Meny

Ble søkkrik på BMW – nå vil han bygge for tre milliarder

Fv: Daglig leder Vegard Pettersen og Nils Tronrud (styreleder/eier) i Tronrud Holding. Foto: Iván Kverme.
– Jeg fatter ikke hvorfor ingen av de store boligutbyggerne, som for eksempel Selvaag Bolig, har satset i Hønefoss.

Nils Tronrud (51) er oppvokst i Hønefoss og startet sin forretningskarriere da han overtok en konkursrammet BMW-forhandler i byen i 1993. 13 år senere hadde han bygget seg opp til å bli Norges største private bilforhandler for BMW, og solgte i 2006 virksomheten til Bilia for nærmere 100 millioner kroner.

I fredagens utgave av Finansavisen kan vi lese at Tronrud er klar for å gi gass innen et nytt forretningsområde, nemlig boligbygging.

– Jeg fatter ikke hvorfor ingen av de store boligutbyggerne, som for eksempel Selvaag Bolig, har satset i Hønefoss. Det er primært lokale aktører på banen her, sier Tronrud til avisen.

Les også: – Et tydelig stemningsskifte

Finansavisen kan fortelle at Tronrud har store byggeplaner for hjemstedet. Han vil rive eldre næringsbygg på et 35 mål stort arealet, og forvandle området til 80.000 kvadratmeter bolig- og næringsbygg. Det inkluderer bygging av 600 leiligheter, hotell, spisesteder, butikker og kontorareal, under navnet «Vestre Torg».

– Vi håper at første salgstrinn i boligprosjektet kan lanseres i markedet allerede neste sommer. Næringsdelen vil vi beholde for utleie, og vi har inngått konkrete leieavtaler for deler av den. Vi er også i dialog med hotellaktører som ser potensial i at Ringeriksbanen blir realisert. Vi håper ny toglinje blir en gamechanger for Hønefoss. Det vil innebære at vi også kan tiltrekke oss flere boligkjøpere fra Oslo, sier Tronrud til Finansavisen.

Les også: – Eiendommene som vinner i et tøft marked

Ifølge Nasjonal Transportplan er byggestart for Ringeriksbanen og ny E16 satt til 2021. Da skal det bygges en toglinje som går direkte mellom hovedstaden og Hønefoss via Bærum. Den vil korte ned reisetiden til rundt 30 minutter. Det innebærer også bygging av ny togstasjon, cirka 400 meter fra boligprosjektet. Det er planlagt direkte tilgang til perrongen fra prosjektet via ny vei og undergang.

Tronrud og daglig leder Morten Pettersen i Tronrud Holding anslår at det vil koste opp mot tre milliarder kroner å bygge prosjektet, inkludert tomtekostnaden, som utgjør cirka 10 prosent av totalen, skriver Finansavisen.

Saken er først publisert på Hegnar.no

Privatøkonomi
Populært