Meny

Voff, for et marked!

I 2019/2020 blir internasjonalisering aktuelt. - Hvis vi ikke går ut, kommer andre inn. Det er mange spennende, fremvoksende økonomier, sier Roger Holthe Olsen. Foto: Dyrekassen.no
Markedet for levering av hunde- og kattemat på døren tar helt av, både i byene og på landet. Dyrekassen.no vokste med nesten 500 prosent i fjor.

Det er snart to år siden vi møtte Roger Holthe Olsen i Bergen. Hundeeiere må fortsatt gå tur med hunden, men de siste par årene har de sluppet å gå tur for å kjøpe hundemat. Eller kattemat, for den saks skyld. Sekkene med dyrefôr kan veie nærmere 17 kilo. Stadig flere velger å få dem levert på døren.

– Norge er et u-land på e-handel, sier gründer Holthe Olsen.

Hans selskap Dyrekassen.no lever av å levere mat til hund og katt på døren. I tillegg til å gi råd om hva slags fôr de firbente skal ha.

«Vi ser at det er en betalingsvillighet for et slikt produkt. Også markedet for hundelufting og luksusbutikker for dyr er i vekst, og nordmenn bruker mye penger på dyrene sine», sa Dyrekassens daglige leder til Finansavisen for to år siden. Samtidig la han til at det er en halv million hunder i Norge og 800.000 katter.

Les også: Skiforbundet: Dette er morgendagens skistjerner

Øker mest i distriktene

– Er det blitt penger av å levere kcal til dem med poter på døren?

– I fjor vokste vi med 483 prosent. Opp fra 1,4 millioner kroner i 2016 til nesten 8,2 millioner kroner i fjor. I år er omsetningsmålet på 30 millioner kroner, og det vil vi kanskje passere, sier Holthe Olsen, som også har økt staben til ni personer. De har også hentet inn 5 millioner kroner i kombinasjon av friske investorkroner og lån fra Innovasjon Norge for å sikre veksten.

– I hele fjor vokste vi 15 prosent per måned. Vi har lagt opp til den samme veksttakten i år.

– Hva er hemmeligheten?

– Vi hadde allerede lagt premissene for at vi kunne skalere lager, logistikk og innkjøp. Vi har en avtale med Posten og Bring om levering over hele landet. Nå er vi representert i alle fylker. Vi vokser mest i distriktene, der det er langt mellom hver dyrebutikk. Men vi ser at vi også vokser i byene, der stadig færre har bil.

Les også: – Norske forbrukere har datoskrekk

Kan lære av Sverige

Holthe Olsen har optimistiske briller på når det gjelder Dyrekassens fremtid, men glassene er dystrere når det gjelder norsk e-handel generelt.

– Norsk varehandel og norske investorer må få øynene opp for hvor fort utviklingen mot digital handel går, og de enorme mulighetene dette bringer med seg. Vi har snakket med investormiljøer i inn- og utland det siste året, og for oss er det åpenbart at både norsk varehandel og norske investorer ikke er klar over hvor fort både omsetning og norske arbeidsplasser vil flyttes over til e-handel. Dersom Norge ikke tar grep allerede nå, vil det få alvorlige konsekvenser for norske arbeidsplasser og norsk verdiskapning innen retail, sier Holthe Olsen, og legger til:

– Det er lett å tenke at det er de fysiske dyrebutikkene som er våre største konkurrenter. I realiteten er det utenlandske nettbutikker som utgjør den virkelige konkurransen. Ifølge Virke har den norske handelen i utenlandske nettbutikker vokst tre ganger raskere enn tilsvarende handel i norske nettbutikker. Det er dramatisk, og det er ingen sannsynlighet for at dette bildet vil endre seg. Dessverre mangler mange i Norge kompetanse på netthandel.

– Hvem skal vi lære av?

– Vi skal ikke langt. Et land som har sett de enorme mulighetene som ligger i e-handel, er Sverige. Mens vi i Norge i beste fall bygger hundremillioners-butikker på nett, bygges det børsnoterte milliardkonsern i Sverige med Boozt.com, Sportamore og Qliro Group som gode eksempler. Og Tyskland har nettlokomotiver som Zalando og Otto. Felles for landene som satser stort på nett, er at de ser på Norden og Skandinavia som attraktive markeder, og har stort sett lansert sin tjeneste i alle Norges naboland.

Les også: Dette klager vi mest på

Blod på tann

Holthe Olsen har fått blod på tann nå, og er virkelig oppgitt over den omdiskuterte 350-kroners-grensen:

– Fritaket for sendinger med verdi på under 350 kroner fra utlandet viser hvor liten forståelse norske politikere har for den rivende utviklingen vi ser. Direkte subsidiering av utenlandske nettbutikker kan ikke tolkes som noe annet enn ren uvitenhet og manglende forretningskompetanse innen e-handel, sier diplomaten fra Bergen.

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 14. april

Privatøkonomi
Populært