Follo-utbygger ber om konkursbeskyttelse

Condotte er engasjert til å blant annet lage tunneller i Ekebergåsen.
Condotte er engasjert til å blant annet lage tunneller i Ekebergåsen. Foto: Bane Nor
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bane Nors italienske utbygger Condotte ber om konkursbeskyttelse og må forsvare seg mot korrupsjonsanklager i italiensk rett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den italienske entreprenøren har i lengre tid hatt pengeproblemer
og ba mandag om konkursbeskyttelse, ifølge Byggindustrien.

Dersom begjæringen blir tatt til følge, vil Condotte få 120 dager til forhandlinger med bankene som finansierer konsernet.

Entreprenøren er én av fem som Bane Nor engasjerte i den massive utbyggingen av follobanen. I går møtte Bane Nor entreprenøren.

Les også: Flere entreprenører har stanset arbeidet med Follobanen

– Vi kan bekrefte at Condotte har hatt likviditetsutfordringer siden i sommer og de arbeider med refinansiering av morselskapet. Hva dette betyr i praksis for selskapets virksomhet i Norge, vil bli konkretisert i tiden fremover, sier Follobaneprosjektets anskaffelsesleder Jan Vormeland i en pressemelding.

Kontraktene kan ryke

Condottes andel av Follobanenprosjektets verdi på 25 milliarder innebærer Civil-kontrakten til cirka 2 milliarder som omfatter underbygningsarbeider og drill & split-kontrakten på 1,2 milliarder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sommer skyldte italienske Condotte Follobanens underentreprenører 100 millioner kroner. Ifølge Bane Nor er årsaken Condottes samarbeidspartnere i andre land som ligger etter med utbetalingene, noe som skaper ringvirkninger for underleverandørene i Norge.

Ifølge danske TV Øst handler en del av striden i Italia om at selskaper i Condotte-konsernet ønsker å bli rekonstruert. For danskene kan dette bety at en avtale med konsernet ryker og utbyggingen av den nye Storstrømsbroen kan bli utsatt med to år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi aner faktisk ikke om selskapet overhodet eksisterer om et halvt år, sier Magnus Heunicke, som sitter i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget i det danske Folketinget.

Korrupsjonssaker

Ifølge dokumentene TV Øst har fått tak i er Condotte i tillegg til restruktureringsstriden blandet inn i flere korrupsjonssaker i Italia. Tidligere teknisk direktør Stefano Tomarelli er sammen med 50 andre personer er tiltalt en korrupsjonssak i Venezia, og Condotte har opprettet en erstatningssak mot ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nåværende styreformann Duccio Astaldi har vært under etterforskning, men det er ikke reist tiltale.

I tillegg er det reist tiltale mot Condotte og syv andre selskaper på grunn av bestikkelser til selskapene og for deres dårlige rutiner for håndtering av disse. En høring er ventet den 27. februar.

Condotte opplyser at de avviser og vil forsvare seg mot anklagene.

Condotte er et familieeid selskap som har hatt oppdrag innen utbygging i over 150 år og Bane Nor skal være fornøyde med jobben de har gjort så langt.

Follobaneprosjektets prosjektdirektør Per David Borenstein understreker at Bane Nor nå følger situasjonen svært nøye og har løpende dialog både med Condotte og deres underleverandører.

Follobanens fremdrift

Bane Nor skriver i en pressemelding at hovedinteressen er å sikre fremdriften i Follobaneprosjektet, og i den forbindelse vil de forholde seg retten til å ta i bruk de rettigheter man har i kontraktene inngått med Condotte, dersom behovet melder seg. Store totalkontrakter løper over flere år og selskapers økonomiske soliditet kan alltid endres og variere over tid.

– Vi ser at det er progresjon, men det er for tidlig å si noe utover det om det endelige resultatet. Bane NOR har startet og vil fortsette med individuelle møter med underleverandører i løpet av neste uke, sier Per David Borenstein etter møtet i Italia.