Den ukjente akademikerformuen

Økonomiprofessor Peter Lorange (i midten) med sønnen Per Lorange (t.v.) og svigersønnen Frode Lervik (t.h.) på Handelshøyskolen BI. Foto: Iván Kverme
Økonomiprofessor Peter Lorange (i midten) med sønnen Per Lorange (t.v.) og svigersønnen Frode Lervik (t.h.) på Handelshøyskolen BI. Foto: Iván Kverme
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med sønn og svigersønn har økonomiprofessoren Peter Lorange bygget opp en formue på 500 millioner kroner. Nå satser de hardt på et nettverk for familiebedrifter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det vi ikke snakker så mye om er at vi driver en family business. Jeg har i grunnen hatt to jobber, sier Peter Lorange (74).

Han sitter henslengt i en dyp stol på Handelshøyskolen BI i Nydalen i Oslo, sammen med sønnen Per Lorange (42) og svigersønnen Frode Lervik (49).

Den tidligere BI-rektoren og økonomiprofessoren har intet mindre enn syv doktorgrader og ble i 2010 utnevnt av kongen til kommandør av Den Kongelige Norske Fortjenstorden.

I de 15 årene han satt som president ved IMD Business School i Lausanne i Sveits, fikk skolen stadig høyere ranking, og er nå en av verdens mest prestisjefylte businesskoler.

Fakta:

Peter Lorange

  • Siviløkonom fra NHH, mastergrad fra Yale og doktorgrad fra Harvard Business School
  • Har vært professor på Wharton School ved University of Pennsylvania
  • Rektor på Handelshøyskolen BI fra 1989, men ble headhuntet til rektorstillingen på IMD i Lausanne i Sveits i 1993. Der ble han til 2008
  • Eier og styreformann i Lorange Institute of Business Zürich fra 2009 til 2015
  • Gründer i Lorange Network i 2017

___________________________________

Lorange Network

  • Interaktiv plattform for familiebedriftseiere som ønsker å lære om hvordan virksomheten kan utvikles videre
  • Digitale læringsarenaer, nettverkskonferanser og seminarer står sentralt i selskapet
  • 80 anerkjente eksperter fra hele verden skriver korte artikler om et tema eksperten har unik kompetanse på. I tillegg publiseres bokanmeldelser, podcaster og videoer
  • Plattformen oppdateres 2-3 ganger i uken
  • Nettverket skal være 100 prosent uavhengig

Parallelt har familieselskapet hans – som han driver sammen med sønnen og svigersønnen – skapt verdier for rundt en halv milliard kroner.

Det startet med at Lorange arvet rederiet Ugelstad sammen med en gruppe arbeidstagere av en barnløs, fjern slektning på 80-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lorange kjøpte ut arbeidstagerne, og overtok virksomheten som da bestod av ett skip og masse gjeld.

Familien lykkes med å restrukturere rederiet, og like før markedet kollapset – i 2006 – ble selskapet solgt for 730 millioner kroner.

Netto satt Lorange igjen med i overkant 300 millioner kroner.

– Dere timet salget godt?

– Vi kjøpte 10 prosent av et prognoseselskap på shipping i Boston. Det hjalp meg veldig til å forstå markedet. Da jeg solgte, sa alle gutta til meg at jeg ikke bare var dum, men komplett idiot, sier Peter Lorange.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå er de enten konk eller sliter alle sammen.

Delt eierskap med Ikea-høvding

Sønnen Per kom inn i familieselskapet som arbeidende styremedlem på starten av 2000-tallet.

Svigersønnen, Frode Leirvik, med bakgrunn i selskaper som Orkla og Mckinsey, ble en del av familieselskapet da han i 2003 giftet seg med Peter Loranges datter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er i dag svært engasjerte på alle mulige måter i familiebedriften. Du kan si vi er blitt et trekløver. Vi har ingen andre ansatte i investeringsselskapet, sier Per Lorange.

Per Lorange (t.v.) og Frode Lervik ble en del av familiebedriften til far og svigerfar Per Lorange på starten av 2000-tallet. Foto: Iván Kverme
Per Lorange (t.v.) og Frode Lervik ble en del av familiebedriften til far og svigerfar Per Lorange på starten av 2000-tallet. Foto: Iván Kverme

Gevinsten fra rederisalget er spredt utover fem «ben» – aksjer og obligasjoner, eiendom, private equity, shipping og utdanning.

Per Lorange anslår at gruppen har verdier på rundt 100 millioner kroner innen hvert område.

Innen eiendom er Aksjeselskapet Christiania Eiendomsselskap den viktigste investeringen. Selskapet eier 300 mål i Slemmestad i Røyken kommune. 70 mål er hittil omregulert til tett småhusbebyggelse, og selskapet har fått med seg Ferd-systemets eiendomsutvikler, Mesterhus, på prosjektet.

