De som satset alt
– Vi har alltid sagt at vi skal satse stort. Alt eller ingenting, sier de unge gründerne. Om to måneder står Barack Obama på deres scene på Hellerudsletta.
(Finansavisen): Det har ikke alltid gått etter planen for Christoffer Omberg. Han vokste opp på Langhus utenfor ski med en søster og to siv.øk-foreldre. Omberg skulle bli fotballspiller. Han fikk noen A-lagskamper for Follo, men karrieren dalte og proffdrømmen brast. Uten fotballsko gikk han i foreldrenes fotspor. Siviløkonom på BI var plan B.
Fakta
Navn: Christoffer Omberg (25) og Marius Røed Wang (24).
Selskap: Oslo Business Forum (formelt navn: Walkover AS).
Forretningsidé: Arrangere Norges råeste næringslivskonferanser.
Ambisjon: Ha flere ben å stå på, som for eksempel omstilling, utdanning, nettverksgrupper og hjelpe bedrifter å skape godt innhold.
Finansiering: Gründerne har spyttet inn 500.000 kroner hver.
Eiere: Gründerne (50 prosent hver).
– Der ble jeg bitt av studentforeningsbasillen, sier Omberg og ramser opp alt fra å trekke i trådene på næringslivsdagene og fadderukene til andre utenomfaglige sprell.
– Jeg endte med å gå på BI i fire år uten så mye som en bachelorgrad. Jeg hadde brukt all tid på studentforeningen, innrømmer han og sender ballen over til kameraten Marius Røed Wang. De to møttes på videregående skole og spilte fotball sammen. Også han hadde planer om å bli siviløkonom fra BI. Han studerte en bachelor i økonomi og forretningsjus.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Så anbefalte Christoffer meg å bli med i studentforeningen, ta mange verv og engasjere meg. Det første året gikk knallbra, men så …, sier Wang.
Les også: Barack Obama til Norge i september
Alex Ferguson
Vi har allerede skjønt hvordan det gikk. Også han er en halvstudert røver:
– Men planen var å fullføre altså. Det var bare det at vi klarte å komme i kontakt med Sir Alex Ferguson da jeg hadde et halvt år igjen, unnskylder Wang seg.
De to var kjente fjes på BI og hadde lyst til å gjøre noe stort med studentforeningen. Å få Sir Alex Ferguson til å holde et foredrag for dem, for eksempel. Men da de to gikk til BI-ledelsen med sin ville idé, et millionbudsjett og vel informert om at de ble sett på som to løse kanoner på dekk, var svaret et klinkende klart nei.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi har jo konkurranseinstinkt, og nærmest over natten satt vi opp et eget aksjeselskap. Vi puttet inn en halv million kroner hver og kalte selskapet Walkover AS, sier Omberg.
Artikkelen fortsetter under annonsenAlt var planlagt. De hadde fått pressedekning. Splitter nye nettsider og den tidligere Manchester United-manageren var klar. Papirer undertegnet og dato satt. Vi skriver april 2016.
– Vi skulle fylle opp 1.400 plasser i Oslo konserthus på to timer. Maksimalt tre. Det skulle bli rift om billettene. I stedet hadde vi solgt tre billetter, dratt på oss kostnader på 2,5 millioner kroner og fått en inntekt på 12.000 kroner i løpet av én uke. Det var et slag i trynet, sier Wang.
– Da måtte vi ta noen grep. For eksempel å snu forretningsplanen vi ikke hadde skrevet. Og vi trodde at vi var flinke på sosiale medier. Det var vi ikke. Vi begynte med webinarer, en podcast og fikk mye trafikk til nettsidene våre. Vi jobbet som et mediehus og bygget mer innhold, fortsetter Omberg.
Næringslivstopper
Det første foredraget, med Sir Alex Ferguson som trekkplaster, skulle handle om endringsledelse. Da skjønte de at to unge studieavhoppere, uten erfaring, selv ikke kunne stå for innholdet.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi hadde kalenderen stappfull med næringslivstopper. Vi syklet rundt på bysykler og laget små videosnutter med Spetalen, Traaseth, Alsgaard, Andresen og andre kjente navn. Vi skrev artikler i tillegg, og flere av innleggene gikk viralt og fikk mange hundre tusen visninger. Trafikken til nettsidene våre økte og podcasten har nå 55.000 nedlastninger i måneden, sier Wang.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Spetalen: - Mitt livsmotto er konstruktiv paranoia
Endringen av den ikke-eksisterende forretningsplanen ga resultater. I november klarer til slutt Oslo Business Forum å samle nesten 1.000 beslutningstakere i Oslo konserthus. Halvparten av dem er direktører eller styreledere, og i salen satt blant andre sentralbanksjef Øystein Olsen, Nils Johan Semb og Simen Staalnacke.
Blod på tann
Gründerne hadde fått blod på tann. De skulle satse videre på prosjektet og målet om å arrangere Norges råeste næringslivskonferanser. I januar i fjor lanserte de konferansen «Fremtidens teknologi og ledelse». Allerede den første uken ble halvparten av billettene solgt, og i mars satt over 700 beslutningstakere i Oslo kongressenter og hørte hva Rickard Gustafson, Silvija Seres og Trond Riiber Knudsen hadde på hjertet. Det neste døgnet hadde de også solgt over 300 billetter til neste konferanse.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet jobbes hardt i kulissene på Oslo Business Forum. Det avholdes konferanser, webinarer og andre aktiviteter. Fjorårets omsetning endte på 5,6 millioner kroner og et driftsunderskudd på nesten en halv million kroner. Men denne gangen mister ikke gründerne nattesøvnen. De har valgt å vokse raskt, og det koster. Nå er de 12 ansatte i selskapet. To jobber med salg. De fleste jobber med markedsføring og innhold. De vil tilføre norske ledere noe nytt. Noe som inspirerer. Noe som gir dem nye ideer og ny kunnskap om hva som blir viktig fremover.
Artikkelen fortsetter under annonsenBarack Obama
En av dem som skal på scenen til Oslo Business Forum på X Meeting Point på Hellerudsletta den 26. september i år, er Barack Obama.
– Hvordan i all verden …?
– For halvannet år siden leste jeg i en amerikansk avis at Barack Obama skulle begynne å holde foredrag. Nederst i artikkelen fanget jeg opp hvilket agentselskap han bruker, og dem kjente vi fra før. Det var de som hjalp oss å få Sir Alex Ferguson til Norge. Da var døren nærmest åpen, sier Omberg.
Artikkelen fortsetter under annonsenFor under to uker siden ble det bekreftet. Avtaler signert. Dato satt. Da ble det hett i lokalene til Oslo Business Forum. Det er ekstremt mange detaljer som skal på plass; alt fra sikkerhet til logistikk og bemanning. De har satt et tak på 4.000 billetter. Det vil gi inntekter på i overkant av 25 millioner kroner for Oslo Business Forum hvis arrangementet, som også blant annet byr på CNN-anker Richard Quest og IT-guru Andrew McAfee, blir utsolgt. Det vil gi en pen bunnlinje for 2018-regnskapet til de to unge gründerne.
– Vi har alltid sagt at vi skal satse stort. Alt eller ingenting, sier de to i kor.
Les også: Richard Quest søker svar
Denne saken ble først publisert i Finansavisen