Meny

Småbarnsmødrene sa opp gode jobber og skapte Kaos

STORE STUDIO: Butikk er ikke lenger butikk. Det meste av salget til småbarnsforeldre går over nett, men «studioet» på Bjølsen er et viktig treffsted for kunder og samarbeidspartnere. Mette Bordal Hansen (t.v.) og Gineline Kalleberg har til sammen lansert ni produkter. Foto: Andreas Klemsdal

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi kan trykke på en knapp og hente nesten så mye penger vi vil til nye produkter, sier de to småbarnsmødrene.

En gammel dame kom inn døren i Sarpsborggata 12 på Bjølsen. Hun spurte hvor det var blitt av blomsterbutikken. Hun hadde kanskje skaut og kåpe og et lett handlenett, og nå skulle hun ha en hyggelig potteplante. Men handelsbransjen er i endring. Blomsterbutikken er nedlagt. Gamle konsepter erstattes av nye.

– Vi kaller ikke dette en butikk. Lokalene er et showroom og et studio hvor vi kan sitte og jobbe, sier Mette Bordal Hansen (35) til Finansavisen.

Sammen med Gineline Kalleberg (35) lanserte hun bedriften Kaos i januar 2015, og småbarnsforeldre landet rundt har falt pladask for norsk-designede produkter. De har skapt en hel liten bevegelse, inkludert «Lønningsmelk», der ammende mødre møtes en gang i måneden for gratis boller og kaffe.

De har designet og produsert flere ulike sekker og bagger, som er blitt populære og har gitt dem over 7.000 følgere på Instagram. Nå jobber de med en ny type ribbevegg, som skal være mer funksjonell og varig enn det som er på markedet i dag. Navnet er Kaos Endeløs, og ribbeveggen ble denne uken lansert på

IKKE RIBBET: Ribbeveggen Kaos Endeløs tar av på Kickstarter. Foto: Andreas Klemsdal

Kickstarter, en tjeneste som lar gründere hente penger til produkter som er under utvikling. Ribbeveggen er utviklet i et samarbeid med designselskapet Permafrost. Videre gjør de seg klar til lansering av sin egen høystol, en slags konkurrent til Stokkes Tripp Trapp. Stolen er utviklet i samarbeid med Ole Petter Wullum.

Begge prosjektene har skapt begeistring hos Innovasjon Norge, som totalt har bevilget 700.000 kroner til ribbeveggen og stolen.

– Da Hennie, min yngste, var syv dager, satt jeg hos Innovasjon Norge og ammet og svettet, forteller Kalleberg.

Begge har to barn, men når de teller opp blir det seks til sammen.

– Å starte og drive din egen bedrift, det er som å ha et tredje barn, sier Bordal Hansen.

Mens design foregår i Norge, har de nå lager i Sverige og produksjon i India. Duoen er nettopp kommet hjem fra India og forteller om tårer som trillet over synet av produksjonslinjer som fungerer.

Les også: Kebab-gründere har eiendom for 300 mill.

Jobbet i dopausene

De møttes under en middag, da den ene hadde blitt kjæreste med den andres bror. De fant tonen og det var en ting de brant spesielt for. Hvorfor skal småbarnsforeldre kjøpe dårlig utstyr til barn, med stive priser og middelmådig design?

Det måtte gå an å skape produkter som så bedre ut, varte lenger og var mer funksjonelle. I begynnelsen jobbet de med ideen delvis i barselpermisjon og delvis mens de jobbet i sine gamle jobber.

– Vi jobbet i dopausene. Det var helt krise. Jeg var partner i et reklamebyrå og var opptatt av å gjøre jobben min der også, mimrer Kalleberg.

Veggene i den nedlagte blomsterbutikken er fylt med produkter. Det ser lekkert og gjennomført ut, men om en kategorisjef fra barneutstyrsbransjen hadde kommet innom ville nok Kaos stått til stryk. Vareutvalget er begrenset og døren er bare åpen i barnehagens kjernetid. Halv fire stenger de og reiser hjem til familien.

