Flere ruter kan bli nedlagtKrise i Widerøe - skylder på flyseteavgiften

Foto: Widerøe's Flyveselskap AS.
Foto: Widerøe's Flyveselskap AS.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyseteavgiften kan tvinge frem betydelige kutt. - Rammebetingelsene er vesentlig forverret, sier konsernsjefen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Finansavisen.no): Widerøes driftsresultat faller kraftig. På ett år har driftsmarginen rast fra 4,8 til 2,6 prosent. Samtidig går flere av flyselskapets ruter med tap.

Konsernsjef Brynjar Forbergskog i Torghatten er bekymret for utviklingen og sier til Finansavisen at han ikke kan utelukke at noen ruter må legges ned.

Bakgrunnen er at avgiftene for 39 seters fly av den typen Widerøe opererer på kortbanenettet og på enkelte av de regionale rutene har økt med 70 prosent fra 2012. Tallet gjelder kostnadsutviklingen på kommersielle distriktsruter.

– Rammebetingelsene er vesentlig forverret for regional luftfart som betjener kommersielle ruter i distrikts-Norge, sier Forbergskog, ifølge Finansavisen.

Les også: Widerøe mister litt av statsstøtten

Håper på avgiftslettelser

Flyvirksomheten i Widerøe står for nesten halvparten av driftsinntektene i Torghatten-konsernet, men i første halvår utgjorde driftsresultatet fra flyvirksomheten, 58,5 millioner kroner, bare 17,6 prosent av konsernets driftsresultat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kan det bli snakk om rutekutt i størrelsesorden 15-20 prosent?

– Vi er spent på om det kommer avgiftslettelser i det nye statsbudsjettet. Dersom det ikke skjer, kan vi ikke utelukke at enkelte ruter må legges ned. Men jeg vil ikke tallfeste hvor omfattende slike kutt kan bli nå, sier han, ifølge avisen.

Forbergskog vil heller ikke opplyse hvilke ruter som nå går med tap og er mest utsatt, men sier at problemene er knyttet til kommersielle kortbaneruter og regionale flyruter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Widerøe inngår samarbeid med Air France

Uheldige konsekvenser

Han viser til at avgiftene pr. passasjer har steget fra 177 kroner i 2012 til 302 kroner i år.

For en flypassasjer som reiser tur/retur New York fra Oslo må SAS og Norwegian betale en flypassasjeravgift på 83 kroner inkludert merverdiavgift, skriver Finansavsien.

– Disse tallene illustrerer de uheldige konsekvensene av det norske avgiftsregimet, sier Forbergskog, ifølge avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I mars varslet Widerøe reduksjoner i flybevegelsene i Vesterålen og Lofoten. Ifølge en melding ville det bli 44 færre ukentlige avganger fra 13. august. Disse kuttene er nå iverksatt.

Blant annet forsvant de fleste kommersielle kortbaneflyvningene mellom Lofoten og Tromsø.

Les også:
Staten vil ha tilbake penger fra Widerøe etter forsinkelser og kanselleringer
Widerøe satser på jetfly

Denne saken ble først publisert i Hegnar.no