Seriegründeren jobber mot Amazonifisering og «kjedehelvetet»

TILKNYTTET FNDR: Ina von Turow har fått med seg Blomstersenteret i Homansbyen AS. Daglig leder Ørnulf Løssfelt i bakgrunnen.
TILKNYTTET FNDR: Ina von Turow har fått med seg Blomstersenteret i Homansbyen AS. Daglig leder Ørnulf Løssfelt i bakgrunnen. Foto: Iván Kverme
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

FNDR

Navn:

Ina von Turow (42).

Selskap:

FNDR (uttales finder).

Forretningsidé:

Gjøre det enklere for folk å handle lokalt i stedet for på nett.

Ambisjon:

Skape kundevekst for lokale Oslo-butikker. Deretter utenlands tidlig neste år.

Finansiering:

Fått inn rundt 4 mill. kr. etter at andre emisjon nettopp er ferdig.

Eiere:

Hovedaksjonær er gründeren. Andre investorer er Kjetil Holta, Lars Ove Løseth, Inge Berqvam, Øystein Aurlien, Thomas Jung og Johnny Coyne.

– Jeg er ikke helt A4, sier Ina von Turow til Finansavisen.

– Men så er jeg også sikker på at mange som har fått til ting har valgt å gå mot strømmen på riktig tidspunkt.

42-åringen har bodd i ti land på fire kontinenter, er siviløkonom og filosof, ble sendt på kostskole i Sveits som tenåring, hadde sin første jobb i McKinsey i Wien, har jobbet med finans i London og drevet to byggefirmaer i Norge.

– Jeg har tidligere hatt god råd, og hadde spart opp nok kapital til å drive dette så lenge at jeg ble interessant for investorer, sier von Turow om sitt eneste barn: plattformen FNDR, som uttales «finder».

– Og så er jeg besatt av spillteori. Mye av det jeg gjør, styres ut fra spillteori. Det forklarer også hvorfor jeg startet FNDR. Jeg vil aldri forstå hvorfor våre styringsorganer ikke trekker mer lærdom fra spillteoriens nobelprisvinnende visdom: godt koordinert samarbeid lønner seg. Ved å bruke spillteoriens tankegods kan man ligge et par sjakktrekk fremover i tid, og ikke bare kave med motreaksjoner mot uønskede utviklinger etter at de har funnet sted.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nordmenn handler stadig oftere på nett

– Midt i en episk kamp

Gründeren har nå bodd i Norge i åtte år, og da hun flyttet til leiligheten i Bogstadveien, havnet hun midt i prosjektet «Nye Bogstadveien». I årevis pågikk byggearbeidene, og det ble kroken på døren for flere butikker.

– Jeg ble skremt av hvor raskt det urbane forvitrer. Jeg mener vi står midt oppi en episk kamp mellom enorme økonomiske krefter og våre individuelle by-sjeler. Vi våger å utfordre disse kreftene. Denne lille loppen av en utfordrer ble lansert dagen etter Black Friday i fjor. Datoen valgte vi bevisst; «A new dawn».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Von Turow er overbevist om at det finnes en annen samfunnsmodell enn den som innebærer sentrumsforvitring og grenseløs reklame som invaderer folks private rom enten de ber om den eller ei.

– Store, mektige byer forvitrer

– Ildsjelene på FNDR-teamet står for det motsatte av det jeg kaller «Amazonifisering». Ingen bryr seg om helheten. Det handler bare om at alle skal ha de billigste lagerlokalene, de laveste kostnadene og de høyeste volumene. Store, mektige byer forvitrer, og det skjer bit for bit. Når et byområde mister mangfoldet, mister det også fottrafikk. Se bare på Kvadraturen. Etter klokken 18 vet vi jo hvilken næring som råder der. Tomme kvartaler fører til kriminalitet. Denne utviklingen går raskere enn vi tror. Personlig tror jeg at det Dagfinn Nordbø kaller «kjedehelvetet» bare er forrommet til den urbane død.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Redningen mener von Turow er den digitale plattformen FNDR, som tilbyr lokale byområder muligheten til koordinert samhandling. Da hun flyttet til Majorstuen begynte hun å snakke med butikker om deres markedsføringsstrategi.

