Norske gründere fordømmer presenning og tau - tyr til bag isteden

Kåre Sekkesæter (t.v) og Krister Pedersen er sikre på at de har funnet opp et produkt som «alle» må ha. Så sikker er Pedersen på at det blir suksess at han hoppet av som finansdirektør i XXL for å bli gründer på heltid.
Kåre Sekkesæter (t.v) og Krister Pedersen er sikre på at de har funnet opp et produkt som «alle» må ha. Så sikker er Pedersen på at det blir suksess at han hoppet av som finansdirektør i XXL for å bli gründer på heltid. Foto: Ivan Kverme/Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Et banalt produkt. Det er kjempe­enkelt, og alle trenger det, påstår tidligere XXL-topp Krister Pedersen, som har hoppet av for å bli gründer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om Bag'in:

Navn: Krister Pedersen (44) og Kåre Sekkesæter (52).

Selskap: Bag’in AS.

Forretningsidé: Smart lagring av utemøbler og andre plasskrevende uteprodukter.

Ambisjon: Omsette for 40 millioner kroner i Norge, Sverige og Finland om tre år og 70 millioner om fem år.

Finansiering: 1,5 millioner kroner i lån og 625.000 i egenkapital.

Eiere: Hovedaksjonærer er gründerne (84 %) og Øivind Solgård-Jensen (10 %), som er med i teamet.

Et utespisebord, to lenestoler med fotskamler, fem spisestoler og en gedigen grill blir slukt av en enorm bag.

– Sånn, sier Kåre Sekkesæter i det han lukker glidelåsen som binder sammen toppen og bunnen på nyvinningen Bag´in.

– Jeg har sort belte i å pakke sammen utemøbler på denne måten. Det meste jeg har fått plass til i en bag´in, er en sofagruppe hvor 16 personer kan sitte samtidig, sier han til Finansavisen.

Medgründer Krister Pedersen smiler fra øre til øre.

– Bodplass er blitt en mangelvare. Her får du fire kubikkmeter bod til under to tusen kroner, sier Pedersen, som presenterer seg selv som et tallmenneske.

Les også: Rakettvekst for norske supersko

– Egner seg godt for nettsalg

Pedersen hoppet av stillingen som finansdirektør i XXL for å satse på dette på heltid. I syv år var han en del av toppledelsen i XXL. Tidligere har Pedersen, som både er siviløkonom og sosialøkonom, hatt tilsvarende stilling i Apotek1-kjeden. Han har også hatt ledende stillinger i Gresvig og Obos.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Retailbransjen sliter. Det er fordi folk vil ha det enklest mulig og bestille på nett. Dette er et produkt som egner seg godt for nettsalg, sier Pedersen.

Det var Sekkesæter som hadde ideen. Han var lei av å pakke utemøblene inn med presenning og tau. Det blafret, presenningen blåste av og jobben var til ingen nytte. Han utfordret sin svigermor, som er en djevel bak symaskinen, kjøpte inn materialer og mye glidelås, i håp om at hun kunne løse problemet svigersønnen hadde skissert. Den første prototypen var et faktum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg elsker å finne løsninger på problemer, sier Sekkesæter, som også er utdannet økonom, har jobbet tolv år i DnB og Nordea med blant annet forretningsutvikling og fem år som hodejeger.

– Våre koner kjenner hverandre, og for ett år siden fikk jeg Krister med på laget, sier moldenseren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Og nå skal dere erobre verden?

– Det kommer til å ta tid. Vi har et nytt produkt med en ukjent merkevare. Det tar tid å bygge opp noe fra bunnen, sier tallknuser Pedersen.

Les også: Mona har cashet inn over 70 millioner på dameklær

Satser høyt med ti års garanti

Bag'in spiser hagemøbler, grill, sykler, gressklipper og annet du ville plassert i garasjen, i boden eller under presenning. Foto: Bag'in
Bag'in spiser hagemøbler, grill, sykler, gressklipper og annet du ville plassert i garasjen, i boden eller under presenning. Foto: Bag'in

Sekkesæter er Pedersens rake motsetning; en utpreget selgertype med så mye entusiasme at det er vanskelig ikke å bli smittet.

– I år burde vi klare en omsetning på 4 millioner kroner. Om tre år selger vi for 40 millioner kroner i Norge, Sverige, Finland og kanskje Danmark. Om fem år har vi også lansert en rekke andre produkter og når en omsetning på 70 millioner kroner.

– Det er et relativt enkelt konsept å kopiere…?

– Det har du rett i. Men vi er først på markedet, og vi har bunnsolid kvalitet. Vi bruker den samme produsenten som Douchebag og Prampack. Vi er så sikre på at dette er topp kvalitet at vi har ti års garanti, sier Sekkesæter og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fordi den har en fast bunn, kan den også flyttes på etter at møblene er plassert inni. Det kan du ikke med en presenning. Dessuten bråker presenninger når det blåser. Det gjør ikke denne, sier han og klapper på den lysegrå oppbevaringsløsningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fem norske bedrifter som kan bli «game changers»

Jobber med puteløsning

– Er det mulig å oppbevare puter også?

– Det vil jeg ikke anbefale, men vi jobber med en puteløsning, sier Pedersen, som legger til at de akkurat har solgt Bag’in til Obos, som skal levere dette i et nytt byggeprosjekt med 16 leiligheter.

– Er det mulig å bestille etter egne mål?

– Vi kommer nok dit. Dette er bare begynnelsen. Vi har flere prosjekter i pipeline, lover XXL-avhopperen.

– Skal du lykkes som gründer, må du løse et problem som folk er villige til å betale for, slår Sekkesæter fast.

Les også: Derfor får kvinnelige gründere mindre støtte

Artikkelen ble først publisert i Finansavisen lørdag 22. september.