Gründere: – Enklere produkt er det vanskelig å tenke seg

PREPPY KARER: Espen Hinsch (t.h.) og Brage Eiksen deler et ettmannskontor på Fagerborg i Oslo for å spare penger.
PREPPY KARER: Espen Hinsch (t.h.) og Brage Eiksen deler et ettmannskontor på Fagerborg i Oslo for å spare penger. Foto: Eivind Yggeseth
Artikkelen fortsetter under annonsen

Smøre­bukkene Bruse er bare to, men nå vil de til seters for å gjøre seg fete på en enkel preppebro.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

HappyNorwegian AS

Navn

Espen Hinsch (23) og Brage Eriksen (24).

Selskap

HappyNorwegian AS.

Forretningsidé

Gjøre skipreparering enkelt.

Ambisjon

Doble omsetningen hvert år og omsette for 20 millioner kroner i 2021.

Finansiering

520.000 kroner fra Innovasjon Norge, 500.000 kroner i lån fra DnB og 200.000 kroner i lån fra foreleseren sin.

Eiere

Gründerne 50/50.

– Vi trodde vi hadde funnet det nye gullet. Vi skulle ta over hele Norge, humrer Espen Hinsch til Finansavisen.

Kollega og bestevenn Brage Eriksen starter filmen som viser de to pur unge BI-studentene kledd i skitøy med ryggsekk full av preppeutstyr, gå fra dør til dør på Grefsen i håp om at noen ville takke ja til å få preparert skiene sine.

– Vi kalte oss «Skiservice på tur», mimrer Eriksen.

– Først tenkte vi å kalle oss «Skiservice på hjul», men bil, drivstoff og bompenger ble dyrt. Som studenter hadde vi jo månedskort og ryggsekk allerede, sier Hinsch.

Det ble aldri en suksess. Men de to BI-studentene som da studerte entreprenørskap og økonomi, slapp ikke tanken om å starte for seg selv. Målet var å kunne leve av det etter endt skolegang.

– Vi skulle jo ikke lage en ny mobiltelefon eller hodetelefoner. Vi er helt i den andre enden av skalaen. Et enklere produkt er det vanskelig å tenke seg, sier Eriksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han fisker frem den første prototypen på det som skulle gjøre preparering av ski enkelt, mindre plasskrevende og rimeligere enn løsningene som allerede var på markedet. Det Eriksen har i hendene er to planker på høykant og en på tvers, overtrukket med den rutete gummien som brukes under gulvtepper for at teppene skal ligge stabilt.

Les også: Vil ha fluoravgift på skismøring

Solgte alt for å lage logo

Gründerne har nå fullført BI-studiene og jobber på heltid med produktet Mr.Gripy. Selskapet har fått navnet HappyNorwegian.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi solgte det vi hadde av windsurfing-utstyr, hodetelefoner og ipad'er for å få inn penger til å lage logo. De profilerte selskapene skulle ha 80.000 kroner for jobben. Vi la ut en forespørsel på Småjobber på Finn.no hvor vi tilbød 2.000 kroner for jobben. Vi fikk noen svar og valgte det ene selskapet. Når vi ikke har penger, må vi være desto mer kreative, sier Eriksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er så mye mer enn to plastkrakker

MR.GRIPY: Koster rundt 900 kroner.
MR.GRIPY: Koster rundt 900 kroner.

Det ferdige produktet ser slett ikke ut som prototype nummer én. Ved første øyekast kan Mr.Gripy minne om de enkle Bolmen-krakkene fra Ikea.

– Det er så mye mer enn to plastkrakker. Det har tatt halvannet år å utvikle Mr.Gripy. For eksempel er vinklene på toppen ikke tilfeldig. De er utviklet for å gi optimal friksjon mot langrenn- og alpinski, sier Hinsch og legger vekten sin mot en felleski på smøre­bukken.

– Felleski bør også prepareres. Glidsonen foran og bak er akkurat som på skiene uten feller, sier han og bytter ut langrennsskien med en alpinski som han setter på høykant i et spor i bukken.

– For å slipe stålkantene, sier han. Resten av bruken forklarer seg selv.

Forhåndssolgt for to millioner

I fjor var første driftsår for skientusiastene og studentene. Da endte omsetningen på drøye 800.000 kroner.

– Hva er ambisjonen videre?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har forhåndssolgt denne sesongen for to millioner kroner allerede, sier Hinsch fornøyd.

På kundelisten står butikker som Milslukern, Oslo Sportslager, Anton Sport, Sport 1 og XXL. XXL skal selge Mr.Gripy i Norge, Finland, Sverige og Østerrike. I tillegg har HappyNorwegian en egen distributør for USA og Canada og en distributør i Tyskland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi regner med å nå 2,5 millioner kroner i år, 5 millioner neste år, 10 millioner året etter og 20 millioner kroner i 2021, sier Eriksen.

– Det ble i 2015 solgt 460.000 par ski bare i Norge. I Russland selges det flere. Totalt selges det ski i 80 land, legger Hinsch til og forteller at noen har Mr.Gripy på hytta, andre bruker det hjemme eller i forkant av renn.

– Skriv søknaden til Patentstyre selv

– En frittstående smørebukk i to deler. Det kan umulig være vanskelig å kopiere og selge billigere enn de rundt 900 kronene dere forlanger?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har tatt patent på løsningen. Og et tips til andre gründere: skriv søknaden til Patentstyret selv. Det kostet oss et gebyr til Altinn på 950 kroner, og vi brukte påskeferien på å skrive den selv. Og når det gjelder konkurrenter, får vi stadig tilbakemeldinger fra kunder som tidligere har forsøkt å lage noe selv av to krakker, bukker eller hva det måtte være. Men det blir på langt nær like bra. Og ikke stabilt nok. Men det er klart at vi må jobbe videre med produktutvikling og andre innovative løsninger, forteller Eriksen.

Les også: Gründer gikk nestenkonkurs til ny oljeboom

– Verdifullt å gjøre alt i Norge

Mr.Gripy produseres på Hønefoss, av de samme som også produserer trugene til Fimbulvetr. Årets produksjon vil ligge på mellom 7.000 og 8.000 enheter. Flaskehalsen er monteringen. Det skal limes på gummi og emballeres. Selskapet har satt tre attføringsbedrifter på saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Planen er fortatt å produsere i Norge. Det er fantastisk å ha gummi, plast og emballasje så nært. Og vi snakker samme språk. Nå er det bare å låne bil til en av foreldrene våre og frese opp til Hønefoss. Det er alltid noe som skjer under en produksjon, og da handler det om ikke å være så langt unna.

– Først trodde vi det bare var å sende noen tegninger til Kina, men av erfaring lærte vi at det er verdifullt å gjøre alt i Norge. Målet er å fortsette med det, sier Hinsch.

Artikkelen ble først publisert av Finansavisen, 06.10