Meny

Tikk takk på norsk

SIKTER MOT KLOKKEHIMMELEN: Selv vi 3.000 til 40.000 klokker i året er vi fornøyde. Da tjener vi bra, sier Alexander Venacci-gründer Alexander Haugen. Foto: Leikny Havik Skjærseth
SIKTER MOT KLOKKEHIMMELEN: Selv vi 3.000 til 40.000 klokker i året er vi fornøyde. Da tjener vi bra, sier Alexander Venacci-gründer Alexander Haugen. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Etter ni år med studier og jobb innen finans ville Alexander Haugen gjøre noe annet. Han designet like godt sitt eget klokkemerke.

(Finansavisen): Alexander Venacci er et nytt, norsk klokkemerke. Du har kanskje ikke hørt om det, men det er fordi det ikke er lansert ennå.

Bak merket står Alexander Haugen (31). Etter BI-studier og en mastergrad i finansiell økonomi ved NTNU jobbet han fire år som aksjemegler i DNB Markets, før han mot slutten av 2015 «hoppet av» og startet for seg selv.

– Jeg hadde lyst til å prøve noe helt annet. Jeg ville utfordre min kreative side, og ønsket i tillegg å bygge en egen bedrift, sier Haugen til Finansavisen.

– Og da var det naturlig å designe ditt eget klokkemerke?

– Ja, broren min og jeg, som sammen eier Alexander Venacci, er begge veldig interessert i klokker. Det er høy konkurranse i dette markedet, men jeg leste meg opp og fant en inngang jeg mente var spennende: Utvikle klokker av høy kvalitet med et unikt design, til en så lav utsalgspris som mulig.

– Høy kvalitet og lav pris. Er det en mulig kombinasjon i denne bransjen?

– Bransjen har endret seg. I dag er det mulig å bygge en bedrift innen klokkebransjen med kun variable kostnader. Vi trenger ikke faste ansatte, og heller ikke eget lager. Vi baserer oss på å selge klokkene via egen nettside. Og markedsføringen foregår på nett, noe som er min brors fagfelt, sier Haugen.

Les også: Olsen: Vi er ikke lenger 100 prosent sikre

FLERE KOMBINASJONER: Alexander Venacci leveres i flere fargekombinasjoner, med ulike typer rem og i to størrelser. Alle har glass på baksiden slik at urverket vises. Foto: Alexander Venacci
FLERE KOMBINASJONER: Alexander Venacci leveres i flere fargekombinasjoner, med ulike typer rem og i to størrelser. Alle har glass på baksiden slik at urverket vises. Foto: Alexander Venacci

Innen fem måneder

Haugen har altså selv stått for designet av Alexander Venacci, og han beskriver det som «klassisk og tidløst, men robust». Klokkene er laget i rustfritt stål, med sveitsisk urverk, safirglass og italiensk lærrem. Alle klokkene har likt design, men kommer i fire ulike fargekombinasjoner, med fire ulike typer remmer - lær, semsket, metall og flettet nylon - og i to størrelser. Klokkene er mekaniske, og alle har glass på baksiden slik at det mekaniske urverket er synlig.

– Vi har allerede produsert prototyper som har gjennomgått flere runder med kvalitetskontroll, så alt er klart for produksjon etter en vellykket lansering. Vi lanserer nå Alexander Venacci på crowdfundingplattformen Kickstarter.com. Der kan folk bestille klokkene til veldig rabatterte priser mot at de mottar dem når de er ferdig produsert - etter 3,5 til 5 måneder. Dermed mottar vi kapital up front samtidig med at vi får en markedsfeedback, sier Haugen.

– Vi må sette et fundingmål, og kundenes penger forlater ikke konto før målet er nådd, understreker han.

Les også: Johannes Klæbo satser på finans

Normal pris

Ved lanseringen vil klokkene koste fra 2.500 til 3.500 kroner, avhengig av hvor tidlig i prosessen man bestiller. Normal pris vil etter hvert være 6.500 kroner.

– Dere går inn i et marked med mange kjente konkurrenter. Hvorfor skal et nytt, norsk klokkemerke klare seg i konkurransen?

– Alexander Venacci har fått god respons både fra urmakere, andre klokkemerker og fra klokkeentusiaster. Dette anser vi som en bekreftelse på at vi har lykkes med å skape et unikt design og høy kvalitet i forhold til prisen. Denne gruppen liker ikke en klokke med mindre den er bra, sier Alexander Venacci-designeren og fortsetter:

– I tillegg har jeg kompetanse innen økonomi og min bror innen markedsføring. Vi har derfor tro på konseptet.

Alexander Haugen jobber 100 prosent med klokkemerket, mens broren Christoffer Haugen har full jobb i reklamebransjen ved siden av markedsføringsansvaret for Alexander Venacci.

– Hvor mye har dere investert i klokkedrømmen?

– Det har jo blitt litt… Flere hundre tusen kroner.

På årsbasis selges det rundt 1 milliard klokker verden over.

Les også: Flere tusen er medlem av side for smuglervarer på Facebook

Kjemper mot kjempene

Nå skal brødrene Haugen kjempe i dette markedet mot merker som Tissot, Certina, Seiko, Victorinox og Hamilton, som ifølge Haugen alle har noenlunde samme materialkvalitet og pris som Alexander Venacci.

– Vi ser andre klokkemerker av samme kvalitet som vår klokke ta 15.000-20.000 kroner, men vi har bevisst valgt å legge prisen så lavt som overhodet mulig, slik at vi når ut til flere. Med tanke på designets kompleksitet, finish, urverk og materialvalg mener jeg at vi totalt sett leverer en høyere kvalitet enn konkurrentene i det prissegmentet vi befinner oss, sier Haugen.

– I segmentet under 5.000 kroner er det veldig mange konkurrenter. Mellomsjiktet passer oss fint, fortsetter han.

– Hvor mange klokker regner dere med å selge?

– Det er vanskelig å si, men selger vi 3.000 til 4.000 klokker i året, er vi fornøyde. Da tjener vi bra, sier den tidligere finansmannen.

– Hvor kommer navnet Venacci fra?

– Det var noe jeg fant opp. Jeg synes det klinger bra.

Saken ble først publisert i Finansavisen, lørdag 5.mai

Privatøkonomi
Populært