Meny

Nedturen fortsetter for Rema 1000: – Meget alvorlig situasjon

Konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg, lanserte Æ-appen og bestevenn-strategien rett over nyttår. Nå har han sluttet i selskapet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Omsetningen i Rema 1000 fortsetter å falle. Det viser nye tall for dagligvarehandelen for siste kvartal.

Ifølge  Nielsens kvartalsrapport, som ble offentliggjort tirsdag, øker nå avstanden mellom Rema 1000 og de andre konkurrentene.

– Rema er i en alvorlig situasjon fordi de taper markedsandeler mens konkurrentene vinner, sier tidligere utgiver av fagavisen Dagligvarehandelen, Reidar Molthe, til VG.

Han beskriver situasjonen som alvorlig for Rema 1000, og får støtte av professor Odd Gisholt ved BI.

Les også: Rema-direktør trekker seg etter Æ-flopp og bestevenn-fiasko

Kiwi haler innpå Rema 1000. Fortsetter dagens utvikling kan Kiwi overta rollen som landets største lavpriskjede. Foto: NTB scanpix

Kiwi kan passere Rema

– Det er ingen tvil om at dette er en meget alvorlig situasjon for Rema. Fortsetter denne utviklingen er det bare et tidsspørsmål før Kiwi overtar rollen som landets største lavpriskjede, sier Gisholt.

Coop-eide Extra har solgt varer for 2 milliarder kroner mer enn til samme tid i fjor i et marked der veksten er fallende, skriver Nettavisen . Extra øker sin markedsandel fra 11,2 til 12,5 prosent av markedet hittil i år, skriver E24.

Les også: Rema åpner 40 butikker i 2017

Coop og Norgesgruppen øker

Ifølge de nye kvartalstallene faller markedsandelen i Rema 1000 fra 24,5 prosent til 23,5 prosent siste kvartal. NorgesGruppen øker sin andel fra 42,4 til 43,3 prosent, mens Coop øker sin markedsandel fra 28,7 til 29,3 prosent.

Ifølge informasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 er det ingen krise.

– For det første, det er ingen stor dramatikk. I første halvår hadde vi nedgang på rundt ett prosentpoeng, målt mot fjoråret. Vi må bare stå på. Våre kjøpmenn og ansatte jobber hardt hver dag for å gi kundene våre de laveste prisene, sier hun til VG.

Ifølge Nielsen har lavpriskjedene nå 67,4 prosent av totalmarkedet, mens nærbutikker har en markedsandel på 6,5 prosent. Bredsortimentbutikker har 26,1 prosent av totalmarkedet.

– Dette skyldes i all hovedsak økt antall utsalgssteder av lavprisbutikker, skriver Nielsen.

Les også: Reitan om tøft Rema-år: – Det aller råeste halvåret jeg har opplevd

Privatøkonomi
Populært