– Jeg er partybremsen

Finansdirektør Nina Stemshaug i Zalaris vil at de ansatte skal se sammenhengen mellom det de gjør - og resultatene på bunnlinjen.
Finansdirektør Nina Stemshaug i Zalaris vil at de ansatte skal se sammenhengen mellom det de gjør - og resultatene på bunnlinjen. Foto: Ivan Kverme
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kvinner overtar ansvar for finans. Da kan kodene for kommunikasjon endres. - Av og til må jeg holde igjen, sier finansdirektør Nina Stemshaug. Hun har hatt ansvaret for en rekke oppkjøp og tatt Zalaris på børs.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Suksess er å skape tillit, være ærlig og jobbe hardt, sier Nina Stemshaug til Finansavisen.

Zalaris har hovedkontor i Oslo, og står for lønns- og personaltjenester for store virksomheter i Norden, Baltikum og Polen. Blant dem er Statoil, Nordea, Elkjøp og Telenor.

Stemshaug er en av rundt 40 kvinnelige finansdirektører eller kvinner i tunge toppstillinger innen økonomi og ledelse som Finansavisen har med i sin oversikt.

– Jeg må kunne kommunisere, se sammen­henger og være analytisk. Det viktigste jeg gjør som finansdirektør er å sikre god finansiell kontroll, sier Stemshaug.

Hun forteller at hun har måttet jobbe med meg selv.

– Egentlig er jeg ganske stille og sjenert.

Men temperament, det har hun:

– Ja, jeg blir veldig engasjert og tenner lett. Meditasjon kunne sikkert vært bra. Jeg skulle gjerne vært mer rolig og sindig. Jeg tenner på alle pluggene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Klarer du ikke å gjøre noe med det?

– Digitaliseringen har mye å si for kvinnenes inntog, sier assisterende professor Donatella de Paoli på Handelshøyskolen BI. Foto: Alexander Hagstadius
– Digitaliseringen har mye å si for kvinnenes inntog, sier assisterende professor Donatella de Paoli på Handelshøyskolen BI. Foto: Alexander Hagstadius

– Nei, egentlig ikke. Selv om jeg prøver. Av og til når jeg har sett en vikinggrav, tenker jeg at det kanskje er grunnen. At jeg har det i meg.

Digitalisering hjelper

Statistikk på finansdirektører og kvinneandel finnes ikke, ifølge Finans Norge, hovedorganisasjonen i Norge. Og de bør vite det. De representerer 240 finansbedrifter med 36.000 ansatte, blant annet i bank og forsikring. De har kun tall på adm. direktører og ledere som felles gruppe.

Men det kan tyde på at kvinnene gjør sitt inntog i mannsverden. Donatella de Paoli, som er assisterende professor på Handelshøyskolen BI, sier at finansverdenen er full av symboler – lag på lag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Her er det golf, jakt og menn som henger på veggene i styrerommene.

Men selv dette er i endring, forteller hun.

– I Sverige har de blant annet et prosjekt der de prøver å endre styrerommene, og har tatt for seg Handelshøyskolen der Wallenberg-familien er tungt inne. De må det, for å tiltrekke seg studenter i fremtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun understreker at digitaliseringen har mye å si for kvinnenes inntog:

– Det blir færre fysiske møter i fremtiden. Og finans dreier seg jo mye om salg. Da er det ekstra viktig med spisset kompetanse, sosial kompetanse og evne til å bygge nye nettverk. Du får ikke så mange sjanser. Er det noe kvinner er gode på, så er det relasjoner: Gjerne varmt, sjarmerende og intelligent.

Les også: Finansbransjen gjør tiltak for likestilling

– Relasjonsledelse blir ekstra viktig

Paoli sier at mange virksomheter trolig vil gå fra sentralisering og kontroll, til noe mer transparent og personlig.

