Meny

Nordsjøbonden som lanserte ferskvarebutikk i lommeformat

Foto: Trond Rakke.
Preben Rasmussen har børstet støv av den eldgamle gårdsbutikken og lansert ferskvarebutikk i lommeformat.

«Hvis du skal bli rik, Preben, må du begynne i Nordsjøen.» Ordene kom fra Preben Rasmussens far da førstnevnte var en ung gutt.

– Jeg vokste opp i Bergen, under trygge kår, var pliktoppfyllende på skolen og gjorde som pappa sa, sier Rasmussen.

Etter to år på videregående skole og to år på fagskole gikk turen til sjøs.

– Jeg har vært med på mange prosjekter langs hele Norskekysten, seilt med en ny rigg fra Korea til Norge… jeg har sett mye av verden. Opplevelsene og fritiden har stått i kø, sier 27-åringen som stort sett har hatt to uker på og fire uker av i Nordsjøen.

– Det har blitt mye tid til å dyrke mine egne fritidsinteresser, som for eksempel jakt og fiske. Men jeg innrømmer gjerne at naturopplevelsen er større enn å se og skyte dyr, sier Rasmussen og fortsetter:

– Jeg har fisket mye fra båt. Ved et par anledninger har jeg hatt alt for mye fisk i båten, og hva skulle jeg gjøre med den? Det var da jeg fikk ideen til appen «Fersk Fangst».

Les også:   Nå kan du handle mat med stemmen!

Starte for seg selv

FERSK GRÜNDER: - Nå har jeg elg, rein, fisk og honning i appen. Om ett år er planen blant annet å tilby storvilt, småvilt, skalldyr, egenproduksjon av for eksempel mel og bær, samt opplevelser som «bli med på jakt", sier Preben Rasmussen. Foto: Hilde Oreld.

Rasmussen hadde i flere år lyst til å starte noe for seg selv, men det måtte passe med Nordsjøjobben. Lønnen fra jobben i Nordsjøen måtte også kunne finansiere oppstarten. Grunntanken har hele tiden vært å begynne med Fersk Fangst på si, men slutte i Nordsjøen så snart han kan leve av dette. I disse dager er han også på jakt etter investorer som forhåpentlig vi bidra til vekst og suksess for Fersk Fangst.

– Fersk Fangst er som finn.no, men for matvarer og opplevelser. Jeg har hentet inspirasjon fra det urgamle markedet hvor bønder og fiskere solgte kjøtt, fisk og skinn. Kjøperne byttehandlet kanskje med poteter eller betalte med penger. Det er en fordel at kjøper vet hvor kjøttet kommer fra, og at folk kan selge eller gi bort overskuddet. Det er en god delingskultur, sier Rasmussen.

– Hvordan vet kjøper at varene er i orden?

– Det finnes noen krav fra norske myndigheter, men selgerne spiser jo maten sin selv. Jeg har også erfart at norske jegere er opplyst og flinke i faget sitt. Selger kan også legge ut hvordan kjøttet er oppbevart, antall døgngrader etc. Denne informasjonen kan også kjøper innhente, forklarer Rasmussen, som legger til at han senere samme dag skal møte en birøkter i Oslo.

– Det er gøy med unike produkter. Honningen distribuerer birøkteren allerede i Fersk Fangst-appen.

Les også:   Norsk retail-app er blant verdens mest innovative

Flere planer

– Hvilke varer har du registrert nå?

– Tjenesten er akkurat lansert. Enn så lenge finnes det elg, rein, fisk og honning. Om ett år er planen blant annet å tilby storvilt, småvilt, skalldyr, egenproduksjon av for eksempel mel og bær, samt opplevelser som «bli med på jakt». Det skal også være mulig å kjøpe jakt- og fiskekort. Alt skal være samlet på ett sted. Hvem som helst kan både kjøpe og selge. Appen samler rett og slett mat og naturopplevelser på samme sted. Privatpersoner kan handle hos andre private, samt finne lokale bønder som tilbyr egg og melk. Fersk Fangst er en ferskvaredisk i lommeformat.

Mer om Preben Rasmussen

Navn: Preben Rasmussen (27).

Selskap: Fersk Fangst AS.

Forretningsidé: Være en Finn.no for ferske matvarer og unike opplevelser.

Ambisjon: Omsette for 10 millioner kroner innen fem år.

Finansiering: 50.000 kroner fra Bergen etablererfond og 360.000 kroner i egenkapital.

Eiere: Gründeren (52 %) og private investorer (48 %).

Tanken er at alle skal få tilgang, og at alle skal kunne dele. Dette gir jegere og fiskere i hele Norge en mulighet for å nå det private markedet, både for å selge unna overskudd, og for å tjene litt ekstra. Samtidig inviteres bønder og små og mellomstore produsenter til Fersk Fangst for å nå ut til privatmarkedet.

– Hvordan ser inntektsmodellen din ut?

– Jeg har akkurat lansert tjenesten, og har ikke implementert betalingsløsning ennå. Men det kommer. De første inntektene er fra annonsører. Jeg har lagt opp til at jeg har en omsetning på 3 millioner kroner om tre år og 10 millioner kroner om fem år. Vi har så mange unike produsenter og tilbydere i Norge, at mulighetene er uendelige, drømmer gründeren.

Les også: Vi kaster fem tonn mat hvert tiende minutt

Denne saken ble først publisert i Finansavisen.no

Privatøkonomi
Populært