Utflaggingen av Kiel-fergene var et sparetiltak for staten

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), her fotografert i Buenos Aires, innrømmer at utflagging av Color Lines Kiel-ferger handler om et sparetiltak for staten og norske skattebetalere. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), her fotografert i Buenos Aires, innrømmer at utflagging av Color Lines Kiel-ferger handler om et sparetiltak for staten og norske skattebetalere. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utflaggingen av Kiel-fergene som gjør at Color Line kan kvitte seg med 700 norske ansatte, er også et tiltak som skal begrense utgiftsveksten for staten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Støtten til norske sjøfolk er økt kraftig, og etter det NRK erfarer støttes hver av de ansatte i hotell- og restaurantdriften på Color Lines Kiel-ferger i snitt med nesten en kvart million kroner.

– For regjeringen var det viktig å begrense disse kostnadene, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til kanalen.

Regjeringen kan dermed spare flere millioner kroner på at Color Line flagger ut, ifølge NRK.

Color Line har i flere år truet med å flagge ut av Norge dersom de ikke får anledning til å flytte skipene over fra det norske skipsregisteret (NOR) til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Skip registrert i NOR må ha mannskap som jobber under norske lønns- og arbeidsvilkår. Det samme kravet gjelder ikke for skip registrert i NIS.

– Bruker 2 milliarder

Forslaget om utenriksfergene er bare ett av flere forslag fra det såkalte fartsområdeutvalget. Utvalget fikk i oppdrag å se på endringer i reglene for skip i NIS-registeret, for å stanse utflaggingen til utlandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi bruker 2 milliarder kroner i året på å sysselsette norske sjøfolk direkte fra statskassa. Men, det var også slik at utvalget så at vi ikke kunne ha altfor mange forslag som ble altfor dyre og økte kostnadene for skattebetalerne for mye. Så ved siden av at de var opptatt av å beskytte 2.300 arbeidsplasser i Norge og sikre at de ikke blir flagget ut, så de også at ved at Color Line flagger ut to skip, så blir kostnadene – pengene vi bruker på denne ordningen – ikke mindre alt i alt, men ikke veldig mye større, sier Isaksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kompromiss

Næringsministeren understreker overfor NTB at han ikke har sagt at utflaggingen av Kiel-fergene er et sparetiltak for staten, «men at dette var et helhetlig kompromiss med utgiftsøkning og innsparing.»

– Samlet bruker vi mer penger på sjøfolk enn tidligere. I 2017 ble utbetalt omtrent 1.850 millioner kroner. I statsbudsjettet for 2018 bruker vi i overkant av 2 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen varslet tidligere i år en forskriftsendring som skulle gjøre det mulig for passasjerskip i fart mellom Norge og utlandet og med seilingsdistanse på over 300 nautiske mil å gå over til registrering i NIS. Aps forslag om å utsette saken for å utrede den ytterligere, ble avvist med minst mulig margin i Stortinget torsdag forrige uke. Striden er en av flere nøtter i regjeringens forhandlinger om revidert nasjonalbudsjett med Kristelig Folkeparti.