Seriegründer vil revolusjonere strømmehverdagen din

ENORMT MARKED: – Markedet for Netflix, HBO og andre strømmetjenester er estimert til 30 milliarder dollar i 2020, sier Borgar Ljosland. Her i arbeidsfellesskapet Work-Work.
ENORMT MARKED: – Markedet for Netflix, HBO og andre strømmetjenester er estimert til 30 milliarder dollar i 2020, sier Borgar Ljosland. Her i arbeidsfellesskapet Work-Work. Foto: Hilde Oreld
Artikkelen fortsetter under annonsen

– TV-guider er ikke lenger relevant. Det er strømmeguiden som er relevant nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Seriegründer Borgar Ljosland ble et litt kjent navn i gründerkretser da han solgte selskapet sitt Falanx til amerikanske Arm for 170 millioner kroner. Ljosland er også medgründer av arbeidsfellesskapet Work-Work i Trondheim og mannen bak ParrotPlay, som ble stiftet sammen med to andre i 2014.

– Det begynte med at tjenester som Netflix og YouTube har egne apper man kan se TV og filmer på. I USA og Canada er det over 100 premium strømmetjenester. Men Netflix vil være enedistributør til alle. Derfor produserer de også eget innhold som selges til tradisjonelle TV-distributører. Disney har trukket seg ut av Netflix for å starte sin egen strømmetjeneste. Den tradisjonelle TV-distribusjonen endres, sier Borgar Ljosland til Finansavisen.

Les også: Stordalens favorittgründer skal erobre Europa

– TV-guider er ikke lenger relevant. Det er strømmeguiden som er relevant nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sevutnevnt geek

Han er født og oppvokst på en liten sauegård i Telemark. Guttungen fikk datamaskin tidlig og var en selvutnevnt geek.

– Livet var å mate ponnier, sauer og gjess, spille dataspill og programmere. I tillegg spilte jeg i rockeband, men ble sparket ut fordi de visste at jeg skulle til Trondheim. Så kom jeg hit som en langhåret, sauematende rocker og fant meg ikke helt til rette på NTNU. Jeg begynte på datateknikk, sier Ljosland.

Han startet et selskap og senere ett selskap til. Sistnevnte, Falanx, laget grafikkprosessorer til mobiltelefoner. Ljosland var med på utviklingen av smarttelefoner i hele verden. Den første kunden fikk han i Israel i 2003, så ballet det på seg. Selskapet solgte han til Arm, hvor han selv var en del av toppledelsen før han forlot dem i 2009.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da måtte jeg finne ut hva jeg skulle bli når jeg ble stor, sier Ljosland, som senere har startet flere selskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hardware er over alt. Vi må ha dingser som syr det sammen. Det er ParrotPlay, sier han kryptisk.

– Jeg kom hit som en langhåret, sauematende rocker og fant meg ikke helt til rette på NTNU.

Les også: Mona har cashet inn over 70 mill. på dameklær

Strømmeunivers og smart-TV

Enkelt forklart handler ParrotPlay om å samle flest mulig strømmetjenester på ett sted for å få en felles pålogging til Viaplay, NRK, TV 2 Sumo, Dplay, Netflix, HBO dess like. Alt innhold kan søkes opp og spilles av fra én portal. ParrotPlay er skallet rundt.

– Vi skal lage din personlige TV-guide og gi anbefalinger. Hvis du for eksempel har sett en film eller TV-serie ett sted, skal du få anbefalinger om tilsvarende underholdning andre steder. Ved bruk av kunstig intelligens, vil det automatisk bla gjennom alt tilgjengelig innhold og finne dine favoritter. Du får rett og slett din personlige guide til hva du bør se, forklarer Ljosland, og hever en pekefinger:

Artikkelen fortsetter under annonsen

ParrotPlay

Navn:

Borgar Ljosland (41).

Selskap:

ParrotPlay.

Forretningsidé:

Samle all digital underholdning i en enkel aksessportal.

Ambisjon:

Lage verdens råeste TV- og strømmeguide.

Finansiering:

Rundt 15 millioner kroner fra egne lommer, Innovasjon Norge, NTNU, SpareBank 1 og folkefinansiering.

Eiere:

Tre gründere (50%), Rybø AS (30%). Rundt 300 småaksjonærer eier resten.

– TV-guider er ikke lenger relevant. Det er strømmeguiden som er relevant nå. Din personlige strømmeguide i ditt eget strømmeunivers!

Ljosland snakker om at smart-TV er den nye, kule skjermen. Den årlige veksten er enorm. Nå har 20 prosent av oss en slik TV. Allerede i 2020 vil halvparten av Norges befolkning ha smart-TV.

– Hvordan skal ParrotPlay tjene penger?

– Ved hjelp av partnerskap. I Europa kan vi gå i partnerskap med mediehus og dele inntektene med dem. De trenger oss for å få mer trafikk. Om fem år snakker vi om hundrevis av millioner kroner eller euro. Men vi kommer til å få inntekter i år. Dog ikke på mer enn rundt 100.000 kroner, anslår Ljosland.

Les også: Har tjent 100 mill. på fire måneder på nesepumper

Denne saken ble først publisert hos Finansavisen 4. august 2018.