TVNorge-eier håver inn 385 millioner på OL-reklame

Maiken Caspersen Falla og Marit Bjørgen under OL i Pyeongchang. Foto: NTB Scanpix.
Maiken Caspersen Falla og Marit Bjørgen under OL i Pyeongchang. Foto: NTB Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinter-OL i Pyeongchang har vært en medaljefest for Norge. For tv-konsernet Discovery, som eier kanaler som TVNorge, Eurosport Fem, har OL også vært svært innbringende.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge anslag tv-direktør Glenn Engebretsen i mediebyrået GroupM har gjort for DN, er bruttoverdien for reklamene og sponsorplakatene i forbindelse med OL på over 385 millioner kroner for Discovery-kanalene siden vinterlekene startet torsdag 8. februar og frem til onsdag 21. februar.

Reklameinntjeningen under OL kommer godt med ettersom TVNorges amerikanske eierselskap Discovery Communications ifølge DN bladde opp hele 11 milliarder kroner for alle de internasjonale tv-rettighetene for de olympiske vinter- og sommerleker fra 2018 til 2024, totalt fire OL.

- Discovery har klart å kapitalisere på OL-sendingene, og det er helt avgjørende at disse reklameinntektene blir så store under disse lekene, sier Engebretsen til avisen.

Les også: Seks tegn på at du er hypokonder

Gitt en snittrabatt på 65 prosent, som flere av annonsørene forhandler seg til, mener Engebretsen at TVNorge-eieren sitter igjen med om lag 140 millioner i reklamekroner på vinterlekene med flere dager igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks ønsker ikke å gå inn på de konkrete reklametallene, men bekrefter at tv-selskapet leverer på budsjettet.

- Det var et ambisiøst budsjett. Og vi er veldig fornøyde med hvordan markedet og annonsører har respondert. OL er «by far» det beste kommersielle vinduet i 2018 og det er det mange som har utnyttet, sier Skoland til DN.

Han ønsker ikke å kommentere detaljer om hva den totale OL-produksjonen koster for selskapet.

Les også: Kjendisadvokat forsvarer seg selv i retten etter en tur på byen

Denne saken ble først publisert på Hegnar.no.