McDonald's skal nesten doble antallet spisesteder i Kina

Foto: scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hurtigmatgiganten McDonald's har planer om en formidabel økning av antallet salgssteder i Kina i løpet av de neste fem år. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

McDonald's, som har hovedsete i Illinois, opplever synkende salg i USA og til dels store europeiske land og satser dermed sterkere i andre markeder. Planene for Kina går ut på at dagens 2.500 utsalg skal suppleres med 2.000 nye.

Strategien går ut på å etablere McDonald's i de tredje og fjerde største byene rundt om i provinsene. Selskapet ser for seg at 45 prosent av utsalgsstedene vil ligger her om noen år. Hele 75 prosent av utsalgene vil tilby hjemkjøring.

– Kina vil bli det største markedet for McDonald's etter USA, sier konsernsjef Steve Easterbrook.

McDonald's har inngått en partnerskapsavtale med det kinesiske statsstyrte konglomeratet CITIC.

Hovedkonkurrenten i Kina er markedsleder KFC, Kentucky Fried Chicken.

Les også: McDonalds under press for å fjerne antibiotikabehandlet kjøtt

Big Macs far er død

McDonald’s i sjokk: Slik blir kyllingene behandlet

– Skal vi lage en McWhopper?