Meny

Tidenes minst sette «Sommeråpent» - NRK er likevel fornøyd

Lars Monsen (i midten) har hatt selskap av NRK-programlederne Markus Neby (til venstre) og Ingrid Gjessing den siste uken. Foto: Kim Erlandsen/NRK.
Lars Monsen (i midten) har hatt selskap av NRK-programlederne Markus Neby (til venstre) og Ingrid Gjessing den siste uken. Foto: Kim Erlandsen/NRK.
Mistet 120.000 seere i sommervarmen.

Søndag kom Lars Monsen, rundt 50 NRK-ansatte og 200 turglade nordmenn frem til siste stopp på NRKs sommervandring, som var Indre Troms. NRK har produsert tre sendinger fra hver av Monsens etapper fem dager i uken i sommer; «Minutt for minutt», «På tur til» og «Sommeråpent». Totalt har 3.061.000 vært innom én eller flere av disse sendingene.

«Minutt for minutt»-sendingene har hatt et snitt på 61.000 seere og 31 prosent i andel. Fjorårets «Minutt for minutt»-sendinger fra NRKs sommertog et snitt på 74.000 seere og en andel på 25 prosent, dog med ulik sendetid og varighet.

«Sommeråpent», som har avsluttet hver etappe, har hatt et snitt på 346.000 seere og en andel på 43 prosent. Det er det laveste seertallet «Sommeråpent» har hatt noensinne, bekrefter medieanalytiker Maren Eline Fossan i NRK overfor Kampanje. I fjor hadde «Sommeråpent» et snitt på 469.000 seere.

– Ja, det stemmer. Markedsandelen er likevel den tredje høyeste siden 2000 og til i dag. Den totale seingen har generelt gått ned i sommer, folk så 15 prosent mindre på tv i juli i år vs. i fjor, sier hun til Kampanje.

TV 2s sommersatsing «God sommer Norge» har til sammenligning hatt et snitt på 134.000 seere og en andel på 21,8 prosent de to første ukene.

Les også: NRK-sjef om lytterflukten: – Alvorlig, men ikke superdramatisk

– Stor suksess

NRKs underholdningsredaktør Charlo Halvorsen lar ikke tidenes laveste seertall for «Sommeråpent» komme i veien for begeistringen. Han mener prosjektet har vært «større enn seg selv» og hatt betydning langt utover de enkelte seertallene.

– Dette har vært en stor suksess. Vi er kjempefornøyd med hele Monsen-prosjektet samlet. Vi ser en nedgang i oppslutning på «Sommeråpent» som vi gjerne skulle vært foruten, men forklaringen er den generelle nedgangen i tv-seing. Vi har hatt en sommer som har vært bra for mye, men ikke for tv-seing, sier han til Kampanje.

– Det har rett og slett vært for fint vær, synes du?

– Jeg har selv feriert i Norge, så jeg skal ikke klage høylytt, men tv-faglig er det veldig dårlig vær. Men vi ser at de som har valgt å bruke sommerkvelden på tv, har i like stor grad valgt «Sommeråpent» som tidligere.

Les også: Digital reklamevekst veier ikke opp for Dagens Næringlivs papirfall

Koster 20,3 millioner

«Monsen minutt for minutt» og «Sommeråpent» har kostet NRK 20,3 millioner kroner. Dermed er årets produksjon billigere enn fjorårets sommertog, som kostet NRK 32 millioner kroner.

– Hvor lavt må seertallet synke før dette ikke er verdt kostnaden?

– Vi har ikke gjort en analyse av krone per minutt seertid, men dette er ikke en kostbar produksjon når du ser på antall tv-minutter. «Monsen minutt for minutt» fyller store deler av dagflaten, pluss «Sommeråpent». Akkumulert har veldig mange mennesker vært innom i løpet av sommeren, sier Halvorsen.

En oppsummering Kampanje gjorde tidligere i sommer viser at NRK totalt har brukt 67 millioner kroner på tv-produksjoner med Lars Monsen, der årets satsing er den desidert dyreste.

Les mer: Har brukt 67 millioner på Monsen-tv

Håper på regnvær

Charlo Halvorsen røper at NRK-ledelsen allerede har begynt å tenke på hva de skal fylle sendeflaten med neste sommer.

– Vi kommer til å satse videre og håper på regnvær hele neste sommer, sier han halvt spøkefullt.

– Blir det en ny minutt-for-minutt-sending?

– Det vet jeg ikke. Det er så løse tanker, det vi har, at det kan jeg ikke si noe om nå.

(Artikkelen er først publisert i Kampanje)

Privatøkonomi
Populært