Anne Grethe Solberg er ikke i tvil om at det å ha en kjønnsbalanse er avgjørende for å kunne vise at bransjen er i takt med tiden. Foto: Jørg Grønlund
Anne Grethe Solberg er ikke i tvil om at det å ha en kjønnsbalanse er avgjørende for å kunne vise at bransjen er i takt med tiden. Foto: Jørg Grønlund

– Relasjonsledelse blir ekstra viktig. Der lederen også blir ledet av de ansatte. At det er en gjensidighet.

Og så avliver hun en myte:

– Noen tror kanskje at HR er så mykt, men det er det ikke. Det kan være beintøft. Særlig når det er snakk om oppsigelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Zalaris har gått fra å være en entreprenørbedrift til å bli et stort selskap med over 800 ansatte i elleve land.

Tre måneder på å forberede børsnotering

Det var i morgentimene i juni 2014 at selskapet ble notert på Oslo børs, omtrent 15 år etter at selskapet ble etablert. I dag er markedsverdien nærmere 1 milliard.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Normalt bør man forberede en børsnotering i ett år. Vi hadde tre måneder. Da var det bare å sett i gang. Man må hente inn ekspertise, og så må man ikke være redd for å stå i det. Gjøre sitt beste.

Hanne Lindbæk har trent flere næringslivsledere i å få frem budskapet sitt. Nylig kom boken «Kommunikasjonskoden».
Hanne Lindbæk har trent flere næringslivsledere i å få frem budskapet sitt. Nylig kom boken «Kommunikasjonskoden».

– Sa du til ledelsen at det var for liten tid?

– Vi diskuterte det, men tidspunktet var bra så da grep vi sjansen.

Hvor forsvarlig var det?

– Så lenge man får hjelp av gode og erfarne rådgivere slik vi hadde, går det bra. Det er bare å brette opp ermene, lese seg opp for å få innsikt i det som skal gjøres - og stå på til alt er på plass. Jeg kjører på og gir meg ikke. Men «ja», folk rundt meg er nok bekymret for at jeg skal møte veggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De møtte over 150 personer - blant annet investorer og analytikere.

– Det var mange flotte menn, men hvor er damene? Det var bare én kvinnelig investor vi møtte, og nå i etterkant har jeg truffet en ung kvinnelig analytiker. Det sies at damene kommer i finans, men hvor er de? Jeg har ikke sett dem.

Kanskje kan det også ha sammenheng med at hun ikke har hatt så mye tid til å pleie kontaktnettet?

Finansdirektør i Kongsberggruppen Gyrid Skalleberg Ingerø. Foto: Kongsberggruppen
Finansdirektør i Kongsberggruppen Gyrid Skalleberg Ingerø. Foto: Kongsberggruppen

– Ja, det er noe av det jeg skal prioritere fremover. Det er viktig å skape verdier for selskapet, og da må man ha god kontakt, blant annet med analytikere.

Pernille Skarstein Christensen, som er investeringsdirektør i C Worldwide Norge, har tidligere understreket at mange av de beste der ute er kvinner, og at de kan gjøre en karriere i finans.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi lever tross alt av å gi kunden den beste avkastningen. Vi må sørge for at de beste i fremtiden også velger finans.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lunsjmøte-bransje

Christensen understreket også at det er viktig å pleie nettverk:

– Finans er en typisk lunsjmøte-bransje, hvor uformelle nettverk pleies.

Stemshaug ser på oss:

– Vet du: Da jeg jobbet natt og dag med børsnoteringen, da skulle de ha et bilde av meg. Jeg er bare ikke fotogen. Men da jeg så bildet av meg selv, tenkte jeg at: «jo da, det ble jo ikke så verst». Da sier den unge damen: «Vet du: Vi brukte veeeldig lang tid på å retusjere bildet av deg».

Nylig satt hun i en middag, med mange menn.

– Jeg er ikke noen small talker, men jeg spurte mannen ved siden meg om hvordan han hadde det. Han bare så på meg og svarte: «Du har en ganske direkte stil», og så la han til «du kan virke androgyn».

