Rema-direktør trekker seg etter Æ-flopp og bestevenn-fiasko

Konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg, lanserte Æ-appen og bestevenn-strategien rett over nyttår. Nå har han sluttet i selskapet.
Konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg, lanserte Æ-appen og bestevenn-strategien rett over nyttår. Nå har han sluttet i selskapet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konserndirektøren som har vært ansvarlig for Rema 1000s bestevenn-strategi og Æ-appen, trekker seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nationen får bekreftet at Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør for kategori og innkjøp i Rema 1000, har sluttet i stillingen sin. Lindberg vil ikke kommentere saken ytterligere, og viser til kommunikasjonsavdelingen i selskapet.

Lindberg var ansvarlig for Remas bestevenn-strategi, som ble lansert samtidig som Æ-appen. Han har jobbet i selskapet i ti år.

– Jeg vil takke for flotte år i Rema 1000. Når våre veier nå skilles, så er det ingen dramatikk i det. Jeg ser fram til nye utfordringer og ønsker Rema 1000 alt vel i fremtiden, sier Lindberg i en pressemelding.

Tall analysebyrået Nielsen la fram i august viste at kjedens markedsandel falt med 1,2 prosent i første halvår i år til 23,7 prosent. I juni skrev også Aftenposten at Remas omsetning til da hadde falt med 4,2 prosent i 2017, mens konkurrentenes omsetning økte, ifølge konfidensielle tall fra Nielsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunn: Rema fortsetter å miste markedsandeler

I april i år viste en undersøkelse fra Kantar TNS at kjedens omdømme hadde falt med 32 poeng fra året før. Kjeden havnet da på 67. plass av de 70 bedriftene på listen.

– Vi gjorde en feil. Det har med kommunikasjonen å gjøre. Tanken var god, men måten vi innførte det på var ikke bra. Det er vi enige om, sa Odd Reitan i et intervju med Dagens Næringsliv i mars.

Aktuelt:

Svekket omdømme for Rema 1000

Rema taper kampen om kundene