Slutt for kosmetikkgigant

Douglas i Bogstadveien. Foto: Iván Kverme
Douglas i Bogstadveien. Foto: Iván Kverme
Artikkelen fortsetter under annonsen

Parfymeriet Douglas ville på sikt åpne ti butikker i Norge, før de skulle ekspandere til Sverige og Danmark. I går begjærte selskapet oppbud under nytt navn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Finansavisen): Den internasjonale kosmetikkkjeden Nordic er en av Europas største parfymeriaktører med mer enn 2.400 butikker i 19 land.

Høsten 2015 åpnet den første permanente norske butikken i Bogstadveien i Oslo, i et lokale på to etasjer og over 600 kvadratmeter, i tillegg til en nettbutikk.

Planen var på sikt å etablere en rekke store parfymerier i Norge, og ta opp kampen mot de etablerte kjedene.

Siden skulle selskapet Douglas Nordic ekspandere til Sverige og Danmark sammen med lokale partnere, opplyste adm. direktør Thor Hauge til Finansavisen i 2015.

I går begjærte selskapet oppbud i Oslo tingrett.

Styret opplyste ifølge avisen i en balanserapport 31. januar i år at gjeld er bokført med omtrent 23,6 millioner kroner. Bokførte eiendeler utgjør i henhold til samme rapport om lag 20 millioner kroner, men av disse utgjør utsatt skattefordel like over 11 millioner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre oppgir selskapet at det totalt er 28 ansatte i virksomheten.

Les også: Gigantoppkjøp: Blar opp 525 milliarder

Butikken holder åpent

Ellen Schult Ulriksen i advokatfirmaet Haavind er oppnevnt som bostyrer, og bekrefter at de ansatte fortsatt jobber i butikken.

– Vi jobber nå med å få oversikt over situasjonen. Butikken holder åpent inntil videre, men den beslutningen kan endre seg alt ettersom hvordan vi vurderer saken, sier Ulriksen til Finansavisen.

Hun bekrefter at styret har oppgitt en gjeld på 23,6 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Foreløpig har vi ikke så god oversikt, så det er litt for tidlig å ha en formening om hva gjelden konkret består i, sier Ulriksen til avisen.

Les også: - Det er ikke noe som heter sunn overvekt

Kostbar etablering

Norge var testmarked for Douglas-kjedens nye omnikanal-konsept, hvor fysiske butikker og netthandel skulle integreres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Vi er den første parfymerikjeden i Skandinavia med egen app. Her finnes over 30.000 artikler. Med vår app blir telefonen Nordens største sminkepung», uttalte adm. direktør Thor Hauge til Finansavisen i 2015.

Senere har det vist seg at etableringen i det norske markedet ble kostbar.

Selskapet Douglas Nordic, som skiftet navn til DN Nordic i fjor høst, hadde ifølge Finansavisen et samlet underskudd på over 46 millioner kroner før skatt i perioden 2014–2016.

Regnskapet for 2017 er foreløpig ikke levert til Brønnøysundregistrene.

Saken ble først publisert på Hegnar.no