– Kontormøbelbransjen sliter med å tjene penger

NEI, NEI, NEI: Slike er om er verken effektive eller moderne. Her er Lena Lerpold Larsen og Jørn Hansen i SenseOn i dialog med Lars Helledal i Cap10. Foto: Ican Kverme.
NEI, NEI, NEI: Slike er om er verken effektive eller moderne. Her er Lena Lerpold Larsen og Jørn Hansen i SenseOn i dialog med Lars Helledal i Cap10. Foto: Ican Kverme.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke sikkert hverken åpent landskap eller hjemmekontor er løsningen. To ringrever i kontormøbelbransjen satser nytt og er rause med gode råd.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kontormøbelbransjen sliter med å tjene penger. Omsetningen er høy, men det er nesten ingen ting igjen på bunnlinjen, sier Jørn Hansen til Finansavisen. Han har jobbet med kontormøbler i tyve år og har erfart at kostnadene er for høye. Den tradisjonelle kontormøbelbransjen har for mange ansatte som reiser rundt i firmabiler for å selge selskapets møbler. Salgsleddet er rett og slett for dyrt.

Lena Lerpold Larsen nikker seg enig. Hun har nesten ti års erfaring fra møbelbransjen, i tillegg til å ha bakgrunn fra IT og finans. Sammen med Hansen var hun med å bygge opp kontormøbelavdeling i Pitney Bowes og hadde kunder som Statoil, Forsvaret og Fornebubygget.

– Vi så at vi var for tradisjonelle. Vi var ikke effektive nok, og kundene stilte høye krav. Det er mye å hente på å bli digitale og bedre, sier Lerpold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Faktaboks

Navn:
Lena Lerpold Larsen (49) og Jørn Hansen (58).

Selskap:
SenseOn Group AS.

Forretningsidé:
En digital plattform for effektivt innkjøp av kontormøbler.

Ambisjon:
Omsette for mer enn 50 millioner og etablere seg utenlands innen fem år.

Finansiering:
SkatteFunn, 600.000 crowdfunding fra Monner.no og 3,2 millioner kroner i egen- og aksjekapital.

Eiere:
Gründerne (52 prosent), fem eksterne aksjonærer (48 prosent).

I fjor tok de tidligere kollegene steget ut i den digitale verden og etablerte selskapet SenseOn.

– Ved første øyekast kan det se ut som om vi er en nettbutikk. Og i sin enkleste form, stemmer det. Men vi er så mye mer, sier Hansen.

– Å bygge effektive kontorlokaler, møterom, fellesrom og hjemmekontor – for å nevne noe – er komplisert når målet er effektive ansatte som trives. Vi har laget en plattform som også deler kunnskap og fagekspertise, fortsetter Lerpold.

– Som for eksempel?

– Eksperter på alt fra akustikk og arkitekturpsykologi for å ivareta helse og produktivitet til bygging av multimedierom, belysning, inneklima og kunst for å skape en selskapsprofil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skal få flere ut i arbeid

God arbeidsplass hjemme

Produktivitet og effektivitet er ord som går igjen hos kontormøbel-ringrevene. Er det mulig å få hjemmekontor effektivt? Eller åpne landskap? At hjemmekontor for mange staves med «g» er en dårlig skjult hemmelighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Problemet med hjemmekontor, er at du jobber litt fra alle steder, enten det er ved kjøkkenbordet eller i saccosekken. Et godt tips er å ha en dedikert arbeidsplass hjemme. Du må ha godt arbeidslys, en god stol og skape et skille mellom jobb og privat. Lag en jobbsone; et lite rom i rommet, det kan være noen gode tiltak, tipser Lerpold.

– Forskning har vist at de som er effektive på jobb, gjør en enda bedre jobb hjemme. Mens de som er mer ustrukturerte også blir det hjemme. De blir ineffektive, legger Hansen til.

– Hva med åpne landskap?

– Det går an å få det effektivt, men åpne landskap er ikke nødvendigvis fasiten for alle. Skal du sitte med konsentrert arbeid krever det en annen arbeidsmåte enn om arbeidsdagen består av gruppearbeid. Den kritiske faktoren er folks atferd. Alt er støy, og alle bør følge noen atferdsregler, sier Hansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vil gi én million kroner til norske kvinner som ikke føder barn

Forstyrrende samtaler

Jobbprat blir sett på som mindre forstyrrende enn private samtaler. I åpne landskap sitter ofte de yngste medarbeiderne med store øreklokker, så ideen om kunnskapsdeling blir borte. Et par gode kjøreregler i åpne landskap, er ikke å besvare private samtaler, ikke avbryte og være bevisst på hvordan din atferd påvirker andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kanskje det bare er en del av bedriften som skal ut i et åpent landskap. En runde med en arkitekturpsykolog i forkant, kan hjelpe her. Og denne prosessen må ledelsen eie, forteller Lerpold, som legger til at bransjens buzzord nå er «trivsel»:

– Bedrifter med attraktive lokaler tiltrekker seg dyktige folk. Det er konkurranse mellom bedrifter om å skaffe seg de beste hodene. Mange bedrifter bruker mye penger på dette, enten det er snakk om kaffemaskiner, baristaer, bardisker, planter og kunst, eller subsidierte kantiner med proffe kokker. Sykefraværet går også ned når trivselen på arbeidsplassen er høy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er det 23 prosent midlertidig ansatte

Multimedierom

Lars Helledal er salgs- og markedsansvarlig i bedriften Cap10, som leverer IT-drift, support og rådgivning. De er både kunde og samarbeidspartner til SenseOn.

– Dette rommet har en whiteboard, en flippover og en 55 tommers tv med ledninger som stikker ut over alt. Dette er gammel teknologi og et eksempel på hvordan vi ikke skal ha det, sier Helledal.

I hånden har han en Room Design Guide fra Google som viser tekniske eksempler på hvordan en bedrift kan bygge et topp moderne multimedierom.

SenseOn skal bistå Cap10 med å skape en helhetlig showcase multimedierom for å vise kundene hvordan dette kan gjøres.

– Her kan det holdes webinarer med greenscreen, digitale whiteboards og annen spennende teknologi. Virtuelle rom kommer det mer av fremover. Det er vanskelig å sy sammen et slikt rom, forteller en entusiastisk Helledal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med Cap10 skal SenseOn lage en totalguide for slike rom, med alt fra akustikk og innredning til teknologi.

– Her skal vi gjøre det enkelt. Vi snakker Plug & Play, sier Helledal.

– Da vil også behovet for flyreiser bli mindre. To fluer i en smekk: lavere kostnader og bedre for miljøet, skyter Lerpold inn.

Ambisjonene til SenseOn er å nå en omsetning på 50 millioner kroner innen fem år og etablere seg utenlands.

– For å finansiere raskere vekst og skape oppmerksomhet rundt vår forretningsidé, valgte vi å låne penger fra investorer gjennom Monner.no. Kampanjen som ble iverksatt for å hente penger, ga oss oppmerksomhet i flere kanaler, ikke minst sosiale medier. Slik har vi også nådd frem til mange potensielle kunder. Denne vekstfinansieringen er viktig for å få en rask oppstart, tipser Lerpold.

Les også:
Bedriftsforbundet foreslår karensdag eller avkortet lønn under sykdom
Norsk næringsliv tar grep for å kutte ut plast

Denne saken ble først publisert i Finansavisen.no