Meny

160.000 bruker Nabobil: – Skal være like enkelt å leie som å eie

Pappa er sjef for Nabobil. På hjemmebane på Tåsen i Oslo er Kaja også med å sjefe litt. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Nybilsalget er rekordhøyt samtidig som pengene renner ut av Nabobil. Delings­økonomien har tatt pappaperm.

– Se hvor mange biler som bare står her ubrukt midt på dagen, sier Even Heggernes til Finansavisen, og peker på nabolagets bilpark på Tåsen, hvor store og små biler er parkert langs veien og på private parkeringsplasser.

Han blir ansett som en pionér innen delingsøkonomi i Norge og er gründer i Nabobil. Men akkurat nå er han hjemme. Årsaken er datteren Kaja. Hun er ti måneder og Heggernes har pappapermisjon. 

Den første soveøkten og den andre runden med mating er unnagjort. Neste post på programmet for far og datter er en trilletur til helsestasjonen i Nydalen.

– Hun kommer aldri til å eie sin egen bil, sier pappa og nikker mot nurket.

– Skal være billigere å leie

Heggernes virker kanskje provoserende på den eldre garde, dem som bor i grisgrendte strøk og menn som ser på bilen sin som noe annet enn et transportmiddel. Og dem er det mange av. Er 34-åringen fullstendig uten bakkekontakt?

Even Tangen Heggernes:

Stortingets talerstol blir din. Hva tar du opp?

Å få inn praksis i høyere utdanning. Det blir en vinn-vinn-situasjon for arbeidsgiver og student. Studenten får relevant erfaring og knagger å henge teorien på, og arbeidsgiver får hjelp til å se med friske øyne.

Hva bør Norge bruke mindre penger på?

Holde personer med delvis arbeidskapasitet hjemme. Det er bedre å bruke litt penger på at de kan jobbe litt hver uke. Da blir også veien tilbake til arbeidslivet kortere og de det gjelder får en mestringsfølelse av å være til nytte. Vinn-vinn for alle parter.

Hva er din dårligste investering?

Jeg kjøpte en splitter ny Audi i 2011 som jeg ikke lenger eier. Det verditapet var enormt…

Hvilken bok vil du lese om igjen?

På videregående måtte vi lese «The Catcher in the Rye» av J. D. Salinger. Den har jeg lest flere ganger siden.

Hvor går drømmereisen?

Sri Lanka. Jeg har vært der mange ganger, og reiser gjerne tilbake.

– Det skal være like enkelt å leie bil som å eie bil. Bare billigere.

Nettopp. Allerede der er han det motsatte av genierklært i deler av befolkningen. Den yngre garde, eller i hvert fall dem som akter å ta førerkort og bor i Oslo, skjønner ham. For mange av dem er det helt meningsløst å eie en bil. Eie? De bor jo i byen og trenger ikke bil i hverdagen. De få gangene de har behov for bil, leier de selvsagt en.

– Milleniumsgenerasjonen, de som er født mellom de tidlige 1980-årene og frem til år 2000, tenker annerledes rundt bilhold enn generasjonen før, sier Heggernes.

En del av spenningen så langt, er hvor lang tid det skulle ta før oppstartsselskapet Nabobil gikk i pluss. De offisielle regnskapstallene så langt viser et samlet tap på 18,2 millioner kroner av en totalomsetning på 11,9 millioner kroner i perioden.

– I juli i år hadde vi vår første måned hvor vi gikk i pluss. Men oppstartskostnadene er kalkulert, sier Heggernes og hinter om plusstall neste år eller året etter.

Les også: Årets beste vinterdekk er kåret

Airbnb-leder

Vi setter bilen i revers fra Tåsen til Gjøvik. Stedet der Heggernes er født og oppvokst. Der eventyrlysten og motet til å hive seg på enda dypere vann enn Mjøsa ble utviklet. Moren jobber fortsatt i skoleverket. Faren er fortsatt i bistandsorganisasjonen han var med å stifte på 80-tallet. 

