Rema 1000-direktør: – Det er nesten så vi ikke helt tror det

I oktober snudde trenden for Rema 1000. Nå kan dagligvarekjeden skilte med fire uker på rad med økt omsetning.
I oktober snudde trenden for Rema 1000. Nå kan dagligvarekjeden skilte med fire uker på rad med økt omsetning. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter en langvarig nedtur og fall i både omdømme og markedsandeler, ser nå trenden ut til å ha snudd for Rema 1000.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tallene våre viser at det vi gjør nå, det virker, sier administrerende direktør Jan Frode Johansen i Rema Franchise til Aftenposten.

Det letter presset på Rema 1000-ledelsen som har vært gjennom et annus horribilis med kundeflukt og røde regnskapstall.

– Vi gjorde en feil. Det har med kommunikasjonen å gjøre. Tanken var god, men måten vi innførte det på var ikke bra. Det er vi enige om, sa han til DN i mars etter lanseringen av bestevennordningen, som ikke ble en suksess.

– Jeg må erkjenne for egen del, at jeg har brukt for mye tid på ting som ikke skaper noe verdi for oss, innrømmet Reitan overfor Adresseavisen i sommer.

Les også: Reitan om tøft Rema-år: – Det aller råeste halvåret jeg har opplevd

Nye tall bekrefter brutal nedtur

Ifølge uoffisiell, konfidensiell statistikk, som Aftenposten har fått tilgang til fra analyseselskapet Nielsen, har Rema 1000 hatt en brutalt nedtur siden nyttår. Den organiske omsetningsnedgangen er på hele 5,8 prosent hittil i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningssvikten har tidligere blitt avdramatisert av Rema 1000-ledelsen.

Nå ser imidlertid den negative trenden med dramatisk tap av markedsandeler til de argeste konkurrentene ut til å være snudd.

– Kundene kjenner oss igjen

– Det er nesten så vi ikke helt tror det, så gode er tallene de siste fire ukene. Vi begynte å snakke om pris igjen, og da kjenner kundene oss igjen, sier direktør Jan Frode Johansen i Rema Franchise.

Mens dagligvarekjeden har måttet leve med lavere omsetning i måned etter måned, så skjedde det noe i oktober da pilene igjen begynte å peke oppover.

– Et stort taktskifte for oss

Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Nå kan Rema 1000 skilte med fire uker på rad med flere kunder innom butikkene.

– I slutten av oktober skrudde vi prisene ned på 1300 varer. Å gå fra minus til pluss på denne måten vi ser de siste fire ukene, viser et stort taktskifte for oss, sier Johansen til Aftenposten.

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan oppsummerte motgangen slik til Aftenposten i oktober:

– Jeg gikk fra å være verdens blideste kjøpmann til å bli en sutrepave, sa Reitan, som nå kan smile igjen etter det som ser ut til å være en etterlengtet opptur.