Strandens svar på Elon Musk

Thomas Bache-Wiig startet på Miami Beach, men har nå kunder fra Florida og New York til Texas, Bahamas, Hawaii, California og Jamaica. Foto: Hilde Oreld
Thomas Bache-Wiig startet på Miami Beach, men har nå kunder fra Florida og New York til Texas, Bahamas, Hawaii, California og Jamaica. Foto: Hilde Oreld
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gründeren Thomas Bache-Wiig har imponert amerikanske hotellsjefer med norsk håndverk og byggetradisjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

MIAMI BEACH, FLORIDA (Finansavisen): – Når nabohotellet får, skal plutselig alle de andre også ha, humrer Thomas Bache-Wiig til Finansavisen.

Han har ansatt en stab på 10–12 møbelsnekkere fra blant annet Honduras og en nestsjef som jobber for ham i selskapet sitt Custom Beach.

Den tidligere kulekjøreren vokste opp på Snarøya og gikk på NTG på Lillehammer. Da han var ferdig der, tok han sommerjobb som tømrer hos svogeren sin i Håndverkscompaniet. Den sommerjobben varte i fire år, før han igjen satt fem år på skolebenken på prestisjeuniversitetet Cornell i New York. Da hadde han blitt sivilarkitekt, møtt en jente fra Miami på studiet og endte opp på Miami Beach i Florida.

– Frem til finanskrisen i 2008, jobbet jeg for et arkitektfirma som spesialiserte seg på livsstilsarkitektur, som for eksempel hoteller og butikker som ønsket at kundene skulle bruke tid hos dem. Men da det smalt, gikk vi fra å være førti til fire arkitekter i løpet av et halvt år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var sparket bak Bache-Wiig trengte for å gjøre noe eget. Han hadde laget noen prosjekter tidligere, og nå laget han en strandhytte på norsk tømrervis for en kompis som drev med jetski-utleie på stranden i Miami.

– Det trendy hotellet SoHo Beach House så den, og ville også ha en slik i tilknytning til sitt hotell.

– Handler om å ha en rød tråd

I Florida endret de byggeloven i 2010. Den slo fast at ingen hadde lov til å sette opp noe permanent på strendene. Alt må ha mobilt design, også på grunn av stormene. Byggverkene må kunne demonteres og stues vekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Custom Beach lager alt fra strandhytter til søppelkasser for hotellene i USA. Alt med norske håndverkertradisjoner. Foto: Hilde Oreld
Custom Beach lager alt fra strandhytter til søppelkasser for hotellene i USA. Alt med norske håndverkertradisjoner. Foto: Hilde Oreld

– Samtidig var alle boutiquehotellene i full blomst, men ingen jobbet med merkevaren sin utover hotellets interiør. Det handler om å ha en rød tråd fra hotellet, ved bassengområdene og videre ut på stranden. Vi lager alt fra smarte måter å lagre håndklær på til søppelbøtter, solstoler og serveringshytter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da vi installerte solcellepaneler med wifi, både doblet og triplet hotellene salget fra sine serveringshytter. Servicen gikk også mye raskere, hotellene ser bedre ut og de får bedre avkastning. Med medier som Instagram, TripAdvisor og Pinterest, ønsker alle hotellene å bruke penger på dette fordi bilder blir delt over hele verden, sier mannen som ikke viker en tomme når det gjelder kvaliteten og de norske byggetradisjonene. Verkstedet hans ligger et kvarter unna stranden i Miami Beach.

– Det som er nytt, er at vi bygger elektriske traller. På en god dag er det 10.000-vis av strandstoler, parasoller og daybeds her. Alt skal settes opp og tas ned. Det er mye penger å spare for hotellene ved å gjøre denne jobben mer effektiv. Jeg har hørt meg selv omtalt som strandens svar på Elon Musk.

Les også: Skiforbundet: Dette er morgendagens skistjerner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mobilt konsept

Lille-Musk har flere ess i ermet. Bache-Wiig legger ikke skjul på at det er mange i området Fort Lauderdale-Miami som har så mye penger at de villig vekk betaler mellom 20.000 og 30.000 kroner for å ha den feteste plassen på stranden en lørdag eller søndag. Solstoler koster fra drøyt 200 kroner per dag og oppover, og daybeds kan koste så mye som 5.000 kroner for en dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Derfor lager vi nå et mobilt konsept med gulv, solskjerming, to eller flere daybeds og annen luksus som gjør at et par kan nærmest være private i første rekke mot stranden, sier han og viser en illustrasjon av hvordan han har tenkt å løse dette.

Bache-Wiig har også fått spørsmål om å drifte strandhyttene, men det ønsker han ikke. Custom Beach utvikler fra konsept til ferdig produkt som skal gi økt salg for hotellene. Vedlikeholdet tar også han og hans team seg av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fire seneste årene har han omsatt for mellom 50 og 60 millioner kroner. I fjor endte omsetningen på rundt 10 millioner kroner for den utflyttede bæringen.

– Hvor går veien videre?

– Jeg må ha gode snekkere og vokse videre, ikke miste dem. Nå har vi fullbooket frem til august og må si nei til en del oppdrag. Leveringstiden blir lenger, men dette må gjøres skikkelig. Du skal ikke levere mange dårlige prosjekter før du mister ditt gode navn og rykte!

Les også: Dette klager vi mest på

– Fantastisk historie å fortelle gjestene

Sivilarkitekten er opptatt av å lage noe som varer og er bærekraftig. Derfor benytter han norsk Kebony. Dette materialet har 30 års garanti på fukt og råte i USA.

Han fikk svennebrevsmedaljen av ordføreren i Oslo for eksepsjonelt levert teori og praksisprøve da han avsluttet tømrerfaget. Foto: Hilde Oreld
Han fikk svennebrevsmedaljen av ordføreren i Oslo for eksepsjonelt levert teori og praksisprøve da han avsluttet tømrerfaget. Foto: Hilde Oreld

– Alle hotellene sier de er miljøbevisste, og da har de en unnskyldning for å bytte til et bedre alternativ enn treverk fra regnskogene. 52 prosent av dyrelivet på planeten er blitt borte de seneste 40 årene på grunn av kappingen av urskog. Derfor er bruken av Kebony både et fantastisk produkt og en fantastisk historie å fortelle gjestene sine.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Om 10–15 år kan alle møbler og strandhytter settes opp automatisk, sier mannen som fyller 43 år i juli, har cubansk kone og to barn på 6 og 8 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Norske forbrukere har datoskrekk

Flau over sine første hytter

Prisen for en ferdig installert strandhytte med solceller, kjøleskap og fryser ligger på mellom 200.000 og 300.000 kroner.

– Jeg blir nesten flau når jeg ser de første hyttene jeg laget. Nå ser jeg hvordan jeg kan automatisere prosessene og gjøre produktene mer vedlikeholdsfrie.

– Da tjener du jo ikke noe på service?

– Jeg gjør dette fordi det er kult å designe og bygge bra ting. Det er i forbedring og innovasjon forretningsmodellen til Custom Beach ligger. Men jeg holder meg til det profesjonelle markedet som hotellmarkedet. De vil ha noe som varer og gjenkjenner kvalitet. Slik er det ikke på privatmarkedet. De velger ofte det billigste. Typisk bruk og kast. Men det er ikke meg, så det holder jeg meg unna.

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 14. april