Meny

McDonald's skal nesten doble antallet spisesteder i Kina

McDonald’s Corporation er en av verdens største restaurantkjeder og selger primært hamburgere, fritert kylling, pommes frites og kullsyreholdige drikker. I de senere år har også salater og frukt kommet inn på menyen. AP Photo/Seth Perlman
McDonald’s Corporation er en av verdens største restaurantkjeder og selger primært hamburgere, fritert kylling, pommes frites og kullsyreholdige drikker. I de senere år har også salater og frukt kommet inn på menyen. AP Photo/Seth Perlman
Hurtigmatgiganten McDonald's har planer om en formidabel økning av antallet salgssteder i Kina i løpet av de neste fem år. 

McDonald's, som har hovedsete i Illinois, opplever synkende salg i USA og til dels store europeiske land og satser dermed sterkere i andre markeder. Planene for Kina går ut på at dagens 2.500 utsalg skal suppleres med 2.000 nye.

Strategien går ut på å etablere McDonald's i de tredje og fjerde største byene rundt om i provinsene. Selskapet ser for seg at 45 prosent av utsalgsstedene vil ligger her om noen år. Hele 75 prosent av utsalgene vil tilby hjemkjøring.

– Kina vil bli det største markedet for McDonald's etter USA, sier konsernsjef Steve Easterbrook.

McDonald's har inngått en partnerskapsavtale med det kinesiske statsstyrte konglomeratet CITIC.

Hovedkonkurrenten i Kina er markedsleder KFC, Kentucky Fried Chicken.

Les også:McDonalds under press for å fjerne antibiotikabehandlet kjøtt

Big Macs far er død

McDonald’s i sjokk: Slik blir kyllingene behandlet

– Skal vi lage en McWhopper?

Annonse
Populært