– Det er nesten flaut. Det var jo helt urealistisk

Mireen Fiskse mener det er ekstremsport å være grunder.
Mireen Fiskse mener det er ekstremsport å være grunder. Foto: Finansavisen

Urban Cultivator-gründeren hadde skyhøye forventninger da hun startet. Mireen Fikse er gründeren som likevel blitt hoffleverandør av innendørs kjøkkenhager.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Om fem år er målet en omsetning på mellom 60 og 80 millioner kroner», sa Jan Olav Fikse for to og et halvt år siden. Han jobbet da sammen med storesøsteren, men har gått tilbake til sitt tidligere yrke som heismontør.

– Han måtte ha lønnet arbeid. Nå er jeg alene om dette. Når det gjelder omsetningsmålet er det nesten flaut. Det var helt urealistisk, sier Mireen Fikse til Finansavisen.

– Nå har vi drevet i tre år. Det er tre år jeg ikke ville vært foruten. Å være gründer, er en ekstremsport. Jeg føler meg som en basehopper som stadig må ha større utfordringer for å trives. Jeg har fått være med på så uendelig mye spennende og truffet mange dyktige og fine folk.

Les også: Gründer firedoblet pengene på få år – er nå verdt 750 millioner

– Skapet er alle kokkers våte drøm

Urban Cultivator var et ubeskrevet blad i Norge da søsknene Fikse fikset agenturet på det kanadiske dyrkeskapet i Skandinavia. Det ser ut som et vinskap, men inneholder torvplanter og alt fra brokkolispirer og grønnkål til oregano, gressløk, basilikum, persille og ruccola. Skapet kobles direkte til vannforsyningen. Noen spirer er klare til innhøsting etter fem dager, andre er spiseklare etter to til tre uker. Det finnes et dyrkeskap for privatmarkedet og et større skap for restaurant-, kantine- og næringsmarkedet.

– Skapet er alle kokkers våte drøm. Først tenkte jeg at det var selve skapene som var fantastiske, men det er det som er inni skapet som er gull, sier Fikse.

– Dette handler ikke bare om urter, men også ungdomskilden mikrogrønt. Mikrogrønt er starten på en grønnsak, og inneholder inntil 50 prosent mer konsentrert næring enn fullvoksne grønnsaker. Både Microsoft og Google har byttet ut sjokolade- og snacksmaskinene og erstattet det med dyrkeskap. De serverer sine ansatte grønne smoothies i kantinen og sørger for å gi de beste hjernene mer energi. Det er de levende enzymene som gir den energien, og det ligger mye hjerneforskning bak dette. Det grønne har vanvittig effekt. På Romsås sykehjem har de en stor kultivator, og tilbakemeldingene var at beboerne etter en måneds bruk var mer våkne, tilstede og glade. Også fotballklubber som Arsenal, Tottenham og Liverpool har skap fra Urban Cultivator. Det handler om å prestere best mulig!

Les også: Magnus solgte for 184 millioner sitt første driftsår som gründer

– Denne dyrkedamen her gir seg ikke så lett

Fikse snakker varmt om effekten av det grønne. Og mange av restaurantkundene sparer mye penger på å dyrke det grønne selv – i tillegg til at det smaker godt. Tom Victor Gausdal på Strand Restaurant på Høvik er en av dem. Skapet er tjent inn flere ganger allerede. Og Scandic er den grønneste hotellkjeden i Norge. De sender hverandre eposter om hvor mye penger de sparer etter å ha installert kjøkkenhage innendørs.

– Jeg har oppnådd min store drøm: I fjor var det to store Urban Cultivator-skap på Stordalens EAT-Forum i Stockholm. Og jeg er blitt hoffleverandør. Da kongeparet feiret sin 80-årsdag på kongeskipet i fjor, brukte kokkene grønt fra eget dyrkeskap.

– Hvor mange skap har du solgt?

– 125 skap i Norden inkludert Grønland. Omsetningen er ikke på mer enn 5 millioner kroner. Det føles som å svømme Norge på langs med bare knyttnevene. Men denne dyrkedamen her, hun gir seg ikke så lett!

– Du driver et enmannsshow, er det mulig å vokse seg stor da?

– Krake søker make. Jeg er nødt til å få på plass et team som kan hjelpe meg å dra lasset fremover. Noen som ønsker og brenner for det samme som meg. Fordelen er at jeg har gått opp løypen. For halvannet år siden var det få som hadde hørt om slike skap. Nå begynner kunnskapen å bre seg. For eksempel er det mange kantine-anbud som nå har tegnet inn kultivatorer. Institusjonsmarkedet har også et stort vekstpotensial, men på sikt tror jeg privatmarkedet blir størst. I løpet av de neste ti til tretti årene er megatrenden mat som er lokal, sunn, ren og enkel. Det er jo akkurat det jeg driver med.

Saken er først publisert i Finansavisen lørdag 24. februar

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært