Smell for Victoria’s Secret

Selv om Victoria's Secret får massiv medieoppmerksomhet rundt sine kolleksjonssilpp og masse gratis reklame, så er salget dalende. I Norge tapte eierne av de to Victoria's Secret-butikkene i Oslo to millioner kroner i fjor.
Selv om Victoria's Secret får massiv medieoppmerksomhet rundt sine kolleksjonssilpp og masse gratis reklame, så er salget dalende. I Norge tapte eierne av de to Victoria's Secret-butikkene i Oslo to millioner kroner i fjor. Foto: Seth Wenig / AP Photo
Artikkelen fortsetter under annonsen

HANDEL: Undertøykjedens to butikker i Norge er foreløpig ikke noe annet enn et tapssluk for eierne. Også internasjonalt sliter det sexy varemerket, tross mye oppmerksomhet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kjente undertøyskjeden Victoria’s Secret åpnet sin første butikk i Oslo City i desember 2015, akkurat i tide for å bli med på innspurten av julegavesalget.

I februar i fjor åpnet butikk nummer to, et vel 60 kvadratmeter stort forretningslokale i Karl Johans gate i Oslo.

Les også: Facebook-gründerens kone kjøpte luksusvilla i Oslo

Lite utvalg av sexy undertøy

De som hadde gledet seg til en butikk bugnende av sexy undertøy da kjeden landet i Norge, ble skuffet. De to forretningene i Oslo selger først og fremst skjønnhetsprodukter som parfymer, kremer, lipgloss, såpe og toalettvesker. I tillegg har de et mindre utvalg truser og BHer i sortimentet.

Førjulssalget i 2015 sikret en omsetning på 2,3 millioner kroner, mens fjorårssalget for hele 2016 endte på 20 millioner kroner.

Det var likevel ikke nok til å gå i pluss, skriver Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Driftsresultatet endte på minus 2,3 millioner og resultat før skatt ble minus 2 millioner kroner.

Drives av grekere

Det er det greske selskapet Agora Trading, med base i Athen, som eier og driver Victoria’s Secret i Norge. De har tilsvarende butikker i Sverige, Finland og Danmark, blant annet på Kastrup og Arlanda.

Aksjekapitalen i Norge gikk tapt i fjor, men styret opplyser at de vil konvertere gjeld det norske selskapet har til morselskapet om til egenkapital, og slik øke selskapets aksjekapital.

I forbindelse med oppstarten har de greske eierne sørget for hyller fulle av varer, og tatt alle kostnader med innredning av butikkene. Dermed står det norske selskapet oppført med 14 millioner kroner i mellomværende til grekerne. Det er denne gjelden som blir redusert for å holde butikkene i live i Norge. Victoria’s Secret har svært få andre leverandører i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Giganttap for Moods of Norway

40 års historie

Det er børsnoterte L Brands i USA som eier merkevaren Victoria’s Secret. De driver i overkant av 1000 forretninger i USA og Canada. I tillegg har de forretninger i Storbritannia og Kina.

Butikker i andre land er drevet av partnere, slik som greske Agora Trading.

Ved årsskiftet hadde L Brands registrert 414 partnerbutikker som bærer Victoria’s Secret-navnet. Av dem var 391 mindre butikker på flyplasser og slik som den i Oslo, som først og fremst selger skjønnhetspleieprodukter.

Victoria’s Secret så dagens lys for 40 år siden da Roy Raymond og hans kone Gaye startet opp. Fem år senere solgte paret selskapet og seks butikker for én million dollar. I dag er selskapet eid av børsnoterte L Brands.

Les også: Saftig overskudd for McDonald's

Sliter internasjonalt

Til tross for massiv mediedekning hver gang en ny kolleksjon slippes, så sliter Victoria’s Secret. Salget har falt fordi kundene foretrekker konkurrerende merker og vil ha andre varer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

L Brands har tatt hensyn til dette og jobber med å endre produktporteføljen. Blant annet satser de nå mer på undertøy man kan bruke når man er aktiv, slik som sports-BHer.

En annen årsak til svakere resultater er store investeringer som er gjort i Kina, uten at de har kastet av seg som ønsket.

Utviklingen har fått investorer til å revurdere L Brands. Aksjen har falt en god del det siste året, og av 30 analytikere som har rapportert inn sine anbefalinger til Bloomberg, er det 18 som har en holdanbefaling. Tre sier selg, mens bare ni anbefaler å kjøpe aksjen.

Saken ble først publisert i Finansavisen onsdag 26. juli.