HANDEL I ENDRING: Folk kommer fortsatt innom og spør hvor det er blitt av blomsterbutikken. Foto: Andreas Klemsdal

For å drive en forretning som Kaos, krever ikke åpningstider, men engasjement. Alt handler om å skape begeistring. Den nevnte kategorisjefen ville steilet over duoens arbeidsmetoder:

– Vi begynner med å lage innhold, for eksempel en film. Deretter starter vi med å tease. Så begynner vi salget, vi selger stort sett produktene før de er produsert, forklarer Kalleberg.

Det som tidligere var svindel, er i dag blitt effektive designprosesser. Kundene kjøper og betaler for produkter før støpeformene er laget.

– Vi har vært heldige og vi har kunnet hente penger til produksjon. Da slipper vi å betale så mye av egen lomme, også får vi samtidig ambassadører som begynner å snakke om produktet lenge før det er i butikken, sier Kalleberg.

– Det har fungert utrolig bra. Vi kan trykke på en knapp og hente nesten så mye penger vi vil på det ene produktet, supplerer Bordal Hansen.

– Vi må bare huske å stoppe i tide, så vi ikke selger for mye til rabattert pris, svarer Kalleberg.

For utfordringen for en ung bedrift i vekst er likviditeten. Småbarnsmødrene har nå fått en halv million kroner i kreditt fra banken, med pant i farens hus. Og far kan foreløpig sove godt, for pilene peker i riktig retning. I fjor omsatte de for halvannen million kroner. I år vil de nå over tre millioner.

– Neste år sikter vi mot en omsetning på 10 til 12 millioner kroner, sier Kalleberg.

De er modige og har takket nei til tilbud om å få selge igjennom Babyshop i Sverige. Det skal ikke være Kaos i Babyshop. Det skal ikke være for lett.

– Hadde dette vært enkelt så hadde noen andre gjort det før oss, sier Kalleberg.

Les også: Skaper hysteri på Instagram - popper opp millionsalg

– Nedturer var litt som fylleangst

De hadde gode jobber begge to. Gineline Kalleberg var partner i reklamebyrået Jimmy Royal og før det ansvarlig for sosiale medier i McCann. Mette Bordal Hansen var digitalansvarlig i Donald Duck og senere produkssjef for digital i Amedia. Å skape engasjement gjennom medier har de jobbet med lenge. I dag kombinerer de digitalt innhold med ekte møter. Arrangementet «Lønningsmelk» er blitt en tradisjon og er også åpnet opp for andre leverandører som kan selge utstyr til småbarnsmødre som gomler gratis boller mens de ammer.

– Bare arrangementet med Lønningsmelk betaler husleie på lokalet vårt, sier Bordal Hansen.

Men gründertilværelsen har selvsagt ikke bare vært opptur. I dag vet de at etter en nedtur, så kommer det en opptur.

– Før vi ble klar over det var nedturene litt sånn…fylleangst. Bare uten alkohol, ler Bordal Hansen.

Det har vært ekstra utfordrende fordi de hele tiden har stått midt i etableringsfasens mylder.

– Midt oppi småbarnsfasen har vi begge kjøpt hus, på hver vår side. Heldigvis får vi utrolig mye tålmodighet hjemmefra. Jeg har faktisk hatt gjester fra Nord-Norge som har sovet i pappesker fra Kaos, smiler Kalleberg.

Grundere:

Mette Bordal Hansen (35) og Gineline Kalleberg (35).

Selskap:

Kaos AS.

Forretningsidé:

Utvikle funksjonelle livsstilsprodukter til småbarnsforeldre.

Ambisjon:

Omsette for 50 millioner kroner innen fem år.

Finansiering:

700.000 kroner fra Innovasjon Norge og flere hundre tusen kroner hentet inn via Kickstarter.

Eiere:

Gründerne eier halvparten hver.

Denne saken ble først publisert i Finansavisen 11. november 2017.

Les også: Gründer Bjørn Zachrisson drømmer om store ting med blockchain

Populært