Meny

Ut i verden i container

VEKST: Edvard Nore bygger opp Xeneta i USA. Foto: Andreas Klemsdal
Norske Xeneta skal erobre USA og Edvard Nore bygger opp en salgsavdeling fra New York. Mens pengene renner ut av selskapet.

For seks år siden sto Finansavisens fotograf i en skråning over containerhavna på Sjusjøya i Oslo og tok bilder av grunder Patrik Berglund, i pøsende regnvær.

Anledningen var Finansavisens gründerintervju. Berglund hadde jobbet i giganten Kuehne + Nagel og kunne ikke forstå hvorfor ratene på containerfrakt ikke skulle være synlige for aktørene. Dette ville han gjøre noe med, ved å bygge et verktøy som kunne tilby full prissammenligning for kjøperne av containerfrakt.

Seks år senere er Xeneta et av de mest suksessfulle selskapene som er kommet ut av Oslos blomstrende gründermiljø. I fjor på denne tiden hentet de inn 100 millioner kroner fra Smedvig-familiens investeringsselskap Smedvig Capital i London.

Les også: Satser 100 millioner på at to bondegutter har løst gåte

Bygger opp USA-avdelingen

Været er ikke stort bedre i New York, når Xeneta nå bygger opp sin amerikanske ekspansjon.

– Jeg kommer fra et møte i Brooklyn og det er meldt snøvær, advarer Edvard Nore (28). Han kjenner byen fra oppveksten, da hans mor jobbet herfra som korrespondent for Dagbladet.

Xeneta har flest kunder i Europa. Men har også fått en rekke kunder i Asia og USA. Nå bygges USA-avdelingen opp for å håndtere disse kundene. Bare noen få år etter at Edvard Nore ble ansatt som møtebooker rett etter mastergraden, har han fått oppdraget med å ansette erfarne og godt voksne mennesker fra logistikkbransjen.

– Må ha en amerikaner til å selge til en amerikaner

Nore er ung og ikke kledd opp for milliardtransaksjoner, men lover at det er andre takter i kundemøter.

– Jeg løper ikke rundt i møter. Du må ha en amerikaner til å selge til en amerikaner. Kundene er store selskaper som vil vite at vi er der om 20 år. Vi må bygge opp tillit, sier Nore til Finansavisen.

Regnskapstallene i Xeneta gjenspeiler den prosessen.

– Det er en lang prosess å komme inn hos en kunde. Derfor tar det også tid å skape lønnsomhet i vår virksomhet.

Et salg kan ta alt fra en måned til over ett år. Det er mer enn å undertegne en salgskontrakt, systemet skal også implementeres hos kunden. Regnskapstallene som er sendt til Brønnøysund for 2016 vitner om forsvinnende liten omsetning og Xeneta vil ikke gi Finansavisen innblikk i tallene for 2017, annet enn at de er økt to og en halv gang fra 2016 til 2017. I dag er det rundt 70 ansatte i selskapet, og det største kontoret utenfor Norge ligger i Hamburg.

Når avtalene først er landet så vet de ansatte at det er en skikkelig prosess bak. Disse kundene trekker seg ikke ut på dagen.

– Vi vet at det er en regneferdig innkjøpsansvarlig som har satt seg ned og funnet ut av vår tjeneste gir lavere kostnader, sier Nore.

Les også: – Er du desperat, fungerer det ikke

– Vi står for norsk kultur

Det er ikke småfolk som har sluttet seg til Xenetas løsning. Thyssenkrupp og stålselskapet Tata Steel er noen av kundene. Og selv om selgerne ofte er landsmenn forsøker Xeneta å eksportere norsk gründerånd.

– Vi står for en norsk kultur. Vi har en nøktern måte å gjøre ting på og den tar vi med oss ut. Produktet vårt innebærer blant annet at vi tar imot sensitive data fra kundene. Da er det en fordel å være skandinavisk med vår nøytralitet, det gir oss tillit, sier Nore.

– Klare for å rykke inn i flyfrakt

Xeneta henter data fra rundt 700 selskaper, som dekker 150.000 til 200.000 ruter. Hvis en gjennomsnittsrate på strekningen Shanghai til Amsterdam er 1.000 dollar, så kan også spreaden være 1.000 dollar.

– To selskaper som sender av gårde 50 containere kan ta helt ulike priser. Sånn er det jo ikke i andre markeder. Kjøper du aksjer, olje, gull eller hvete er det hele tiden informasjon om prisbildet. Denne ideen er det ikke vanskelig å selge inn til kunder.

I desember gikk Xeneta ut og erklærte at de også kaster seg inn i markedet for flyfrakt. Selskapet tror modellen de allerede bruker på containerfrakt vil fungere like godt i luft som til sjøs. Det gjør Nores jobb enda mer spennende.

– Det er noe vi har luktet på i flere år, men vi har holdt oss unna. Nå er vi klare for å rykke inn.

Les også: Nesepumpe ble børssuksess - norske gründere tjener millioner

Artikkelen ble først publisert i Finansavisen.

Privatøkonomi
Populært