Ferner Jacobsen rigger for fremtiden
Med en ny, digital tjeneste vil Ferner Jacobsen tilby målsydde dresser til en langt rimeligere penge.
– Vi ønsker å tilby en rimelig inngangsbillett på målsøm, sier Carl Christian Ferner.
Det er ikke for alle å svi av en månedslønn på en målsydd dress. Så fort noen har tatt i nål og tråd, kommer dressene raskt opp i et prissjikt langt over det de fleste er villig til å betale. Ifølge Ferner, trenger det heller ikke koste skjorta å få en dress som passer.
Et halvannet år langt prosjekt er omsider kommet plass i Stortingsgata, og lar deg nå bestille målsydde dresser, sko og klær til en langt lavere pris enn vanlig målsøm.
– Mange forbinder målsømdresser med noe kostbart. Disse dressene starter fra 5.500 kroner og går så høyt du vil, med så mange tilpasninger du ønsker, sier Ferner.
Les også: XXL-gründer tror investorene er skremt
Full pakke for under 20.000
Ferners nyanskaffelse, Atelier Munro, er et kombinert merke og totalleverandør av alt du trenger til garderoben. Fra dresser, gensere, frakker og slips, til dressko, sneakers og tilbehør, sydd etter dine mål.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEt raskt overslag viser at du får en målsydd dress, frakk, randsydde sko, skjorte og slips fra italienske underleverandører for under 20.000 kroner.
– Vi ser at kundene i dag kommer med mer konkrete ønsker enn tidligere. Det gjør at vi må tilby dem noe vi kanskje ikke har i butikken fra før, sier han.
Det moderne interiøret og store PC-skjermer som følger med Munro står i kontrast til butikkens ellers mørke treverk og lange klesstativ. Ferner påpeker at innføringen av merket er et ledd i den tradisjonsrike butikkens tilpasning til en mer digitalisert hverdag.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi mener dette er fremtiden. Med vanskeligere tilgang til butikken, mener vi dette er veien å gå for å nå kundene enklere.
Les også: Varsler at flere butikkjeder vil gå dukken
Omstilling i nedgangstider
Ferner er blant flere høylytte stemmer som har ytret hva bortfallet av parkeringsplasser betyr for sentrumshandelen. Mange av de viktigste kundene uteblir, samtidig som detaljhandelen jobber mot butikkdød og økt netthandel.
Artikkelen fortsetter under annonsenButikkens omsetning falt med 11 prosent i juni i år, sammenlignet med samme måned i fjor. Fallet, kombinert med at store aktører som Suitsupply har lanseringsplaner i Norge, gjør at Ferner må tenke nytt.
– Atelier Munro er en del av dette arbeidet. Det er et ledd i en omstillingsprosess hvor vi er først ut i Skandinavia til å lanserer dette. Det er viktig å være litt i forkant med interaktiv handel, sier han.
Fordelen for deg som kunde er at du får alt tilpasset etter mål, til en mer akseptabel pris. Har du ulik størrelse på høyre og venstre fot, ønsker å gjøre om slagene eller vil prøve en farge som skiller seg ut, har du alle muligheter til å gjøre det.
For Ferner Jacobsen innebærer det samtidig at dressene kjøpes på bestilling, noe som reduserer butikkens varelager og minimerer risiko forbundet med innkjøp.
Artikkelen fortsetter under annonsenUlempene er at du må vente, anslått til fire uker for tekstiler eller opp til seks uker om du bestiller sko.
– Mange bruker dress på jobb og synes det er kjipt å legge mye penger i en arbeidsdress. Munro gir deg muligheten til å kjøpe det mest nødvendige rimeligere, eller en dress du kanskje ellers ikke ville kjøpt. Det er en måte å vise hva som ligger i å kjøpe målsydd, sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsenAktuelt: – Det er to typer butikkjeder som vil dø
Mottakelse over forventning
Han medgir at butikken har hatt litt oppstartsproblemer med det nederlandske mote- og teknologiselskapet som står bak løsningen, men at kundene fra nyåret vil kunne bestille hjemmefra.
– Når konseptet er ferdigutviklet kan kundene få sin egen brukerprofil, som lar deg sitte hjemme og bestille selv. Det fordrer at du har kommet hit og tatt nøyaktige mål først.
– Er kundene villige til å vente fire uker?
Artikkelen fortsetter under annonsen– Ja. Dette er ikke noe du bestiller fredagen før du skal i bryllup. Men terskelen for å kjøpe blir lavere, du kan ha det litt mer gøy og leke deg litt, hevder han.
Ferner påpeker at mottakelsen så langt har vært over forventning, men at det tar tid å venne kundene til konseptet.
– Så langt har det vært positivt. Folk synes det er spennende, og vil gjerne lære og høre mer om det. Kundene er mer opptatt av klær, kan mer og stiller mer kritiske spørsmål til hvordan de er laget.
Les også: Vi shoppet mindre enn ventet
Artikkelen ble først publisert i Finansavisen lørdag 20. oktober.