Les også: – Da erstatter det både kontanter og kredittkort

– Alt annet er bare støy

I 2.000 timer har hun og teamet banket dører og hørt på utfordringene til butikkene. De fleste hadde ingen markedsføringsstrategi i det hele tatt. I beste fall en masseutsendelse av en sms til en pris på 36.000 kroner i året.

– Det verste av alt, er at den sms'en ikke blir godt mottatt. Selv vil jeg bare ha en melding om et godt tilbud akkurat når jeg går forbi de butikkene jeg har sagt at jeg vil ha tilbud fra. Ingen andre. Alt annet er bare støy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FNDR har nå fått mange butikker til å forstå at det ikke er de som skal bestemme hvem som skal få se deres reklame. Det er bare de kundene som selv har bedt om å få reklame som skal få den. Nå har 160 butikker koblet seg til plattformen. Målet er 500 butikker i Oslo innen utgangen av året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Betaler med appen

Appen fungerer slik at kundene selv kan bestemme hvilke merker, butikker eller kategorier de vil følge. For butikkene som legger seg inn, er det gratis. Når en kunde handler gjennom FNDR-appen, foregår transaksjonen i butikken der og da. Det blir mindre plunder og heft for de som står i kassen, og det er enkelt for kunden. FNDR får 5 prosent av beløpet det handles for. Disse 5 prosentene deles med partneren Nets. Nå har FNDR også startet et pilotprosjekt med BankAxept. Von Turow tror betaling gjennom mobil vil bli dominerende i årene som kommer.

– Når kundene handler gjennom appen, slipper de å lete i butikken og de slipper å hente varene på postkontoret senere.

Kundene setter opp hva de vil ha informasjon om. Det kan være alt fra kun varer som er på salg til hvilken radius de skal være unna butikken, eller kanskje de har et budsjett å forholde seg til. Da kan de sette opp at de ikke vil ha informasjon om varer som koster mer enn for eksempel en tusenlapp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Foreløpig har jeg bare én inntektskilde, men inntektskilde nummer to kommer. Og det er her det begynner å bli interessant. For første gang i historien får fysiske butikker klikkhistorie. Hvem som kjøper hva, hvor mange som søker, lagrer, fysisk var i nærheten, faktiske kjøp og gjentatte kjøp. Og hvordan de gikk inn; via merke, kategori eller butikker. Når basen blir bra nok, kan vi selge denne informasjonen til butikkene. Alle brukerprofilene er anonyme, så vi ligger tre skritt foran det nye GDPR-direktivet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: KrF vil fjerne avgiftsfritak på netthandel fra utlandet

Vil gå utenlands neste år

– Hva er ambisjonen din?

– Verdensherredømme! Det er litt flåsete sagt, men det jeg håper er at vi skal få fart på lokal handel i den grønne byen Oslo er i ferd med å bli. Og at denne modellen skal spre seg. «Lille Oslo viser vei», ville vært en perfekt overskrift på CNN.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I mellomtiden satser vi på å bli den lille pølsesjappa som tilfeldigvis ble stor. Vi regner med å få konkurrenter, men det betyr i så fall at det mine to heltidsansatte og jeg driver med, er interessant. Planen er å gå utenlands tidlig neste år. Vi har allerede to utenlandske investorer nettopp fordi de ønsker å ta teknologien i bruk der de er. Teknologien er laget for å kunne spres utenlands umiddelbart.

– Butikkene vet de må digitalisere, og FNDR er det enkleste. Det tar bokstavelig talt tre minutter å lære seg. Til nå har jeg aldri møtt noen som ikke har fått det til. Det er ikke mulig å få det grønnere enn å kunne handle lokalt til fots!

Artikkelen ble først publisert i Finansavisen.