– Vi har aldri bygd hus før og må alliere oss med noen. Ferd er en langsiktig eier slik som oss, og er Norges ledende familieeide selskap, så å samarbeide med dem er et stort privilegium. Både Ingvar, min far, Frode og jeg er glad for at vi har kommet i gang med dette samarbeidet, sier Per Lorange.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingvar er ingen ringere enn Ingvar Kamprad – Ikea-gründeren. Han deler eierskapet av eiendomsselskapet sammen med Lorange-familien pluss noen få minoritetsaksjonærer. Kamprad ble aksjonær etter råd fra en nær kollega på 80-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da styret ønsket å selge alle eiendelene for rundt ti år siden, bestemte Lorange og Kamprad seg for å ta over virksomheten sammen. Både Peter Lorange og Ingvar Kamprad har lang fartstid fra Sveits, og de har møttes jevnlig.

– Tomten i Slemmestad ligger nærme sentrum, men området har vært skadelidende på grunn av sementfabrikken. Men Slemmestad blir satset på, og vi mener at vi har en stor tomt som vil være attraktiv. Vi får ikke tatt første spadetak før rekkefølgekrav er hensyntatt. Vi er i dialog med kommunen og politikerne, sier Per Lorange.

Les også: USA sier nei til salg av MoneyGram til Kina

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøpte skole

På shippingsiden har Lorange kjøpt seg inn i Sole Shippingfond, og er også aksjonær i en rekke langsiktige prosjekter. I private equity-delen er det alt fra et tysk omega 3-selskap, til IT-bedriften deltager.no. Sistnevnte selskap er tilbyder av digitalt verktøy til idretten, foreninger og arrangører i Norge og Storbritannia. Selskapet har laget en digital plattform med funksjonalitet innen påmeldinger og betalinger. Lervik er adm. direktør, og familien har en eierpost på 25 prosent.

Den delen av familievirksomheten som ligger familien nærmest, er utdanning.

Da Peter Lorange i 2008 måtte gå av som president i IMD på grunn av oppnådd aldergrense, var han fortsatt ikke klar til å legge inn årene.

– Statuttene sa at man er ferdig når man er 65 år. Da var det ikke mer å gjøre med det, sier Peter Lorange.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter noe leting fant han Graduate School of Business (GSBA) utenfor Zürich. Lorange så potensialet, kjøpte skolen for 30 millioner kroner, og byttet navnet til Lorange Institute of Business Zürich.

(Saken fortsetter under)

Familiens skole Lorange Institute of Business ble solgt til CEIBS for en ukjent sum i 2015. Foto: Privat
Familiens skole Lorange Institute of Business ble solgt til CEIBS for en ukjent sum i 2015. Foto: Privat

Peter Lorange ønsket å innføre alle de pedagogiske prinsippene og filosofiene som han ikke hadde fått satt ut i live på IMD og BI.

– Jeg hadde en stor interesse av å bygge opp neste trinn av det jeg kaller the business school of the future , sier han.

Skolen skilte seg fra andre businesskoler på flere måter: Beskjeden bygning, nesten ingen faste ansatte, kun deltidsstudenter og så lite byråkrati som mulig. Professorer ble fløyet inn fra hele verden til å holde foredrag. Undervisningen var debatt og -caseorientert.

Etter få år var skolen en seriøs konkurrent til IMD og St. Gallen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det å drive en internasjonal skole var en stor oppgave for en liten familie. Da min far fikk henvendelser fra Kinas ledende MBA-skole CEIBS i 2013, solgte vi skolen. De ønsket en skole i Europa hvor kinesiske ledere kunne få opptrening i europeisk ledelsesfilosofi – og vice versa. Skolen er i dag et sted som fremmer kontakten mellom Europa og Kina, og det er viktig, sier Per Lorange.

– Gikk investeringen i pluss?

– Ja, vi gikk i pluss, men vi holder detaljene omkring transaksjonen internt, svarer han.

Les også: Island innfører lov om lik betaling

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lukket akademisk miljø

Prinsippene fra Lorange Institute benyttes også i familiens nye, store gründerprosjekt: Det digitale læringsnettverket Lorange Network.

Målgruppen er investorer og ledere av familiebedrifter.

Flere ganger i uken oppdateres nettverkets plattform, som består av en nettside og en app, med artikler, bokanmeldelser, podcaster og videoer om temaer som angår driften av familieeide foretak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
S. Ugelstads Rederi heter i dag Golden Energy Offshore. Foto: Privat
S. Ugelstads Rederi heter i dag Golden Energy Offshore. Foto: Privat

Professorer over hele verden leies inn til å skrive artikler. Hovedtemaene er den daglige driften, generasjonsskifte, forvaltning av privat kapital og sosialt entreprenørskap.

– Det akademiske miljøet er lukket, og forskning publiseres hovedsakelig på lukkede forum. Takket være min fars lange liv i akademia, er det mulig å få tak i professorer som ønsker å dele kunnskapen sin. Uten den bakgrunnen ville det vært veldig vanskelig, mener Per Lorange.

