Ryddeguttene:Når andre kaster inn håndkle, rydder Søyland og Awaleh opp

Kim Søyland (t.v.) og Jama Awaleh der den nye inngangen til Frogner Kulturhus kommer. Foto: Iván Kverme
Kim Søyland (t.v.) og Jama Awaleh der den nye inngangen til Frogner Kulturhus kommer. Foto: Iván Kverme
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når andre restaurantsjefer kaster inn håndkleet, plukker Jama Awaleh og Kim Søyland det opp igjen. I år omsetter de for 130 millioner kroner, og til neste år gir de Bagatelle og Lille B nytt liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er ikke en hundremeter, men en maraton, sier Jama Awaleh og utdyper:

– Norge er et fantastisk sted å være gründer. Mange steder går det ikke, men her er mange dører og muligheter åpne. Men det er en tøff jobb, spesielt de første årene. Døgnet har jo bare 24 timer.

Awaleh var somalisk flyktning og kom til Norge som åtteåring. Han er tidligere fotballspiller og fotomodell som senere jobbet som arrangementsplanlegger hos Cosmopolitan, Livingroom og Barbeint.

Forretningspartner Kim Søyland nikker bekreftende. Han har en bachelorgrad i markedsføring og kommunikasjon fra Høyskolen Kristiania og Monash University i Australia. Den første jobben var som team- og salgsleder i Hafslund. Senere jobbet han for Viacom før han ble daglig leder for MTV i Norge.

– I MTV-tiden var det naturlig å samarbeide med Jama som hadde sitt eget eventbyrå, og vi ble godt kjent. I 2011 tok vi over driften av Stratos sammen, sier Søyland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden da har parhestene overtatt driften av Gamle Museet, Justisen, F6 og Nedre Løkka Cocktailbar. «Paraplyselskapet» med disse serveringsstedene heter Selskap & Serveringsgruppen, og hadde en omsetning i fjor på 88 millioner kroner og en margin på rundt 10 prosent. I år vil omsetningen havne på rundt 130 millioner kroner med en margin på cirka 8 prosent.

– Alle stedene vi har overtatt, har hatt et plussresultat etter vårt første fulle driftsår, sier Søyland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Selskap & Serveringsgruppen har endret navn til byOSLO)

Bred målgruppe i Bygdøy Allé

Siste skudd på stammen til ildsjelene er lokalene som tidligere huset Bagatelle og Lille B. De har stått tomme i snart tre år. Nå blåses det nytt liv i de rundt 800 kvadratmeterne i Bygdøy Allé.

– Denne bydelen mangler et forsamlingssted. Hvor skal man gå en søndag formiddag eller rett etter jobb, hvis svaret ikke er Solli bowling eller Frogner kirke? sier Søyland, som legger til at det er tre år siden de kjøpte domenet frognerkulturhus.no, som er navnet på nyvinningen som skal åpne om et års tid. Men først er det mye snekkerarbeid som gjenstår. Lokalene skal slås sammen, i den gamle vinkjelleren blir det servering, inngangen flyttes fra Bygdøy Allé til Frognerveien, og det skal bygges takterrasse – for å nevne noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det skal bli et lavterskeltilbud med fokus på øl, vin, spill, musikk, kultur, stand up, bøker og mat. Vi har ikke bestemt oss helt for hvilke eller hvilket matkonsept vi skal ha ennå, men bortsett fra asiatisk, viser fine dining seg vanskelig å få til over tid. Kanskje blir det mer cafépreg hos oss, sier Awaleh.

– Det skal være et felles møtested for hele bydelen med åpningstider fra tidlig til sent, hvor man for eksempel kan komme før og etter restaurantbesøk. Målgruppen er bred og stedet blir en kontrast til Bagatelle, fortsetter Søyland, som har sett at markedet for nattklubber er ned betraktelig i Europa, og sammen med Awaleh kikker de på andre konsepter de tror vil treffe bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Selvransakende Reitan: – Jeg gikk fra verdens blideste kjøpmann til sutrepave

– Kjedekonsepter er ikke oss

– Dere har fått samtlige utesteder dere drifter til å gå i pluss. Hva er hemmeligheten?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle våre steder er unike, og det gjelder å holde på forskjellene. Ikke et vondt ord om kjedekonsepter, men det er liksom ikke oss. Vi gjør mye selv og gir lokalene en personlig touch, sier Awaleh, som er den mest kreative av de to.

– Dessuten satser vi mye på bedriftsmarkedet. Det blir for smalt kun å investere i bar- og restaurantlokaler. Selskap & Serveringsgruppen driftes litt som hoteller med egen bookingavdeling. Vi har egne prosjektledere som finner ut hvilke kunder som vil ha hva. Forretningskundene er mer forutsigbare enn privatmarkedet. Og er de for eksempel for mange til å være på Stratos for selskap eller konferanse, flytter vi bare arrangementet til Gamle Museet. Og enkelte ganger bruker vi flere av stedene på samme arrangement. Kanskje avsluttes kvelden på Justisen, forklarer Søyland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva er videre ambisjoner?

– Oslo mangler mange konsepter. Det er ikke sikkert at vi skal ut av byen, men kanskje. Vår vekst er basert på en analytisk tilnærming av det våre kunder vil ha, sier Søyland.

– Vi har mange konsepter, men noen blir det ikke noe av fordi vi ikke får den feedbacken vi ønsker, sier Awaleh.

Leiekontrakten på Frogner Kulturhus er i første omgang på 15 år, og planen er å åpne om cirka ett år. Hva som skjer etter det, er enn så lenge åpent:

– Vi jobber mye med å gå inn i eksisterende bedrifter hvor noe ikke har fungert. De har ikke utnyttet sitt fulle potensial. Det er der vi kommer inn. Vi har gode betingelser hos leverandørene, har mye kunnskap og kan booke inn lokalene til de som trenger dem. Da får også vi et bedre tilbud til våre kunder. Vi har alltid øyne og ører åpne, sier Søyland.

Les også: – Vi kjøper for dyrt, men blir søkkrike likevel

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 14. oktober