Bane Nor hever avtaler med konkurstruet selskap – viderefører Follobaneprosjektet selv

Mens den italienske entreprenøren Condotte kjemper for å unngå konkurs, har arbeidet på deler av Follobanen stått stille. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Mens den italienske entreprenøren Condotte kjemper for å unngå konkurs, har arbeidet på deler av Follobanen stått stille. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Bane Nor hever avtalene med den konkurstruede italienske totalentreprenøren Condotte. Nå viderefører Bane Nor arbeidet med Follobanen selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Deler av byggingen av et landets største infrastrukturprosjekter, Follobanen, har stått stille i to uker fordi den italienske entreprenøren kjemper mot konkurs. Tirsdag hevet Bane Nor to avtaler med selskapet. Begge avtalene er tilknyttet to av Follobaneprosjektets totalkontrakter.

Bane Nor opplyser nå at de vil videreføre arbeidet selv. Arbeidet ble startet opp igjen tirsdag morgen.

– Bane Nors sentrale interesse er å oppfylle samfunnsoppdraget gjennom ferdigstillelse av Follobanen, innenfor de gitte økonomiske rammer og med riktig kvalitet, mot slutten av 2021. I lys av dette må Bane Nor gjøre de nødvendige tiltak. Entreprenøren har ubetalte regninger til firmaets underentreprenører og anleggsarbeidet har stanset, sier prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Per David Borenstein.

Les også: Flere entreprenører har stanset arbeidet med Follobanen

Bygg.no har tidligere omtalt at den italienske entreprenøren Condotte igjen er i økonomisk trøbbel. Tidlig i januar var Condotte i så store problemer at selskapet ba om – og fikk innvilget – konkursbeskyttelse av en domstol i Roma.

Mens forhandlingene pågikk sto arbeidet stille på de to store anleggsområdene ved Oslo S, Gamlebyen og Middelalderparken i Oslo.

Condotte har fram til tirsdag hatt to av de fem totalkontraktene for Follobanen. Rundt 100 underleverandører og tjenesteytere som jobber med prosjektet i Norge, påvirkes av situasjonen.

Les også:

Bane NOR anker dom om Follobane-tildeling

Personvernpolicy