Klippfiskbrødre selger hoder for over 800 millioner

Foto: Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.
Foto: Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klippfiskbrødrene Haagensen i Ålesund selger mer av fisken. Nå vil de satse på et badeland til 400 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finansavisen: – Vi hadde en brukbar vekst, men litt lavere resultat. Vi har investert i oppgraderinger av produksjonsfasilitetene våre for å kunne tilby flere produkter enn bare ren klippfisk, sier styreleder Gunnar Haagensen i Jangaard Export til Finansavisen.

I fjor leverte klippfiskfamilien Haagensen i Ålesund et årsresultat på 33 millioner kroner, en nedgang fra 39 millioner i 2016.

Selv om overskuddet krympet, ser styrelederen også noen lyspunkter.

– Vi er spesielt fornøyd med at vi har klart å holde kostnadene i sjakk. Selv om lønnskostnadene har steget, har vi lansert nye produkter som har gitt økt omsetning, sier han.

Haagensen viser til at markedet for klippfisk er veldig stabilt, men at veksten har kommet fra bruk av flere deler av fisken. Rygg, hoder og lever, som tidligere ble kastet til sjøs, blir nå bearbeidet og solgt til land som Kina.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Så langt i år har fiskeeksporten overgått det totale salget fra i fjor, sier han.

Satser på eiendom

Selskapet ble grunnlagt allerede i 1931, men det er Bjarne Haagensen som har bygget det opp til å bli landets ledende eksportør av klippfisk til bacalao-land som Portugal og Brasil. Ifølge Kapital har han en formue på 2 milliarder kroner.

Fortjenesten fra den familieeide fiskebedriften er blitt plassert i investeringsselskapet Brødrene Jangaard, som driver med eiendomsutvikling i Ålesund.

Haagensen-familien eier blant annet tre hoteller og Ålesund Storsenter i sentrum av byen. I tillegg eier familien knappe 3 prosent av aksjene i Aalesunds Fotballklubb.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor endte overskuddet på i underkant av 30 millioner kroner, som tilsvarer er en nedgang på snaut 40 prosent sammenlignet med 2016.

– Vi er spesielt fornøyd med resultatet fra eiendommene våre. Både hotellene og kjøpesenteret nyter godt av den økte turiststrømmen til Ålesund, sier Gunnar Haagensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener likevel at hotelldriften har mye å gå på.

– Det er svært lav snittpris på hoteller i Ålesund, og dessverre for oss kommer de fleste turistene med cruisebåter.

Ved årsslutt var den bokførte egenkapitalen på i overkant av 400 millioner kroner, men eiendomsmassene er oppført til historisk kost, slik at de reelle verdiene er langt høyere.

Skal bygge badeland

Brødrene Jangaard er også i prosessen med å bygge et innendørs badeland med 36 leiligheter, til en verdi av 400 millioner kroner.

Badelandet skal inneholde både 50 og 25 meters basseng, stupetårn, bølgebasseng og basseng med ekstra varmt vann. Badelandet blir det største av sitt slag på Sunnmøre.

Les også:
En tredel av verdens fiskefangst kastes Slik kan vi få bedre laks

Denne saken ble først publisert i Hegnar.no