Da selv ikke professorer alltid skriver godt nok, er det satt tre krav til innholdet for å få artikkelen publisert: Det må være unikt, relevant og anvendbart. Artikler som ikke tilfredsstiller disse kriteriene blir refusert, ifølge Per Lorange.

– Professorene skal bli tvunget til å skrive på en måte slik at det kan anvendes praktisk av en bedriftsleder eller investor, sier han, og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En annen ting er at artiklene skal være kortfattet. Vi vet at folk lever i tidsklemma. Disse artiklene kan leses på vei til jobb og fotballtrening eller mens man venter på flyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Håpet er å få til diskusjoner på nettsiden.

– Målet er at vi skal lære av hverandre, og spille hverandre gode. Det kan over tid føre til bedre resultater og beslutninger, sier han.

Les også: NTNU ønsker å utvikle ambulansedroner

Selgere ikke velkomne

Siden oppstarten i oktober har nettverket fått 110 medlemmer. Målet er ifølge Peter Lorange å få 350 på relativt kort sikt. I prøveperioden er medlemskap gratis, men etter hvert som funksjonalitetene kommer på plass, vil prisen bli 100 dollar pr. måned.

1.000 medlemmer trengs for å få selskapet i pluss.

– Vi har startet i Tyskland og Sveits. Nå ruller vi ut i Norge og Norden. På sikt skal vi lansere i Østen og USA, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lervik understreker at de er strenge på hvem som skal være medlemmer.

– Vi er veldig nøye på å ikke ha med folk som har en salgsagenda. Dette er ikke et nettverk for rådgivere og konsulenter, men bedriftseiere, investorer og deres familie. Begynner vi å utvanne vil det gå utover kvaliteten, sier han.

Tonnevis med råd fra rådgivere og banker var nettopp grunnen til at nettverket for familiebedrifter ble født.

– Banker og forskjellige aktører sender ut tjukke blekker. Jeg følte at jo mer jeg leste sånt, dess mer forvirret ble jeg. Jeg har jo bare syv doktorgrader, og så forsto jeg ingenting. Det var jo egentlig bare marketing , sier Peter Lorange og fortsetter:

– Så jeg fikk professorkolleger til å forklare meg hva disse tykke lefsene kunne bety for min egen business. Etter hvert fant jeg ut at konseptet fungerte såpass godt at man kunne åpne det opp, og da ble Lorange Network til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prinsippene fra Lorange Institute om å bruke ny teknologi og ikke ha noen faste professorer, står også sentralt i nettverket.

– Hva er dette ordtaket heter, sier Peter Lorange og tenker seg om:

– Alle bekker små blir en stor å.

Les også: Her betaler du mest og minst for ny bolig i Spania

Jakten på seg selv

– Vet dere forresten at det var Venezia som var inspirasjonen da den nye BI-bygningen i Nydalen ble bygd?

Peter Lorange snakker som en foss i den dype stolen på BI.

Han vil vise oss portrettet som fotografen Morten Krogvold tok av ham da han var rektor på skolen.

– Det henger i toppetasjen, sier han og peker oppover i etasjene.

Vi tar heisen opp syv etasjer, og kommer oss inn i kantinen som er forbeholdt skolens ansatte med utsikt over hele Oslo. Veggene er tomme.

– De henger nok kanskje i styrerommet, sier han og starter på ferden ned tre etasjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingenting der heller.

Han får tak på en ansatt. Hun tenker seg om, forsvinner et øyeblikk og kommer tilbake.

– Det henger nede i første etasje, så alle kan få se deg, sier hun.

Vi går ned, og rett ved inngangen til bokhandelen Akademika henger han sammen med de andre rektorene.

– Jeg synes ikke det var noe særlig bra å sette denne tingen foran bildene her, sier han og flytter vekk et tomt avisstativ.

– Men Krogvold, han er flink, sier han og stiller seg opp ved siden av.

Les også: – Det har skjedd et eller annet i Oslo som er litt spennende

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Etter mye leting fant Peter Lorange portrettet av ham selv og andre tidligere BI-rektorer i første etasje. Foto: Iván Kverme
Etter mye leting fant Peter Lorange portrettet av ham selv og andre tidligere BI-rektorer i første etasje. Foto: Iván Kverme

Vil ikke hjem til Norge

Peter Lorange flyttet fra Norge i 1993. Nå bor han rett utenfor Zürich, i dalen hvor Wilhelm Tell holdt til.

Der har han ingen planer å flytte fra.

– Da jeg bygget opp Lorange Institute i Zürich, dro jeg nytte av at jeg hadde vært i Sveits noen år allerede. Når vi nå bygger opp dette nettverket, har det vært viktig å bli suksessfulle i Sveits og Tyskland.

Han tilføyer at han synes det er god livskvalitet i Sveits, og at det er litt mer som foregår der enn i Norge.

– Du skjønner nok hva jeg mener, men ikke skriv det. Det er ikke hyggelig for en norsk tankegang, sier han og smiler.

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 30. desember 2017