Les også: Landene det er best å bo i for kvinner – se listen

– Du må takke ja

Heidi Ulmo, konserndirektør økonomi og finans i Hafslund. Foto: Ivan Kverme
Heidi Ulmo, konserndirektør økonomi og finans i Hafslund. Foto: Ivan Kverme

Hun ler en befriende latter, som man kan tillate seg når man har stor blå øyne og langt hår. Og når Finansavisen nylig skrev at mye kan tyde på at fremtidens supersjefer må kunne veksle mellom en maskulin og feminin lederstil. Noe topper som Rune Bjerke, Kristin Skogen Lund, Erna Solberg og Jens Stoltenberg, ser ut til å beherske.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stemshaugs råd til de som vil gjøre karriere i finans, uansett kjønn, er disse:

– Du må takke «ja» om du får sjansen, og så du må skjønne businessen. Dessuten hadde jeg en sjef som trodde på meg og dro meg opp, og det var gründer Hans-Petter Mellerud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun ser mange flinke unge, som både vil og kan:

– Men noen av dem kunne kanskje vært hakket mer ydmyke når det gjelder andres lange erfaring.

Stemshaug løfter vekter for å bli sterk – og når hun går tur med hunden, går hun fra alle. Bare det å henge med ut på kjøkkenet hos Zalaris for å få seg en kopp kaffe, krever at du ikke sakker av.

– For meg er det å gå meditasjon. Mens jeg går, tenker jeg på hvordan jeg kan presentere tallene på en slik måte at folk vil forstå sammenhengen. Det er jo det dette dreier seg om: Å vise folk, hvordan det vi gjør vil slå ut på bunnlinjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun er perfeksjonist.

Finansdirektør i DNB Kjerstin R. Braathen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Finansdirektør i DNB Kjerstin R. Braathen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

– Jeg har problemer med å slippe taket. Men man kan ikke bli god om man skal gjøre absolutt alt selv. Man må slippe taket.

Nå ansetter de flere, inkludert en økonomisjef.

- Hva leter dere etter?

– De vi ansetter må se sammenhenger i business og ha en forståelse for prosessene. Som leder bør man dra rundt og snakke med folk. Gjøre tallene forståelige for alle. Vise sammenhenger og hvordan det de ansatte gjør, påvirker resultatet.

Hennes jobb er å bygge opp kapasiteten.

– Vi kom i gang litt sent med det, men nå bygger vi opp en struktur og kompetanse – for å gjøre det lettere. Det er mitt ansvar å sikre god finansiell styring, slik at det durer og går selv om jeg er borte.

Stemshaug har knust tall fra hun var liten. Helt fra hun fikk en mattebok med ekstra oppgaver i første klasse på skolen, koste hun seg med regnestykker i helgen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De nordiske landene er de beste på likestilling - se listen

– Ikke vellykket karriere hjemme

Men ikke alle sider av livet er en suksess:

– Jeg har ikke hatt en så vellykket karriere hjemme. Men jeg giftet meg med riktig mann. Han stilte opp. Han hadde en karriere som håndballspiller og bidro enormt hjemme. Laget mat. Fulgte opp barna, som nå er 14 og 19 år.

I dag er de skilt.

Administrerende direktør Tine Wollebekk i Bank Norwegian. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Administrerende direktør Tine Wollebekk i Bank Norwegian. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Da de ble sammen, flyttet de til Tyskland. Han er tysk.

– Jeg hadde bare skoletysken.

Likevel gjøv hun løs:

– Hvis du ikke kan språket, blir du en annen enn den du er: En kjedeligere utgave av deg selv. Du får ikke sagt det du ønsker å si før en halvtime etter, og da er det for sent.

Nylig skrev Finansavisen om psykolog og professor Jan Ketil Arnulf på Handelshøyskolen BI. Han sier at det nå er ganske god forskning som viser at hvis du er omgitt av fem personer, så er de fem personene til sammen mye viktigere enn deg. Så noe av det viktigste en leder kan gjøre, er å la være å ødelegge de rundt seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av dem som har stor tro på Stemshaug er Anne Grethe Solberg. Hun har i flere år jobbet sammen med Hanne Lindbæk – og de to kaller seg «Hoder som koder». De hjelper med å knekke leder-, kommunikasjons- og mestringskoder, det vil si det som kan føre til karriere.

