Meny

Arild Holm: Sykkelbud med høy reisefeber

Arild Holm har jobbet i både Globetrotter og Sirkus Event, som senere ble Gyro. Han kjenner bransjen bedre enn de fleste.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– To ansatte skal ikke kunne omsette for 35 millioner kroner. Og tre skal ikke greie50 millioner kroner. Dette eventyret er helt sykt, sier reisegründer Arild Holm.

– Fra 2013 har dette vært et eneste stort eventyr. Jeg har riktignok jobbet mye, men det er med min kones velsignelse. Og barna har kanskje ikke sett pappaen sin like mye som de skulle ønske, sier Arild Holm til Finansavisen.

Eventyret han snakker om startet i kjelleren hjemme på Eiksmarka i Bærum, før han flyttet til et lokale i Oslo sentrum året etter. I 2015 ansatte han én til. Da omsatte duoen for 25 millioner kroner. Året etter for 35 millioner kroner.

– Nå er vi tre ansatte og runder en omsetning på 50 millioner kroner i år. Det skal jo egentlig ikke være mulig, sier Holm og rister på sitt kortklipte hode.

Omsetningen han refererer til, stammer fra selskapet Reisverket, som han stiftet i 2013.

– I min bransje tilsvarer et reisverk det samme som fly, hotell og en buss som frakter folk mellom flyplassen og hotellet. Det var grunnideen min. Se lenge de tre elementene var på plass, kunne resten av innholdet bestemmes av kreativitet, kunnskap om muligheter og hvor mye penger kundene er villige til å bruke, forklarer Holm til Finansavisen.

– Hadde verdens kuleste jobb

Han lever av å arrangere gruppe- og firmaturer, og de to siste årene med stadig flere arrangementer og events i Norge. Marginene hans ligger på rundt 10 prosent.

Han fikk bokstavelig talt reiselivet inn med morsmelken. Familien bodde på Nordberg i Oslo og reiste på ferier til utlandet ved enhver anledning.

– Vi hadde ikke hytte å dra til, og jeg tror ikke vi kommer til å få det i nær fremtid heller. I hele min oppvekst handlet det om å reise til nye steder. Det var vår greie. Enten vi skulle til Spania eller Jugoslavia, kjørte vil bil, og bodde noen netter i telt. Far pakket bilen og tilpasset en felles madrass til min søster og meg, humrer Holm når han tenker på den manglende trafikksikkerheten på 70-tallet.

Holm visste at han hverken skulle bli ingeniør eller økonom, så han valgte reiselivslinje på gymnaset. Og den første foten innenfor bransjen fikk han da han begynte som sykkelbud i Globetrotter, etter å ha loffet verden rundt med sin søster. Deretter fikk han en mer stillesittende jobb i samme selskap. Tove Voss, dronningen av norsk reiseliv, var Holms første sjef og tok ham under sine vinger.

– Jeg lærte meg reservasjonssystemer, fly og hoteller, og vi dro ofte på studieturer. Jeg hadde verdens kuleste jobb og fikk oppleve verden på andres regning i flere år.

Les også: Singapore Airlines investerer milliarder i ny design

– Toppen av lykke

Deretter gikk turen videre til Heitmann Travel, hvor han fikk sitt første møte med bedriftsmarkedet. Det var et helt annet marked, hvor pris ikke var like avgjørende, og kundene ville ha mer enn bare fly og hotell.

– Å reise med grupper på mellom 20 og 600 personer med egne charterfly for å finne på noe gøy, var toppen av lykke!

Etter nok en reise jorden rundt, da med sin kone, byttet han jobb etter hjemkomsten. Selskapet Sirkus Event, som senere ble Gyro, var på den tiden det heftigste eventselskapet i Norge. Sjefen Petter Sandberg ble genierklært og Holm hadde 11 lærerike år nærmest uten grenser. Alt var mulig!

– Etter å ha tatt gjennomført en reise for Dressmann med 600 gjester i 2011 til Argentina og Brasil, lurte jeg på hvordan jeg skulle toppe dette? Jeg var både sliten og litt lei, og ba om å få flytte til Palma og jobbe for Gyro derfra.

Les også: Hotell lanserer egne Instagram-butlere

– Jeg var helt alene og hadde ingen penger

Han bodde med familien på Mallorca i to år, og da han kom hjem igjen hadde han lyst til å starte noe eget, men turte ikke. Tanken modnet og i september 2013, på sin egen bursdag, stiftet han Reisverket.

– Jeg var helt alene og hadde ingen penger, bortsett fra de 30.000 jeg måtte betale for å stifte et aksjeselskap.

– Det har jo gått bra, hva er hemmeligheten?

– Jeg hadde noen snille kunder som lot meg fakturere på forhånd fordi de visste at vi skulle på tur. Og både Dressmann og Cubus har blitt med meg videre. I denne bransjen tror jeg de tre suksessfaktorene handler om å være nøye, ydmyk og raus.

– Er du på jakt etter en investor?

– Nei, ikke akkurat nå. For meg har det vært viktig å eie butikken alene og heller «dele ut» eierandeler til flinke folk som vil satse sammen med meg. Dette har jeg skikkelig tro på, sier han og forteller at han også har tro på én ting til:

– Ansatte koster masse penger. På det meste i høst var vi over 20 som jobbet her, men det var flinke folk jeg leiet inn etter behov. Muligheter for å kunne få inn flinke folk i perioder hvor det topper seg, betyr mye for småbedrifter som Reisverket.

– Får du tid til å se familien i det hele tatt?

– Jo da! Nå jobber min kone i selskapet og begge barna har hjulpet til med småjobber de siste månedene. Bernhard er fortsatt litt ung, men Ella på 16 kommer til å begynne i Reisverket om ikke så lenge. Det er jeg sikker på.

Saken ble først publisert i Finansavisen lørdag 28. oktober

Reise
Privatøkonomi
Populært