Meny

Folkefesten crowdfunding

Se video: I Frankrike har en folkefinaniseringskampanje som mål å redde slottet La Mothe-Chandeniers, i Les Trois-Moutiers. Det gjenstår å se om budsjettet holder.
Ti år med folkefinansiering har gitt milliarder til kunstnere, filmskapere og gründere verden over. Men også en hær av misfornøyde givere, som nå raser over hvor pengene er blitt av.

Det var etter 2008 at fenomenet crowdfunding begynte å spre seg for alvor, som ild i knusktørre kapitalmarkeder. Investorer verden over knep igjen, og alle på jakt etter penger måtte se andre steder. Den kjente tjenesten Kickstarter fyller ti år noen måneder inn i 2019. Folkefinansiering som fenomen har snart fylt et tiår med gode historier.

Gjennom Kickstarter har folket lagt inn 3,8 milliarder dollar siden oppstarten. Det er småpenger i forhold til hva Deutsche Bank eller Goldman Sachs samler sammen i løpet av et år, men milliardene som kommer fra folket spiller en stadig viktigere rolle. Det er ikke småpenger for små selskaper verden rundt.

Folkefinansiering er et vidt begrep. Folk finansierer både lån, egenkapital og penger direkte til prosjekter. De kjente tjenestene som Kickstarter og Indiegogo lar folk gi penger til kunstprosjekter, produksjon av bøker og filmer og fremstillingen av nye produkter.

Les også:  – Kona mi sa til slutt nei til å skyte inn mer penger

Kickskammers

En amerikansk økonomiprofessor har anslått at så mye som 10 prosent er rene fiaskoer. I disse tilfellene er pengene overført, uten at prosjektet er realisert. Svindel vil kanskje noen kalle det.

Dette har skjedd gang på gang og skapt et nytt begrep: Kickskammers.

RETTER RUINER: I Frankrike har en folkefinaniseringskampanje som mål å redde slottet La Mothe-Chandeniers, in Les Trois-Moutiers. Det gjenstår å se om budsjettet holder. Foto: Wikimedia commons

Hvorfor bruker både kvinner og menn et knivskarpt metallblad for å bli kvitt kroppshår? Faren for å kutte seg opp vil alltid være der. Med all teknologi vi har i dag, finnes det ikke bedre måter å gjøre det på? Teknologien fra Skarp Technologies virket genial da den ble lansert i 2015. Selskapet ville bruke laser til barbering, fjerne hår med en lysstråle. Ingen irritasjon og en barbering som få barberblader kunne måle seg med. Hvorfor har ingen tenkt på det tidligere?

«Skarp Laser» var navnet og teknologien fikk mye oppmerksomhet. En laser-basert barberhøvel skulle selges for 160 dollar. Ideen fenget publikumet på Kickstarter. Selskapet ba om 160.000 dollar, men folket ville ha en barberingsrevolusjon. Etter tre uker var det samlet inn 4 millioner dollar.

Kickstarter selv var imidlertid skeptisk til produktet og svensken Morgan Gustavsson som sto bak. De stilte spørsmål ved om det fantes en fungerende prototype. Til slutt valgte Kickstarter å suspendere selskapet og ikke utbetale pengene. Men bare timer senere opprettet selskapet en ny kampanje på Indiegogo. Her lykkes de med å hente inn en halv million dollar.

Tre år senere går fortsatt diskusjonen på Indiegogo. Flere etterlyser mer informasjon, mange vil ha pengene tilbake og noen svært tålmodige spør fortsatt hvor det blir av laserhøvlene. «Jeg krever å få informasjon om scam technolgies», lyder den siste kommentaren.

Les også:  Fem norske bedrifter fikk 75 EU-millioner

Rasende givere 

Hva med en klokke som i stedet for å vise tiden på en urskive sender et lys som gjør at tiden dukker opp på hånden din, som en slags prosjektor? Det var ideen til Ritot, som kaller seg verdens første «projection watch». 8.900 personer synes det hørtes ut som en genial idé og puttet inn til sammen 1,4 millioner dollar i prosjektet. De skulle alle få en klokke i posten så snart produksjonen var i gang. Det er fire år siden i dag, men det er slett ikke gått i glemmeboken.

