Tomkjøringens død
Med lavere priser og høyere etterspørsel skal Prai-gründeren effektivisere taximarkedet.
(Finansavisen) – Vi ønsket å utnytte kapasiteten i taximarkedet, svarer Usman Saleem.
Han har akkurat fått beskjed om å, i korte trekk, beskrive idéen bak Prai, den relativt ferske mobilapplikasjonen hvor han selv er daglig leder.
Fakta om Usman Saleem
Navn: Usman Saleem (28)
Selskap: Prai AS
Forretningsidé: Effektivisere taximarkedet
Ambisjon: Bli Skandinavias ledende aktør av transport og mobilitet. Finansiering: 12 millioner i egenkapital. De største investorene er Kjetil Holta, Hans Furuholmen, Willy Dahl og Ørjan Svanevik.
Eiere: Usman Saleem, Kjetil Holta, Hans Furuholmen, Willy Dahl og Ørjan Svanevik med flere.
Saleems teori er at ved å senke passasjerenes priser vil sjåførene øke antall turer og dermed totalt sett sitte igjen med en økt omsetning etter en endt arbeidsdag. En såkalt vinn-vinn-situasjon for sjåførene og kundene.
– Slik markedet er i dag, er det så å si monopol i Oslo. Det er kun én sentral som omtrent får alle bestillingsturene, mens resten må kjempe om kundene på holdeplass.
Ifølge Saleem kan mange av sjåførene bruke så mye som en halv arbeidsdag på å kjøre på tomgang rundt i gatene.
– Når de da, etter kanskje to ledige timer, endelig får en kunde ønsker de utnytte turen maksimalt. Da presses prisene opp.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVil gjøre tomgang til historie
Det var etter at Saleem så hvor mye en sjåfør kunne tjene gjennom kjøretjenesten Uber at det gikk opp for ham hvilket uforløst potensiale som lå i markedet.
– Vi så at en Uber Pop-sjåfør kunne omsette for rundt 6000 kroner på en dag. En tradisjonell taxisjåfør omsetter for mellom 2000 og 2500 kroner. Dette kommer av at de rett og slett ikke er effektive nok.
Dette skal Prai rette opp i. Saleem og teamet hans skal sørge for at alle taxier, uavhengig av hvilken sentral de er tilknyttet, får bestillingsturer. De vil gjøre tomgang til historie. Det vil si, effektiviseringen av markedet var i full gang inntil det ble sendt e-poster til samtlige drosjesentraler i Oslo der Prais forretningsmodell ble stemplet som ulovlig.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi fikk litt problemer med Bymiljøetaten, starter Saleem forsiktig.
Les også: Styrelederen i taxi-appen Prai langer ut mot Oslo kommune
Artikkelen fortsetter under annonsenLovlig
Kanskje er det mer beskrivende å si at Bymiljøetaten fikk litt problemer med Prai. Selskapets konsept er at taxisjåfører med løyve, uavhengig av taxiselskap, laster ned appen på telefon eller ipad. Når kunden så «praier» en taxi gjennom sin telefon kommer dette opp som et tilbud hos sjåføren. Videre kan de da velge om de ønsker å kjøre kunden i den bestilte strekningen til den gitte prisen eller ikke. Dersom de ikke godtar, blir tilbudet sendt videre til neste, nærmeste taxi.
– Appen flytter det å praie på gata til en digital plattform og gjør det mye enklere for kunder å komme i kontakt med en nærstående taxi, forklarer Saleem.
– Hvorfor Bymiljøetaten så sterkt ønsker å stoppe oss er vanskelig å si, men jeg skjønner jo at det er et bestillingsmonopol som må beskyttes.
Prai kom likevel seirende ut av rettssalen og kan derfor på lovlig vis fortsette å tilby tjenesten.
Artikkelen fortsetter under annonsenSaleem og Prai er etter alt å dømme på god glid igjen. De har per dags dato 529 registrerte sjåfører, og titalls av disse har allerede klart å doble omsetningen sin. De har 12000 registrerte kunder og 20 prosent av disse bruker den fast, altså hver eneste dag. Salem forteller at de har høy aktivitet på fredags- og lørdagskvelder, men at kundene utover det stort sett er businessfolk som reiser i forbindelse med jobb.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Bedriftene digger det, og vi har akkurat «closet» en del avtaler med noen store selskaper.
Les også: Taxi-appen Prai med knusende seier mot Oslo Kommune
Vil alltid ha passasjerer
På appen kan man operere med to konti, én privat og én for bedriften.
– Mange sliter med å skille mellom økonomien på privat og på jobb, i stedet for å styre med lange reiseregninger får du dem direkte på e-post.
På spørsmålet om dette er en løsning for fremtiden og hvordan han stiller seg til bekymringer for miljø og forurensning har Saleem et klart budskap.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi kjører ikke én ekstra kilometer! Taxiene skal alltid ha passasjerer! Cirka fem minutter før de er ferdig med en tur får sjåførene forespørsel om en ny rute like i nærheten.
Saleem har flere salgsargumenter på lager.
– Det er nærmest umulig å kjøre bil til sentrum. Det er dyrt å krysse bommen, du finner ikke parkering, og gjør du det så koster det kanskje 100 kroner i timen. Det blir faktisk billigere å praie, du kan reise fra Fornebu til Aker Brygge for 150 til 180 kroner, forklarer han ivrig.
– Også er det jo strengt tatt den letteste måten å reise på, du hopper inn i en bil som tar deg fra dør til dør.
Les også: NSB kjøper seg inn i taxi-app
Flere businessideer
Det er ikke første gang Saleem tester en businessidé. Han har bestandig hatt små og store prosjekter på si, alt fra et eget markedsføringsselskap til import av elektronikk. Utdannelse tok han i London og Sydney, og etter å ha fullført finans- og hotelledelsesskolen gikk det ikke lang tid før han jobbet som forretningsutvikler i Elkjøps hovedkontor. Åtte år i selskapet holdt likevel for Saleem, og han bestemte seg derfor for å starte noe på egenhånd.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det er krevende å drive sånn som vi gjør. Vi er et lite team som skal svare på spørsmål hundrevis av sjåfører som kjører til alle døgnets timer. Telefonen ringer 24/7.
Men 28-åringen brenner heldigvis for det han driver med, og mener også dette er en viktig faktor dersom man skal starte noe på egenhånd.
– I tillegg må du tørre å ta økonomisk risiko. Du får en reward til slutt, og gjør du ikke det så får du i alle fall erfaring, avslutter han.
Les også:
Fra 1. juli må taxi-sjåføren gi deg et bindende pristilbud før turen starter Dette kan snart bli en vanlig taxi i norske byer
Denne saken ble først publisert i Finansavisen