Orkla merker sukkeravgiften på salget

Konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla, her under presentasjonen av resultatene i første kvartal tidligere i år. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla, her under presentasjonen av resultatene i første kvartal tidligere i år. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Merkevare-giganten Orkla fikk et bedret resultat i andre kvartal, men selger mindre i Skandinavia – særlig i Norge etter innføringen av sukkeravgiften.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsernet hadde et resultat før skatt på rundt 1,1 milliarder kroner i årets andre kvartal, mot snaut 1 milliard i samme periode i fjor. Det justerte driftsresultatet økte også. Driftsinntektene ble drøyt 10 milliarder kroner, en økning fra 9,8 milliarder kroner i tilsvarende periode i fjor.

Det var fortsatt god vekst i Finland og Sentral-Europa. Salgsutviklingen i Norge var imidlertid svakere enn i fjor, blant annet som følge av økningen i sjokolade- og sukkeravgiften på 83 prosent. Flere av Orklas varekategorier har opplevd lavere kampanjetrykk og økte priser mot forbrukerne, noe som ifølge kvartalsrapporten har gitt lavere salg.

– Vår prioritet er å snu utviklingen i Norge, samt fortsette arbeidet med å vri porteføljen mot kategorier, salgskanaler og geografier med høyere vekst. Vi effektiviserer stadig vår vareforsyning, og i kvartalet besluttet vi å nedlegge to fabrikker i Sverige og Finland, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Orkla eier nesten halvparten av malingsprodusenten Jotun, som hadde et vanskelig første kvartal i år. I andre kvartal hadde malingsprodusenten en salgsframgang, men fortsatt er markedssituasjonen «krevende» innen Marine Coatings, ifølge en børsmelding.