Afterskisuksess bak Rådhuset

AFTERSKI-STEMNING: Full fest på Heidi's Bier Bar. Foto: Rekom Group.
AFTERSKI-STEMNING: Full fest på Heidi's Bier Bar. Foto: Rekom Group.

UTELIV: Utestedet Heidi’s Bier Bar økte omsetningen med 80 prosent i fjor, og tjener rundt 34 kroner pr. solgte halvliter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utestedet Heidi’s Bier Bar byr på afterskistemning midt i hovedstaden.

Til forskjell fra byens mange nattklubber og brune puber, har stedet en atmosfære med tydelig inspirasjon fra tyske alpesteder og oktoberfest.

Regnskapstallene viser at det i løpet av drøye tre år i drift har rukket å bli et av de mest populære utestedene i Oslo.

Samtidig har det blitt en pengemaskin for de danske eierne.

Heidi’s omsatte for 41,2 millioner kroner i fjor, opp fra 22,5 millioner i 2016. Omsetningsveksten på over 80 prosent bidro til et driftsresultat på drøye 14 millioner kroner.

Det gir en driftsmargin på 34 prosent, nærmest uhørt i en bransje preget av hyppige konkurser.

Utvidet Oslo-avdelingen

– Vi er veldig fornøyd med fjorårsresultatet, sier Frederik Mygind, regionsdirektør i eieren Rekom Group.

Lønnsomheten førte til at utestedet kunne utbetale utbytte og avgi konsernbidrag på tilsammen 8 millioner kroner.

Les også: Petter Stordalen satser på svensk uteliv

Skjenkestedet tiltrekker seg ikke bare festglade i 20-årsalderen, men er også blitt en favoritt blant ansatte i byens meglerhus, etter det Finansavisen kjenner til.

Ved begynnelsen av året utvidet Heidi’s Bier Bar Oslo avdelingen med en ny kjelleretasje, noe som har vært et positivt supplement til bedriften, ifølge Mygind.

Han er også fornøyd med utviklingen i det nye året.

– Starten på 2018 har vært god, og så langt levd opp til de sesongmessige forventningene, sier han.

Viderefører oppskriften

Det er tydelig at konseptet har slått an også utenfor Oslo, og i 2016 åpnet gruppen en avdeling i Trondheim.

Allerede etter ett år i drift omsatte utestedet for 14 millioner kroner, og satt igjen med en bunnlinje på 1,6 millioner kroner.

Danske Restaurations Kompagniet (Rekom Group) driver i dag Heidi’s Bier Bar-filialer i Oslo, Drammen, Bergen, Trondheim, og Tromsø. Nå står ytterligere utvidelser for tur.

– Om få dager åpner vi en Heidi’s Bier Bar-avdeling i Tønsberg. Videre har vi et konkret prosjekt i Kristiansand, og er i innledende forhandlinger i flere andre byer i Norge, sier Mygind og fortsetter:

– Vi får mange henvendelser fra gårdeiere som ønsker en profesjonell aktør til å drive i sine lokaler, og får samtidig mange henvendelser der vi ­allerede er tilstede. Dermed ser fremtiden spennende ut.

Les også: Nye nasjonale skjenkeregler fører til mildere praksis i Bergen

Droppet ut – startet bar

I tilegg til Heidi’s-filialene, driver Rekom Group en rekke andre utesteder i Norge, slik som KJ10 og NOX i Oslo. Daglig leder og gründer av Rekom Group, Adam Falbert, droppet ut av jusstudiet som 23-åring og startet sin første bar. Siden 2007 har selskapet hans ekspandert kraftig, og driver i dag tilsammen 77 barer, puber og nattklubber i Norge, Danmark og Finland. Rekom Group etablerte seg etter hvert i også Norge, hvor Falbert har hatt en ambisjon om å vokse aggressivt.

«Innen 2021 vil jeg anslå at vi har 25–30 utesteder i Norge. Det innebærer at vi i hvert kommer til å investere opp mot 200 millioner kroner i Norge over de neste par–tre årene», sa Falbert til Finansavisen i fjor.

Les også: Maaemo i Oslo kåret til verdens 35. beste restaurant

I mars ble det offentliggjort at det danske oppkjøpsfondet CataCap har inngått et samarbeid med Rekom Group. I en pressemeldingen opplyses det CataCap har kjøpt i overkant av halvparten av aksjene i Rekom Group, og at Falbert forblir på eiersiden.

Det forventes at omsetningen for gruppen skal stige til 500 millioner danske kroner i 2018, med et driftsresultat på 100 millioner danske kroner.

Ifølge den danske avisen Børsen, priset transaksjonen Rekom til rundt en halv milliard danske kroner.

Les også:
– Vi vil ut og ta en øl som alle andre
Marché legger ned alle restaurantene i Norge

Denne saken ble først publisert i Finansavisen.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært