«Love Island» sliter med seertekket på TV3

MAGEPLASK: Ti norske deltakere skal finne kjærligheten på Gran Canaria. Etter en lovende premiere på søndag, gjorde seertallet et mageplask i starten av uka. Fotomontasje: TV3.
MAGEPLASK: Ti norske deltakere skal finne kjærligheten på Gran Canaria. Etter en lovende premiere på søndag, gjorde seertallet et mageplask i starten av uka. Fotomontasje: TV3.

Tekniske problemer og lave lineær-tv-tall preger realityseriens første uke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange har vært nysgjerrige på TV3s nye realityserie «Love Island», som har vært en stor suksess for britiske ITV2 i flere sesonger. Interessen ble ikke mindre av at Tone Damli gjør sin debut som programleder i serien.

«Love Island» hadde premiere på søndag, og etter et drøyt døgn hadde første episode blitt sett av 127.000 på lineær-tv-kanalen TV3 og 47.000 seere på strømmetjenesten Viafree. I tillegg skal episoden være den mest sette norske egenproduksjonen etter «Paradise Hotel» på betaltjenesten Viaplay, men disse tallene vil ikke Nordic Entertainment Group (tidligere kjent som MTG) gå ut med.

Les mer: TV3 «strålende fornøyd» med Love Island-premiere

Fikk tekniske problemer

Så gikk det galt. Mandagens episode ble rammet av lydproblemer få minutter inn i sendingen på TV3. Det bidro til at lineær-tv-tallene stupte til 30.000. Også Viafree-tallene falt til 17.000 etter et halvt døgn (første episode hadde 25.000 seere etter et halvt døgn på Viafree).

På grunn av tekniske problemer med den digitale tall-leveransen fra TNS Gallup har TV3 i skrivende stund ikke klart å hente inn oppdaterte tall fra Viafree. Men det som er klart, er at programmet så langt ikke har klart å stable seg på beina igjen på lineær-tv.

Tirsdagens episode ble sett av 31.000 seere på TV3. Onsdagens episode hadde en vekst til 48.000 seere. Det er godt under der lista ligger for et program av denne typen på TV3, mener forhandlingsdirektør Dag Ormåsen i mediebyrået Starcom.

– Dette er et typisk program som bør ligge på 80.000 seere på lineær-tv, om man sammenligner med «Paradise Hotel», men forholdstallene mellom lineær- og nett-tv endres gradvis i favør av nett, påpeker han.

Forhandlingsdirektøren mener den viktigste jobben «Love Island» gjør for TV3 er å øke det digitale varelageret, altså antall seere på nett, kraftig.

– Det kan den fortsatt gjøre, selv om den har fått en tøff start, sier Ormåsen.

Sendes syv dager i uken

I tillegg til at «Love Island» er en stor satsing for strømmetjenesten Viafree, har TV3 satt av syv timer i uken i beste sendetid til programmet i seks uker fremover. Programmet går kl. 21.30 på TV3 fra mandag til søndag.

Er «Love Island» et tapsprosjekt på TV3 med disse seertallene?

– Dersom seertallet holder seg på 30.000 seere i beste sendetid, så vil de nok se litt på hvilket tidspunkt programmet skal sendes på lineær-tv- Da tror jeg de vil flytte tidspunktet for programmet, sier Ormåsen.

– Kan programmet hente seg inn igjen?

– Det kommer helt an på hvordan programmet utvikler seg. Det er tydelig at mange av de som så på første episode ikke ble fenget av serien, og da skal det litt til for å hente de tilbake. De er avhengig av at det skjer noe interessant.

TV3: – Ser at seertallene varierer

Kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum i Nent Group mener det er for tidlig å felle en dom over satsingen.

– «Love Island» startet med flotte premieretall på TV3, og hittil har 127.000 sett episoden lineært. Andre episode ble uheldigvis rammet av lydproblemer som vedvarte i nærmere ti minutter, og da er det forståelig at seerne valgte å se noe annet – og at seertallene falt. Vi ser at seertallene varierer fra episode til episode. Det var vi klar over, all den tid programmet går sju dager i uka og konkurransen fra andre kanaler varierer fra dag til dag, sier hun til Kampanje.

– På Viaplay er «Love Island» det mest sette av alle Viaplay-programmer i Norden denne uken. Vi sliter dessverre med tall-leveranser på Viafree, og har dermed ikke det totale bildet over seingen på «Love Island», fortsetter hun.

Avviser å flytte programmet

– Har dere vurdert å flytte tidspunktet for programmet på TV3?

– Vi kommer ikke til å flytte «Love Island», all den tid det er et av de mest sette programmene på TV3 for tiden.

Hun legger til at de merker stor interesse for den offisielle «Love Island»-appen der man kan påvirke innholdet i programmet. Den er nå lastet ned av 87.000 brukere.

Ble slaktet av anmelderne

TV3 har presentert «Love Island» som den litt mer skikkelige storesøsteren til «Paradise Hotel». Episodene spilles inn få dager før de vises på tv, og seerne kan være med på å påvirke handlingen ved å laste ned programmets app.

Resultatet er ikke kjærlighet ved første blikk for tabloidavisenes tv-anmeldere.

– Problemet er at dette er skikkelig «pute-tv». Det er til tider så flau stemning at du må snu deg vekk fra skjermen. Det hjelper heller ikke at mikrofonene er så sensitive at de plukker opp hvert minste nervøse pust, skriver Katinka Sletten i Dagbladet og triller terningkast én.

Les mer: «Love Island» får slakt: - Så flaut at du må snu deg vekk

Denne høsten konkurrerer «Love Island» om oppmerksomheten med Discoverys nye realitysatsing «Ex on the Beach», som raskt har etablert seg som et av de mest sette programmene på strømme-tv i Norge.

«Ex on the Beach» har også fått mye medieomtale i kraft av deltakernes oppførsel

Les mer: Sex, blogg og tv-drama - disse tv-seriene strømmer nordmenn mest (abonnement)

Artikkelen er opprinnelig publisert hos Kampanje.com

Personvernpolicy