Meny

Gründer på utkikk etter smarte penger

Sonni Christine Jakobsen (i midten) skal få fart på fakturaene sammen med May Linn Gjerding og Erik Vasaasen. Foto: Andreas Klemsdal
Firmanavnet høres ut som en sangkonkurranse på kommersiell TV, men investorene synger med. Og snart er det premiere.

Hun sikter høyt. Høyere enn gründere flest. Hun vil hoppe bukk over noen av Norges største finansinstitusjoner og når hun lander på andre siden vil hun knuse et gammelt monopol – med et brak.

Første gang Finansavisen snakker med Sonni Christine Jakobsen blir det ingen artikkel. Hun sikter så høyt. Ett år senere har selskapet overlevd inkubasjonen, det er finansiert opp og straks lanseres produktet.

Navnet er mInvoice, men det har ingenting med sangstemmer å gjøre. Selskapet skal utfordre hvordan bedriftene fakturerer og forbrukerne betaler.

– Formidling av en digital fakturainformasjon som efaktura og autogiro er fortsatt en stor kostnadspost for bedrifter som ikke har en stor pengesekk. Dermed kan ikke alle bedrifter tilby sine eksisterende kunder en slik løsning. Dette skal vi gjøre slutt på, sier hun.

For det er nok snakk nå.

– Mange snakker om innovasjon, kunstig intelligens, digitalisering og et samarbeid med startups. Men det er mye prat og lite handling, mener Jakobsen.

Satt inne med forretningsidé

Det startet en maidag i 2016 på en Ruter-buss. Jakobsen møtte en gammel studiekompis, Erik Vasaasen. De spurte hverandre - som gamle kjente gjør - hva driver du med nå? Jakobsen hadde fortsatt sin gamle jobb i Kredinor, men innrømmet at tankene var et annet sted. Etter å ha tatt en mastergrad innen strategisk forretningsutvikling og innovasjon på BI i 2016 satt hun med skissen til en ny forretningsidé, som hun forklarte til Vasaasen. Nå vurderte hun å hoppe av jobben og satse 100 prosent på sin nye idé.

Vasaasen har jobbet med systemdesign i flere tiår.

– Jeg tenkte umiddelbart at et sånt system har potensiale for disrupsjon i flere bransjer, spesielt endringene vi ser komme innen betalingsformidling, som følge av det nye EU-direktivet PSD2, forteller Vasaasen.

– Dagen etter hadde han laget en skisse av IT-arkitekturen som mInvoice har bygget sitt programvaresystem etter, forteller Jakobsen.

Les også:   Dette kan du selge uten at gevinsten blir skattlagt

Gis tilgang til kunder

mInvoice er et omfattende softwaresystem som er bygd fra bunnen av. Det er en digital service­plattform som tilbyr markedsføring, kundeservice og fakturaformidling på samme sted. Systemet fjerner mellomleddene som e-post, eFaktura og papirfakturaer. Bedrifter skal bruke ressurser på andre ting enn å sende fakturaer.

Forbrukerne kan laste ned mInvoice som en app eller logge inn på web, og motta og betale fakturaer.

Tanken er at tjenesten er bankuavhengig. Kunden kan dermed både flytte og endre bank uten at det påvirker faste betalinger. Du blir mindre avhengig av den store banken, som du aldri får rotet deg til å bytte ut. Det store spørsmålet for mInvoice er om forbrukerne er villige til å ha flere innlogginger, for å gjøre noe så kjedelig som å betale en faktura.

Bedriftene som bruker systemet får tilgang til en egen portal som inneholder oversikt over alle utsendte, betalte og ubetalte fakturaer.

Første steg inn i markedet tar mInvoice sammen med etablerte Compello, som har over 7.000 bedriftskunder og rundt 2,5 millioner betalingstransaksjoner hver måned. De to har inngått et samarbeid. Det gir ikke mInvoice umiddelbart inntekter, men tilgang til mange potensielle kunder.