Storebror, som nå er partner i PwC, og lillebror ble tatt med til mange spennende destinasjoner. På videregående skole hadde Heggernes et år som utvekslingselev i California. Etter endt videregående på Gjøvik flyttet han til Oslo og utdannet seg til eiendomsmegler.

– Det hjalp å være bonde i byen. Jeg skjønte raskt at konkurransen var tøffere på Oslos vestkant, så jeg søkte meg til østkanten. Det var bedre økonomi i å selge ti toromsleiligheter på Carl Berner enn tre fireromsleiligheter på vestkanten.

Gjøvikenseren hadde ikke funnet sin hylle her i livet, selv om megling av eiendom gikk bra. Da en kompis av ham trengte en person som kunne åpne et Airbnb-kontor i Norden og Nederland i 2011, meldte Heggernes seg til intervjurundene. Etter rundt ti intervjuer med Airbnb-ledelsen ble jobben hans.

– Vi åpnet syv kontorer i Europa i løpet av seks uker. Jeg møtte en helt ny verden. Det var en helt ny måte å tenke på. Vi måtte tørre å utfordre det eksisterende.

Les også: Hegnar om raseriet mot bompenger

Mindre pengesekk for norske Nabobil

Airbnb ble mer en livsstil enn en jobb for Heggernes. Med 250 reisedøgn i året, opprykk til sjef for Airbnb i Storbritannia kjente han på at det ikke bare var en fordel å være norsk i et marked han i utgangspunktet ikke kjente. Planen var å komme tilbake til Norge etter hvert. Også fordi hun som nå er hans kone og mor til Kaja, skulle vies mer tid. For drøye tre år siden landet Heggernes på Gardermoen. Airbnb-jobben hadde han sagt opp.

– En bekjent fra Gjøvik og jeg snakket sammen om tjenesten Nabobil han var med på å starte. To uker etter at Nabobil ble lansert, begynte jeg som daglig leder. Erfaringen fra Airbnb var viktig, men jeg erfarte raskt at det er store forskjeller på å utnytte ledige perioder på bil og bolig. Pengesekken til Airbnb er også betydelig større.

Airbnb gjør det samme for boliger som Nabobil gjør for biler. Privatpersoner leier ut når de selv ikke bruker bilen.

– Airbnb har som mål å nå rundt 300 millioner bookede netter i år. Hver dag bor det da nesten 1 million mennesker i en Airbnb-bolig. Det er et godt bevis for at slike tjenester fungerer.

– Det hjelper lite å skulle leie bil av naboen hvis det er langt mellom naboene…

– Helt klart. Det er nødvendig med en kritisk masse. Det må være nok biler tilgjengelig, sier han og fisker frem et kart over Oslo. Det kryr av røde prikker. Hver røde prikk indikerer en bil som er til leie.

– Folk var skeptiske i begynnelsen. Nå er det en realitet at det går an å klare seg uten bil i Oslo. Vi har rundt 6.000 biler, snart 100.000 leieforhold og 160.000 registrerte brukere. Vi er inne på noe som er veldig spennende, påstår sportsidioten som spiller aktivt bordtennis og ser Premier League langt mer passivt på tøffelteateret.

Les også: 300 nordmenn i kø for ny biltjeneste

Brukes mindre enn én time om dagen

Even Heggernes la eiendomsmeglerkarrieren på hyllen og sørget for at europeere fikk tilgang til Airbnb før han nå sitter i førersetet til bildelingstjenesten Nabobil. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen

I fjor ble det solgt 158.650 biler i Norge. Det er det høyeste salget siden jappeåret 1986 og det tredje beste noen sinne. Totalomsetningen i den norske bilbransjen er på 240 milliarder kroner. Etter bolig og mat, er bil den tredje største utgiftsposten til husholdningene. Gjennomsnittskostnaden ved å eie en bil, er beregnet til rundt 100.000 kroner per år. I Norge er det rundt 2,6 millioner privatbiler, som stort sett står stille hele døgnet. De brukes mindre enn én time hver dag.