Lindbæk kom nylig ut med boken «Kommunikasjonskoden». Hun trener blant annet næringslivsfolk i å holde foredrag og presentasjoner. Solberg er organisasjonssosiolog med doktorgrad, lederutvikler, inspirator og foredragsholder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva mener dere er kriterier for suksess i finansbransjen?

– Det er evnen til å operere og lede i uro, når det svinger og er endringer – det vil si i brytningsfasen, sier Lindbæk.

Solberg sier det slik:

– Det er å lede gammel makt og kunnskap - side om side - med ny makt og kunnskap. Lederne må få ansatte til å ta inn ny kunnskap og jobbe selvstendig selv når det skjer banebrytende endringer. Dessuten må lederne ta i bruk alle ressursene de har om bord også når digitalisering og automatisering treffer bransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun har mer på listen:

– De må ha vilje til å forstå det store bildet, at dette er en bransje i en brytningsfase – andre type økonomisystemer som kryptovaluta begynner å gripe om seg, og evne til innovasjon og nytenkning står sterkt i fokus.

Solberg og Lindbæk er ikke i tvil om at det å ha en kjønnsbalanse - der beslutninger tas både i linjeledelse, prosjektledelse og i ren fagledelse - er avgjørende for å kunne vise at bransjen er i takt med tiden.

– Det er et sterkt press om kjønnsbalanse i næringslivet, den ene bransjen etter den andre henger seg på. Det handler om å være attraktive for høyt kompetente unge menn og unge kvinner som ennå ikke jobber der, sier de.

Saken fortsetter under

T.v: Liv Annike Kverneland, finansdirektør Computas. I midten: Rebekka G. Herlofsen, finansdirektør i Wallenius Wilhelmsen Logistics. T.h: Tiril Haug Villum, adm.dir i Pareto Bank Foto: Making Waves, Ivan Kverme (Finansavisen og NTB Scanpix
T.v: Liv Annike Kverneland, finansdirektør Computas. I midten: Rebekka G. Herlofsen, finansdirektør i Wallenius Wilhelmsen Logistics. T.h: Tiril Haug Villum, adm.dir i Pareto Bank Foto: Making Waves, Ivan Kverme (Finansavisen og NTB Scanpix

Toppledere tar tak

Å skilte med et mannsdominert firma med menn plassert overalt, er ikke lenger attraktivt og tiltrekker heller ikke unge menn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kjøpspsykologi tilsier også at kunder liker å identifisere seg med firmaer de handler fra som fremstår moderne, og ikke gammeldagse og tradisjonelle med menn overalt der beslutninger tas. Kunder er blitt betydelig mere bevisste enn de var før. For eksempel vil enkelte banker kun ha med advokatselskap med kjønnsbalanse i partnerskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De mener at #hunpanderer og #sheindex tar et voldsomt oppgjør med mannsdominansen, og går som en farsott over hele næringslivet.

– Den ene topplederen etter den andre tar tak.

– Hvordan tror dere kommunikasjonsstilen i finansbransjen blir fremover?

– Kommunikasjonskodene i finansbransjen er i endring - i takt med resten av norsk næringsliv. Der man før har sett suksesskriterier som stort sett har dreid seg om fakta og resultat - ser vi nå en utvikling mot menneskene også her, sier Lindbæk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hurtig tempo og høye krav til leveranser gjør det viktig at team jobber godt sammen og er i stand til å ta avgjørelser selvstendig. Det krever team som kommuniserer godt og at også individer som ikke er ledere, for eksempel eksperter, har gjennomslagskraft og tør å ta ordet. TED Talk-fenomenet, med formidling blant annet innen kunst, politikk, økonomi, sammen med andre trender fra utlandet, gjør at også denne formelle bransjen har løsnet på snippen og blitt «varmere» i tonen, sier Lindbæk.

Saken er først publisert i Finansavisen.