Må handle når tiden er inne

Det var en grunn til at Sonni mente det hastet, da ideen til mInvoice dukket opp. Hun har lært at man må handle når tiden er inne.

For 14 år siden studerte hun ved Universitetet i Oslo. Hun fikk ideen til en studentportal, som skulle få studenter på tvers av fakulteter til å bli kjent og møtes. Den fikk navnet Blinderndate og hun bygget denne sammen med Stian Strandem.

– Stian, jeg og to andre laget dette i løpet av to uker. Og det ble en kjempesuksess. Det rullet i to år og ble en plattform som svært mange studenter brukte. Det ble brukt som et sosialt medium, lenge før sosiale medier var funnet opp.

Etter hvert begynte studiene å gå mot slutten og Blinderndate krevde for mye kapasitet å drifte.

– Vi spurte universitetet om de var interessert i å overta, men de hadde nok med vedlikeholdsoppgaver som de ikke rakk over. Derfor valgte vi til slutt, med tungt hjerte, å legge det ned, forteller Jakobsen.

Senere ble sosiale medier det store, og Jakobsen fikk en erfaring for livet.

– Da jeg fikk ideen til mInvoice tenkte jeg, denne gangen skal jeg ikke legge det bort. Denne gangen skal jeg tenke stort.

Les også:   Flyr deg til flyplassen for 500 kroner

Invitert til prestisjearrangement

mInvoice ble stiftet i juni 2016 og fikk etablerertilskudd fra Innovasjon Norge både i fase 1 og 2. Selskapet kom i finalen til The Factorys akseleratorprogram og gjennomførte sin første emisjon allerede syv måneder etter stiftelsen, og hentet inn totalt 2,3 millioner kroner fra ulike investorer. Selskapsverdien ble da satt til 20 millioner kroner.

I november 2017 ble mInvoice invitert til Manchester og Leeds i regi av Department for international trade i Storbritannia, et arrangement som ble gjennomført av Whitecap consult og den britiske ambassaden i Norge. Det er grunnlaget for at selskapet nå først og fremst vil satse på Storbritannia, i tillegg til Norden.

Investorene Davide de Picciotto og Nils Petter Skaset skal ha fulgt oppstartsselskapet fra idé-stadiet, da det deltok på fintech-akseleratoren The Factory på Fornebu. De og noen andre investorer tok emisjonen på 2,3 millioner kroner. Denne uken ga selskapet et tilbud om et konvertibelt lån til eksisterende aksjonærer og stengte tilbudet på 1,2 millioner kroner i påvente av neste emisjon som skal gjennomføres i løpet av året.

Les også:   Nordmenn kjøper hytter som aldri før

På utkikk etter smarte penger

Jakobsen har tatt sats og svever over «dødens dal». Nå gjelder det å nå frem til andre siden.

– For meg var det et stort steg å bli gründer. Jeg sa opp en trygg og godt betalt jobb som jeg hadde hatt i over ti år. Du må ha guts og tørre å ta de tunge avgjørelsene, sier 37-åringen som har to små barn.

Kommersiell lansering er rett rundt hjørnet. Og for å få til det må hun ha mer penger, vekstkapital.

– I løpet av året skal vi hente inn mellom 15 og 20 millioner kroner. Da skal vi finansiere vekst. Men vi tar ikke enhver investor. Vi er på utkikk etter smarte penger.

Selskapet har i dag tre ansatte på full lønn, i tillegg til 1,5 årsverk på deltid som sitter og jobber på spreng i Tøyen Startup Village. Og når vi spør kollegene hennes om hva som kjennetegner Sonni som sjef, skynder hun seg selv å ta ordet.

– Jeg har lett for å skulle løse alt selv. Jeg må slutte å detaljstyre, la andre slippe til og stole på dem, erkjenner gründeren. Som om en kollega skulle sagt det.

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 24. mars

Privatøkonomi
Populært