Nå kan det bli kaos på norske legesentre

Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix
Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan bli hektiske dager på norske legesentre når tjeneste stenges med to dagers varsel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hove Medical og WTW har i 10 år samarbeidet om å levere elektroniske løsninger til norske fastlegekontor. «System X»-løsningen fra Hove Medical har gjort det mulig for legenes journalsystem å snakke direkte med «Helserespons», en løsning fra WTW for blant annet SMS-bestilling av legetime.

Tirsdag varslet Hove Medical på sine nettsider at samarbeidet opphører. Om bare to dager vil en rekke leger og pasienter blir stående uten denne infrastrukturen.

Vi har vært i kontakt med en oppbrakt lege som sier at dette får store konsekvenser for dem. Bare hans legesenter sender ut 80 SMS-er hver dag.

Les også: Svensk jagerfly kolliderte med fugl og styrtet

Ifølge Dagens Medisin krangler selskapene om hvem som har skylden.

«Det er med stor beklagelse at vi må meddele at HelseRespons har sagt opp samarbeidet med Hove Medical Systems. I løpet av sommeren har vi forsøkt å fornye avtalen med WTW, som leverer HelseRespons, men uten hell», skriver Hove Medical.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Resultatet er at vi fremover ikke kan tilby HelseRespons som en integrert løsning i System X, og integrasjonen vil opphøre 00:01 torsdag 23. august. Vi beklager ulempene dette vil medføre for våre kunder som benytter seg av HelseRespons», skriver Hove Medical, som benytter anledningen til å løfte frem sin nye tjeneste «Pasientsky».

Les også: Rekordmange båtskader i sommervarmen

Hove Medical ble i mai kjøpt opp av Pasientsky, som er Helserespons sin største konkurrent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Vi har i dag, helt uten forvarsel, blitt kjent med at Hove Medical Systems har sendt ut informasjon til sine kunder om at de vil stenge ned integrasjonen med HelseRespons. Hove Medical Systems, som eies av PasientSky, må ta det hele og fulle ansvaret for de konsekvensene våre felles kunder og deres pasienter rammes av», skriver Helserespons til sine kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har hatt et fantastisk godt samarbeid med Hove i mange år. For en stund tilbake ba vi om å få samarbeidsavtalen justert for å bli mer tidsriktig. Vi regnet med fortsatt integrasjon av våre systemet selv om Hove ble kjøpt av vår konkurrent. Men plutselig kommer beskjeden over natten at de har kuttet integrasjon til vårt system. Vi har ikke stengt av integrasjonen eller hatt ønske om det, sier Trond Nordby, daglig leder av WTW til Dagens Medisin.

Joar Bølstad, produktsjef i Hove Medical, sier at det ikke er de som har sagt opp avtalen, men at det er Helserespons og WTW som har sagt opp avtalen med dem.

- Det er bakgrunnen for at vi har sett oss nødt til å gå det til skrittet og stenge integrasjonen, sier Bølstad til Dagens Medisin.

Les også: Oslo-folk må koke drikkevannet

Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no