– Jeg tror selvfølgelig ikke at alle biler blir borte. Det er ikke de som bruker bilen til og fra jobb som i utgangspunktet skal bruke Nabobil, men de som ikke har tilgang til bil, eller de som sjelden bruker bil. Nabobil gjør det mulig å sjonglere med bilparken, som for eksempel å leie en SUV når man skal på hytta i stedet for å kjøpe en, leie en elbil når man skal til byen, leie en varebil når det er behov, eller en sportsbil for å imponere noen. Da er det ikke nødvendig med to eller tre biler. Familien kan leie bil ut fra behov. Det blir en virtuell garasje.

Kaja begynner å bli utålmodig. Far lokker med fargerike leker og litt kos. Kaja smiler. Far smelter. Det er fortsatt idyll på Tåsen.

Les også: Nissan Leaf er den store vinneren

Ikke bekymret for utlandet

De som laget søkemotorer hadde det fint, helt til Google kom. Da var det bare å pakke sammen. Hva gjør Heggernes hvis bilutleieselskaper som Hertz og Avis bestemmer seg for å ta Nabobils marked? De store bilprodusentene har allerede kastet seg på. Det er også bildelingskonkurrenter som Bilkollektivet og GoMore.

– Hvem vinner kappløpet; utleieselskapene, bilprodusentene eller de frittstående bildelingstjenestene?

Heggernes, som er omtalt som en rockestjerne innen delingsøkonomien, er ikke synlig bekymret. Denne markedsplassen kan han mer om enn de fleste. Men heller ikke han kan vite hva som skjer. Produsenter, importører og forhandlere posisjonerer seg og kjøper eller utvikler nye tjenester.

– Vi har fått konkurrenter. De fleste med dypere lommer enn oss. De fleste av dem kjøper egne biler som de skal leie ut. De må operere med faste hentepunkter og egne parkeringsplasser til bilene sine. Det er en helt annen forretningsmodell som ikke kan skaleres som vår. Jeg tror vi har en fordel av å være først i markedet, og at mange satte aktører tenker for mye på å beskytte eller styrke det de allerede har. De klarer ikke å skape noe som er revolusjonerende nok til at folk vil ha det. Jeg tror også at det hjelper å få inn folk utenfra en gitt bransje som tenker helt hytt.

Kaja ruller rundt på gulvet og lager lyder for å få pappas oppmerksomhet. Hvis han får rett, kommer Kaja til å eie mindre og leie mer enn sitt opphav. Men mamma og pappa leier ut sin egen bil. Og de leier bil ved behov for andre typer biler. For dem er det også naturlig å velge både Airbnb og hotell.

– I tillegg til bil, vil Kaja mest sannsynlig også leie utstyr, sier han og peker på den kostbare barnevognen på verandaen.

– Bolig er også dyrt, men historien har vist at det likevel er en god investering å eie fremfor å leie. Det tror jeg vil bestå.

– Hvordan ser ditt drømmesamfunn ut?

– Vi er bortskjemt som bor i Norge, men jeg ønsker at vi kan utnytte ressursene bedre, ikke bare bruke tid på å handle og eie.

– Hotellmarkedet har ikke endret seg etter at Airbnb ble lansert. Bilbransjen er heller ikke nevneverdig annerledes. Når kommer de store endringene?

– Jeg tror det kommer helt naturlig. Bransjeeksperter tror for eksempel at bilsalget nå er all time high. Det er først nå vi har nådd et størrelsesnivå som gjør at vi kan gå ut og si at vi kan endre noens vaner. Og da snakker jeg enn så lenge om Oslo hvor vi har biler i alle nabolag. Jeg kan ikke forvente at det samme skjer på Gjøvik med det første.

Les også: Derfor får kvinnelige gründere mindre støtte

Artikkelen ble først publisert i Finansavisen lørdag 29. september.

Privatøkonomi
Motor
Populært