Meny

– Det digitale skrittet var ikke førsteprioritet

Video: Dette er Kapital 2.0. Hør mer om den digitale satsningen i videoene lenger ned i saken.
Video: Dette er Kapital 2.0. Hør mer om den digitale satsningen i videoene lenger ned i saken.
Økonomimagasinet Kapital har tatt steget inn i den digitale verden. Men Hegnar & Co frykter ikke at papirutgaven skal bli et offer for kannibalisme.

Onsdag ettermiddag ble Norges eneste økonomimagasin lansert i ny drakt på Latter i Oslo. De vel 500 inviterte fremmøtte i salen ble introdusert for en redesignet 47-åring, samt det flunkende nye digitalproduktet Kapital.no.

– Vi har hatt fokus på å gjøre Kapital bedre og sterkere, i et tøft marked for økonominytt, og det digitale skrittet var ikke førsteprioritet. Papirutgaven lever nemlig godt, og den skulle også opprustes, forteller Trygve Hegnar til ABC Nyheter.

– Papirutgaven er statisk, og med Kapital.no får leseren og brukeren noe han/hun kan bruke interaktivt og finne sitt eget stoff og kombinere med alle mulige databaser knyttet til Kapital.no.

– Vil ikke pepre med annonser

Jon Trygve Hegnar har vært ansvarlig for den digitale satsningen og fra scenen på Latter trakk han frem nye tjenester som KapitalIndeks - en database som inneholder alle listene Kapital er kjent for, som «Norges 400 rikeste» og «Norges mektigste kvinner».

I tillegg vil det være egne seksjoner som Kapital Reise og Kapital Vin.

– Hvorfor har ikke Kapital tatt det digitale skrittet før nå i 2018?

– Hadde vi gjort det for ett, fem eller ti år siden så ville det ikke vært det samme Kapital som det vi lanserer i dag. Når vi nå hadde disse ideene og fant frem til det riktige teamet både i oss selv og hos andre til å utføre det, skjønte vi at det ikke lenger var noen grunn til ikke gjøre det.

Kapital.no skal ifølge Jon Trygve Hegnar inneholde én annonse på forsiden, og ingen programmatiske annonser videre innover.

– Først og fremst er vi et betalingsprodukt så vi har ikke lyst til å pepre Kapital.no med annonser på samme måte som bladet ikke er pepret med annonser. Det er først og fremst innhold. Når vi har lagt så mye arbeid i å gjøre Kapital.no så fin og luftig som den er, så kan vi ikke ha annonser som skiller seg ut fra det heller.

(Artikkelen fortsetter under)

SE VIDEO: Jon Trygve Hegnar: – Vi vil ikke pepre Kapital.no med annonser:

Les også:  Skattemeldingen snart klar - dette må du iallfall sjekke

Frykten for kannibalisme

Det første nummeret av Kapital så dagens lys i mars 1971, og Hegnars visjon for magasinet var at det skulle være «et friskt, dog seriøst og informerende økonomisk tidsskrift». 47 år senere er fokus fremdeles like sterkt på papir, og en ny og redesignet utgave av magasinet er nå klart for leserne.

– Vi har sendt tidenes største pakke til abonnentene – vi kommer ut med nesten 200 sider Kapital og 170 sider med Kapital Reise. I en mediehverdag der de fleste kutter ned på papirpublikasjonene sine, er det fantastisk gøy å kunne levere en slik pakke til leserne, forteller redaktør Vibeke Holth stolt til ABC Nyheter.

– Dere frykter ikke at Kapital i digital utgave kan komme til å spise opp stadig mer av papirversjonen av magasinet?

– Det er en kannibalisering alle som har kommet med nettsatsninger har vært redd for, og det har Trygve vært redd for i alle år. Vi føler vi har funnet en abonnementsmodell som gjør at papirabonnementet koster like mye som det digitale, men de er ikke konkurrenter fordi produktene ikke er helt identiske. Det er ulikt innhold på nett og ulikt innhold på papir.

(Artikkelen fortsetter under)

SE VIDEO: Vibeke Holth: – Vi er ikke redd for kannibalisering:

Trygve Hegnar mener det journalistiske er det samme i dag som da han grunnla Kapital for 47 år siden, og han er tydelig på hvorfor det satses like mye på papir som digitalt.

– Fordi papir er bra! Alt skal ikke på nettet.

Trygve Hegnar eier ABC Startsiden og ABC Nyheter gjennom sitt selskap Periscopus.

Privatøkonomi
Populært