Burger King og McDonald’s i krig om sultne bilister

Omsetningen av mat på dagens bensinstasjoner i Norge er i stor grad hurtigmat. Den kaka ønsker Burger King og McDonald's å sikre seg størst mulig bit av på erkekonkurrentens bekostning. Illustrasjonsfoto
Omsetningen av mat på dagens bensinstasjoner i Norge er i stor grad hurtigmat. Den kaka ønsker Burger King og McDonald's å sikre seg størst mulig bit av på erkekonkurrentens bekostning. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

Burger King håper å bli landeveiens konge når de overtar lokalene til veikrokjeden Marché. Erkekonkurrenten McDonald’s tenker ikke gi seg uten kamp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi skal være gode, sunne og ha mat som folk ønsker langs veiene, og mat som er lett å ta med seg og spise i bilen om man bare vil kjøre forbi, sier Rune Sandvik, administrerende direktør for Burger King i Norge, til Dagbladet.

Utvidelsen skjer som følge av at sveitsiske Marché trekker seg fullstendig ut av Norge. Nå har den amerikanske hurtigmatkjeden overtatt avdelingene i Lier, Holmestrand, Kløfta, Vestby, Solli og Lillehammer.

– Dette er en viktig strategisk satsning for oss, spesielt det at vi får åpnet flere drive through-restauranter er veldig positivt for oss, sier Sandvik.

Hos McDonald’s har de ingen intensjoner om å sitte stille og la konkurrenten ta den største biten av burgekaka langs norske veier.

I et intervju med Dagbladet, forteller kommunikasjonssjef Erik Lødding at selskapet allerede har igangsatt testing av bordservering ved restaurantene på Gardermoen og Alnabru, samt flere restauranter med digitale bestillingskiosker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi kommer også til å åpne en ny drive-thru restaurant ved Svinesundsparken i Østfold senere i år. Vi er også hele tiden på utkikk etter gode drive-thru lokasjoner, så dette er noe som vil være en prioritet for oss, i tillegg til å spisse vårt servicekonsept. Med dette er vi godt skodd for en sunn og god konkurranse med andre aktører i det norske markedet, sier Lødding.