Nestlé punger ut for Starbucks-rettigheter

Nestle-logo under selskapets generalforsamling i Sveits i april.
Nestle-logo under selskapets generalforsamling i Sveits i april. Foto: Jean-christophe Bott / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den sveitsiske matgiganten Nestlé har betalt 7,15 milliarder dollar for muligheten til å markedsføre og selge Starbucks-produkter i butikker rundt om i verden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Denne globale kaffealliansen vil sende Starbucks-opplevelsen inn i hjemmene til millioner flere rundt om i verden gjennom rekkevidden og renommeet til Nestlé, sier Starbucks-sjef Kevin Johnson.

Som en del av avtalen kommer Nestlé også til å overta rundt 500 Starbucks-ansatte.

Den sveitsiske mat- og drikkevaregiganten har kun kjøpt rettighetene til å selge Starbucks-produkter, som poser med kaffe og lignende, i butikker. Fra før eier Nestlé kaffemerkene Nescafé og Nespresso.