Krangler om milliard-kontrakt for fregattene

I sommer mistet Bergen group kontrakten for vedlikehold av de fem norske fregattene. Nå vil selskapet ikke kommentere om de vil klage saken videre. Her ligger KNM «Thor Heyerdahl» til kai i Bergen.
I sommer mistet Bergen group kontrakten for vedlikehold av de fem norske fregattene. Nå vil selskapet ikke kommentere om de vil klage saken videre. Her ligger KNM «Thor Heyerdahl» til kai i Bergen. Foto: Stina Nymark Brekke / Forsvarets mediesenter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet «Bergen Group» tar ikke lett på at de mistet kontrakten for vedlikehold av Norges fem fregatter. En ny klage kan være på vei.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Bergen Group ASA i sommer fikk beskjed om at de ikke fikk forlenget avtalen om vedlikehold for Norges fem fregatter, sendte de ut en børsmelding.

Her understreket de at beslutningen ikke forventes «å påvirke samlet 2017-omsetning» på grunn av bestilte arbeider. Samtidig startet selskapet arbeidet med å sende inn en klage til Forsvarsstaben (FST) siden rammeavtalen i stedet var inngått med det Bjørn Rygg-eide selskapet «OneCo AS» i Kristiansand.

I midten av september kom svaret. FST mener «anskaffelsen har blitt gjennomført i samsvar med » anskaffelsesregelverket, og avviser klagen.

– Ingen kommentar nå

Bergen Group virker ikke å være fornøyd med konklusjonen.

– Jeg kan ikke gi noen kommentar nå, er alt selskapets advokat Henrik Lande vil svare på spørsmål fra ABC Nyheter om de vil gå videre med saken.

Ballen er med klageavslaget nå lagt død hos FST og Forsvarsdepartementet, så en mulighet for Bergen Group vil være å klage saken inn for KOFA (Klagenemnda for offentlige anskaffelser) hvor advokat Lande også var sekretariatsleder for en ti års tid siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Staben gir også klager en viss form for medhold. De aksepterer at to forhold i den avsluttede anbudsprosessen er «uheldig».

– Vi har vunnet

Les også: To russiske kampfly nær norsk fregatt

OneCo ønsker ikke å kommentere eventuelle klager siden dette vil være et forhold mellom Bergen Group og Forsvaret.

– Vi har vunnet kontrakten og vil håndtere den, sier Marvin Jensen, som er konsernsjef i OneCo, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontrakten om vedlikehold, reparasjoner og modifikasjoner av de fem fregattene Norge kjøpte for ti-femten år siden, handler om betydelige beløp. I konkurransegrunnlaget er anslått verdi 700 millioner kroner, eksklusiv mva, over fem år, men med to års mulig forlengelse.

Vedlikehold også i krig

I forbindelse med at nyheten slapp i sommer, sa Forsvaret at deres «kostnader til vedlikehold av fregatter reduseres betydelig med den nye avtalen». For dem er dette en strategisk beredskapsavtale, noe som innebærer at den sivile leverandøren har forpliktet seg til å levere tjenesten også i krig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da OneCo ble utropt som vinner av anbudet, var Jensen smørblid i et intervju med lokalavisa Fædrelandsvennen:

– Vi snakker nok om tett innpå én milliard kroner over sju år. Og som verden ser ut i dag, vil neppe Forsvarets aktivitetsnivå synke fremover, sa konsernsjefen om selskapets rekordkontrakt med Forsvaret, en ny kunde som de hadde bearbeidet i lang tid for å få.

Les også: Alvorlige mangler ved Forsvarets fregatter

Fregattene er alle av Nansen-klassen. De ble bygget ved det spanske verftet Navantia og levert over flere år frem til 2011.

Store mangler ved vedlikehold

I februar i år kom Riksrevisjonen med en knusende dom mot tilstanden for de fem fregattene.

– Det er så store mangler ved teknisk tilstand, tilgang til reservedeler, bemanning og trening at de ikke har den operative evnen som Stortinget har forutsatt, sa riksrevisor Per-Kristian Foss da han la frem en egen rapport om fregattvåpenets operative evne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Riksrevisjonen fant svakheter ved den tekniske tilstanden samt at personell- og kompetansesituasjonen var utfordrende. Manglende tilgjengelighet til viktige reservedeler, samt manglende styring og planlegging av reservedelsanskaffelser, har ført til plukking av deler mellom fartøyene.

Man mente også at svekket kapasitet og kompetanse i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) hadde medført at gjenanskaffelser og reparasjoner tok for lang tid.

– Utfordringene i reservedelsforvaltningen er svært alvorlig, og både Forsvarsdepartementet og Forsvarssjefen har et ansvar for å løse den situasjonen som har oppstått, understreket Foss i februar.

– Forsvarsdepartementet har etter vårt syn ikke sikret tilstrekkelig balanse mellom oppdrag og tilgjengelige ressurser, sa Foss.

Les også: – Trenden med nedbygging er i ferd med å snu

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare to måneder senere ble det presentert et nytt bilde. Da forsvarssjefen i april la fram årsrapporten for 2016, sa Haakon Bruun-Hanssen:

– Vi ser allerede at økte bevilgninger i 2016 for å bedre vedlikeholdssituasjonen, har gitt resultater.

– Økt omfang på vedlikehold og økt bemanning har resultert i at vi nå seiler med fire fregatter og fem korvetter, påpekte admiralen.