Den siste uken har kommentarfeltet på Ritot-siden på Indiegogo fortsatt å koke, med kommentarer fra folk som etterlyser svar. Den siste kommentaren lyder slik: «Yo scumbags…its been over 4 years now….refund our damn money!!!”

PENGENE BLE BORTE: Et apparat som resirkulerer pust fikk folk til å åpne lommebøkene.

Selskapet Triton skulle endre dykkesporten en gang for alle. Selskapet hevder å ha utviklet et lite hjelpemiddel som resirkulerer dykkerens pust. 

Innretningen har form som et sykkelstyre, med et munnstykke plassert på midten. Den håndholdte respiratoren skal sikre at du kan drive fridykking ned til fem meters dyp i 45 minutter uten å svømme opp og trekke pusten. 

Kampanjen førte til en storm av reaksjoner. Pust kan ikke resirkuleres og det er ikke mulig å ta opp oksygen fra vann og utnytte det til å lage «ny luft» på denne måten, protesterte flere eksperter. Likevel greide Triton å trekke til seg penger, uklart hvor mye. Nå er det en ny kampanje ute på Indiegogo. Den samler inn penger til en granskning av Triton. De som står bak har laget en video med film av en mann som sitter på bunnen av et basseng og har teipet fast en død kylling som dykkermaske. Hevnkampanjen har bare samlet inn 28 euro.

Les også:  Derfor får kvinnelige gründere mindre støtte

50.000 støttet «energibelegg»

En av de mest spektakulære historiene innen folkefinansiering er Solar Roadways. Selskapet har utviklet en teknologi som skal gjøre det mulig å gjøre veier og parkeringsplasser om til energiproduserende belegg, ved hjelp av energi fra solen. Øverst ligger et transparent lag som skal stå i mot tyngden av kjøretøy i høy hastighet. Under ligger solcellene.

Amerikaneren Scott Brusaw etablerte selskapet sammen med sin kone allerede i 2006. Prosjektet fikk i flere runder støtte av amerikanske myndigheter til utviklingsarbeidet. I april 2014 startet Solar Roadways en kampanje på Indiegogo. Kampanjen fikk stor oppmerksomhet og ble den mest vellykkede i Indiegogos historie, målt i antall supportere. Hele 50.000 personer var med da Solar Roadways hentet inn 2,2 millioner dollar.

Alle som gir penger gjennom de store folkefinansieringskanalene skal få noe i retur. De fleste av Solar Roadways supportere fikk en takke-video i posten. Selskapet har installert sitt system på et lite torg i byen Sandpoint i Idaho. Dette åpnet i 2016, og er bare belastet med gående og dekker ikke mer enn 14 kvadratmeter. Fortsatt legges det ut kommentarer med spørsmål om hvor det blir av produktet. Til forskjell fra mange andre har ikke Solar Roadways gått under jorden. De svarer bidragsytere som stiller spørsmål på sidene til Indiegogo. Selskapet skriver at de fortsatt ikke er i gang med produksjon. De jobber med partnere som skal produsere solcelle-gatene. Veien dit er tydeligvis lang.

En høyteknologisk ryggsekk er ett av produktene som har lurt givere på Kickstarter og Indiegogo.

Den perfekte ryggsekken skulle hete iBackPack. Det skulle bli en urban ryggsekk med ubegrensede lademuligheter, 4G med wifi, Bluetooth og 50 lommer, inkludert noen skuddsikre. Det skal være hentet inn penger gjennom Kickstarter i flere omganger, ifølge kommentarene. I dag er prosjektet sunket under jorden og like vanskelig å få tak på som mannen bak, Doug Monahan. «Dougie took our money and ran. We were all ripped», konkluderer en giver i kommentarfeltet.

Torquing Group hentet mer enn 3 millioner dollar fra 12.000 supportere for å lage en mikroskopisk drone, som kunne styres fra en iphone. Med dronen som fikk navnet Zano skulle det bli mulig å spionere på naboen i all hemmelighet. Det viste seg langt vanskeligere enn forespeilet å produsere dronen. Til slutt gikk Torquing Group konkurs.

Men folket møter neppe opp i skifteretten.

Les også:  Norsk storavis misbrukt på svindelside

Denne saken ble først publisert hos Finansavisen 4. august 2018.

Privatøkonomi
Populært