Høyre foreslår forbud mot prisdiskriminering i dagligvarebransjen

Både Høyre og Ap ønsker et forbud mot priskrig i leverandørleddet i matvarebransjen. Det skal føre til at både små og store kjeder skal få kjøpe varer, for eksempel pizza, til lik pris hos leverandørene. Høyre mener det at kan føre til en eksplosjon av nye aktører i dagligvarebransjen, særlig på nett. Foto: Erlend Aas / Scanpix
Både Høyre og Ap ønsker et forbud mot priskrig i leverandørleddet i matvarebransjen. Det skal føre til at både små og store kjeder skal få kjøpe varer, for eksempel pizza, til lik pris hos leverandørene. Høyre mener det at kan føre til en eksplosjon av nye aktører i dagligvarebransjen, særlig på nett. Foto: Erlend Aas / Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyres digitaliseringsutvalg vil på partiets landsmøte foreslå utredning av et forbud mot prisdiskriminering. Målet er å fremme dagligvarehandel på nett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbudet skal gjelde prisdiskriminering i leverandørleddet slik at små aktører skal kunne kjøpe varer av de største engrosleverandørene til samme pris som de store. Lik pris for samme vare skal føre til en eksplosjon av nye aktører i dagligvaremarkedet, skriver Aftenposten.

Stortingsrepresentant Peter Frølich, som leder Høyres digitaliseringsutvalg, mener det er på tide å gjøre noe mot maktkonsentrasjonen i dagligvaremarkedet i Norge. Den er for stor både på butikksiden, grossistsiden og blant leverandørene.

– Forbrukerne betaler for mye for maten, de har for dårlig utvalg, og det er i realiteten bare én tilbyder til netthandel, sier han.

Forslaget er i samme bane som representantforslaget som Arbeiderpartiet legger fram i disse dager, der det foreslås å utrede et forbud mot at dominerende leverandører kan prisdiskriminere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet er at for eksempel en pizza Grandiosa skal koste det samme når Kolonial.no kjøper den, som når Norgesgruppen kjøper den til sine butikker Kiwi, Spar, Meny og Joker.

– Jeg tror vi kan få en eksplosjon av nye aktører i dagligvarebransjen, særlig på nett, sier Frølich.

Butikkjeden Coop er positive til forslaget sammen med Forbrukerrådet. Konkurransetilsynet er imidlertid kritiske og mener at et forbud kan ende opp med å gi forbrukerne høyere priser. Norgesgruppen, som har 43,1 prosent av dagligvaremarkedet, ønsker foreløpig ikke å kommentere forslaget.