Norsk verft skal bygge kystvaktskip for snaut sju milliarder

Forsvaret har bestilt tre nye kystvaktskip til en samlet verdi på 6,8 milliarder kroner. Fartøyene skal bygges ved verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal. Foto: Vard / Forsvarsdepartementet / NTB scanpix
Forsvaret har bestilt tre nye kystvaktskip til en samlet verdi på 6,8 milliarder kroner. Fartøyene skal bygges ved verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal. Foto: Vard / Forsvarsdepartementet / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvaret har bestilt tre nye kystvaktskip til en samlet verdi på 6,8 milliarder kroner. Fartøyene skal bygges ved verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) besøkte verftet i Tomrefjord tidlig mandag morgen, skriver Sunnmørsposten.

Verdien av kontrakten for Vard er på 5,2 milliarder kroner, mens rammeverdien er på 6,8 milliarder. Direktør for forsvarsmateriell Mette Sørfonden og konserndirektør Roy Reite signerte kontrakten.

Verftsdirektør Ronny Langset sier kontrakten gir aktivitet til verftet i seks år fremover.

– Dette er en gledens dag, ikke bare for Vard, men for hele den maritime regionen, sier konserndirektør Reite.

De nye skipene blir forsterket for å takle is og skal kunne ha helikopter om bord.

– Forsvarets viktigste bidrag til nordområdepolitikken er suverenitetshevdelse og tilstedeværelse i nord. Disse nye fartøyene skal erstatte de tre helikopterbærende kystvaktfartøyene i Nordkapp-klassen, som ble tatt i bruk på begynnelsen av 1980-tallet, sier forsvarsministeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skipene skal etter planene leveres til Forsvaret i perioden 2022 til og med 2024.

– Vard-gruppen er en stor nasjonal aktør innen bygging av spesialiserte fartøyer med fem skipsverft lokalisert i Norge. De har tidligere blant annet bygget KV Svalbard og Etterretningstjenestens nye skip Marjata. Andelen norske underleverandører er stor i tilbudet fra Vard og vil bidra til å videreutvikle nasjonal kompetanse og kapasitet innen den maritime næringen, sier Bakke-Jensen.