Norges mest tålmodige gründer?

– Vi trenger flere norske produkter og merkevarer som når kunder internasjonalt

<p>TIDLIGE DAGER: Rune Skjoldal under en pressekonferansen i 2008. Ti år senere har Amundsen Brands lykkes med å få fotfeste i sveitsisk dagligvare.</p>
TIDLIGE DAGER: Rune Skjoldal under en pressekonferansen i 2008. Ti år senere har Amundsen Brands lykkes med å få fotfeste i sveitsisk dagligvare. Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix

Over 10 år og 40 millioner kroner har han brukt på å bygge varemerket Amundsen. Premien: Norges første merkevare som har fått innpass i sveitsisk dagligvare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke mange norske merkevarer som skinner på den internasjonale arenaen. Vi har vært, og er en råvare-eksporterende nasjon.

– Vi trenger flere norske produkter og merkevarer som når en internasjonal kundegruppe. Men sannsynligheten for ikke å lykkes er stor , sier professor i markedsføring Leif E. Hem ved NHH til Finansavisen.

Studier viser at 90 prosent av alle nye produkter forsvinner fra markedet i løpet av kort tid, men oppsiden kan være stor for dem som lykkes. I Sverige brukte de mange år på å bygge opp varemerket Absolut. For noen år siden ble Absolut kjøpt opp for 56 milliarder svenske kroner. På listen over verdens 25 mest verdifulle merkevarer, finnes både H&M og IKEA.

HEIER PÅ AMUNDSEN-GRÜNDEREN: Professor i markedsføring Leif E. Hem ved NHH. Foto: Marit Hommedal
HEIER PÅ AMUNDSEN-GRÜNDEREN: Professor i markedsføring Leif E. Hem ved NHH. Foto: Marit Hommedal

– Norske eksempler på internasjonale forbrukermerker er det dessverre lenger mellom. Vi har riktignok Jarlsberg, King Oscar, Stressless, norsk laks og noen flere i internasjonale markeder, sier Hem og fortsetter:

– Det Bømlobaserte selskapet Bremnes Seashore har med sitt Salma-merke klart å få fotfeste i flere europeiske markeder. Der selges Salma som en norsk merkevare med en betydelig høyere laksepris enn 60-80 kroner kiloen. All ære til dem som over mange år har jobbet for å bygge et internasjonalt merke basert på norsk laks.

– Vi skulle så gjerne sett flere internasjonale norske eksempler. Derfor er det ekstra gledelig at det finnes ildsjeler som forsøker.

Les også: Gründere får millioner for å satse internasjonalt

Første nordmann i sveitsisk dagligvare

AVTALEN I BOKS: I uke 42 kommer Rune Skjoldals Amundsen vitaminer og mineraler i sveitsiske butikkhyller. Foto: Hilde Oreld
AVTALEN I BOKS: I uke 42 kommer Rune Skjoldals Amundsen vitaminer og mineraler i sveitsiske butikkhyller. Foto: Hilde Oreld

Han sikter til bergenseren Rune Skjoldal og hans mangeårige kamp for å bygge opp Amundsen til å bli et internasjonalt varemerke.

– Det er så mye fokus på produkter og deres tekniske egenskaper. Produkter kommer og går. Varemerker består. Men merkevare er et glemt tema, sier Skjoldal, som legger til at han tror på varemerker fordi de spiller på følelser. Det tar tid å bygge et varemerke. Det er mange gode teoretikere, men få har faktisk gjort det.

Vi møtte ham første gang i 2007. Allerede da hadde han begynt arbeidet med å bygge varemerket Amundsen. Siden har han lansert Omega-3 både for hunder og mennesker og hudkremer for tøffe forhold. Salget surrer og går og holder ham flytende, men det har kostet ham rundt 40 millioner kroner å komme dit han er i dag.

– Det har vært en spennende reise og jeg har vært tålmodig. Veldig tålmodig, sier Sjoldal og sprekker opp i et seierssmil:

– Men nå har jeg kommet inn i sveitsisk dagligvare. Det har ingen annen nordmann klart før meg!

Les også: Britisk milliardær jakter norske gründere

Kan omsette for fem millioner kroner i året eller det dobbelte

– Hvorfor Sveits?

– Det var litt tilfeldig i starten. Jeg har levert Omega-3 til en sveitsisk dagligvarekjede med 820 butikker i ti år. De stoler på meg og mine leveranser, og jeg har aldri fått én reklamasjon. Vårt varemerke har også vært bestselgende i sin kategori. Derfor kontaktet de meg og ville ha flere varelinjer, sier han og viser frem fem ulike Amundsen-bokser med vitaminer og mineraler.

– Etterspørselen etter vitaminer og mineraler er økende på verdensbasis. Nå har jeg tegnet kontrakt på disse produktene, og de er i butikk i uke 42.

– Hvor stort kan dette bli?

– Det er helt umulig å si. Vi kan omsette for fem millioner kroner i året eller det dobbelte. Jeg holder også på med noen avtaler i Europa. Vi satser utelukkende på kjedesamarbeid. Vi skal ikke ha noen distributører, kun agenter, sier Skjoldal, som ser svært hemmelighetsfull ut når vi snakker om det norske markedet.

Les også: Omega-3 beskytter ikke hjertet

– Koblingen med Roald Amundsen er et konkurransefortrinn

Professor Hem, som er imponert over Skjoldals pågangsmot og langsiktige satsning, er forsiktig optimist:

– Hvorvidt Amundsen Brands lykkes i det sveitsiske og internasjonale markedet kan ingen garantere. Men gitt at de kan bygge sitt opphav på den norske polfareren Roald Amundsen, som er kjent langt utenfor de norske grenser, har de et konkurransefortrinn.

– Roald Amundsen koblet opp mot produkter som naturlig assosieres med utendørsaktiviteter og litt røffere turer, er en god kombinasjon. Dette sammen med en langsiktig innsats for å bygge opp merket Amundsen internasjonalt, gir håp om at dette vil lykkes, sier Hem.

Da Roald Amundsen holdt foredrag og ble spurt hva som er viktigst i forbindelse med sine ekspedisjoner, svarte han alltid: «Det viktigste er hva vi spiser», sier merkevarebygger Skjoldal.

Artikkelen ble først publisert i Finansavisen, 06.10.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært