Mageplask for Moods of Norway

Adm. direkør Jan Egil Flo (46) tror fremtiden ser lysere ut for resultattyngede Moods of Norway.
Adm. direkør Jan Egil Flo (46) tror fremtiden ser lysere ut for resultattyngede Moods of Norway. Foto: Iván Kverme
Artikkelen fortsetter under annonsen

HANDEL: Resultatene har stupt de siste årene, men nye kompetente medeiere, oppkjøp og omorganisering skal redde Moods of Norway.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er en tøff bransje med hard konkurranse og pressede marginer. Når innkjøpsprisene stiger med 40–60 prosent er det klart at det blir tøffe tak, sier adm. direktør i Moods of Norway, Jan Egil Flo til Finansavisen.

Spreke farger, rosa traktorlogo og stort pågangsmot ble en suksessoppskrift for Peder Børressen og Simen Staalnacke da Stryn-gründerne lanserte sin første kleskolleksjon i 2003.

Etter gullåret 2011 rapporterte selskapet et resultat før skatt på nærmere 100 millioner kroner, og i perioden 2010–2012 kunne eierne unne seg et samlet utbytte på 61 millioner kroner. Klesvirksomheten var knallsterk da medgründer Stefan Dahlkvist i 2013 økte sin eierposisjon til 5 prosent. Transaksjonen verdsatte Moods of Norway til rundt 540 millioner kroner.

Les også: Bare smuler igjen av Moods of Norway

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rød vending

I takt med oljeprisfall og kronesvekkelse stoppet veksten I 2014 og bunnlinjen skiftet fra grønn til rød. De seneste tre årene har klesvirksomheten tapt 76 millioner kroner før skatt. Jan Egil Flo påpeker at selskapet har varekostnader i amerikanske dollar og at valutaeksponeringen derfor har tvunget Moods of Norway ned i knestående.

Flo har vært nødt til å ta grep for å redde kleskjeden fra undergang.

– Vi har i tre år forsøkt å kutte kostander og effektivisere driften. Prosessen pågår fremdeles og vi jobber hardt. Vi har et nullbudsjett i 2017, men ser at vi trolig ikke klarer det i år heller, sier Flo til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor rapporterte Moods of Norway, i likhet med foregående år, et underskudd på 30 millioner kroner før skatt. Opptjent egenkapital ble i løpet av fjoråret redusert fra 45 millioner kroner til 13 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Seadrill-aksjen til værs etter nytt pusterom

Varner med på laget

På sensommeren i fjor kjøpte Varner-gruppen en fjerdedel av Moods of Norway gjennom en rettet emisjon. Transaksjonen avslørte at Varner verdsatte selskapet til rundt 80 millioner kroner. Årsrapporten til Varner viser imidlertid at halvparten av gruppens verdier i Moods ble skrevet ned før nyttår. I klartekst innebærer det at Varner verdsetter de samlede verdiene i kleskjeden til 40 millioner kroner. Det tilsvarer et verdifall på 92,5 prosent siden toppvurderingen på 540 millioner i 2013.

Flo mener det vil være til stor hjelp at Varner-gruppen har kommet inn på eiersiden i Moods of Norway.

– Vi håper å dra stor nytte av å ha Varner med på laget. Vi er kommet under deres paraply og vil med det få bedre avtaler og innkjøpsbetingelser. Varner har Norges mest profesjonelle operasjon og vi har helt klart mye å lære av dem med tanke på drift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Frykter prisfall i markedet - tør ikke investere

Venter opptur

Moods of Norway kjøpte i fjor sommer Brandstad fra investeringsselskapet Katalysator. Flo overtok da 24 butikker og har siden jobbet med å fusjonere virksomheten inn i Moods-konsernet. Han har stengt ulønnsomme butikker, avsluttet kontrakter og kuttet kostnadsbasen i den utvidede organisasjonen. Nå mener han at stordriftsfordeler vil gi ett etterlengtet løft i driften.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser ikke for oss flere oppkjøp. Vi har brukt dette året på å fusjonere inn Brandstad, legge ned butikker og rydde opp. Den fulle effekten av oppkjøpet får vi ikke før i 2018. Da vil vi kunne utnytte de økonomiske fordelene ved å være en større kjede. Prosessen tar tid, men vi er godt i rute.

Moods-sjefen mener nå at selskapet er i ferd med å posisjonere seg godt for fremtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg ser absolutt lysere på tiden som kommer. Vi er nå kommet opp i en størrelse som gjør at vi kan utnytte stordriftsfordeler og gå i pluss. Budsjettert omsetning nærmer seg 300 millioner kroner og Brandstad-butikkene gir oss flere utsalgssteder for varene våre.

Han presiserer imidlertid at valutaeksponeringen mot dollar vil være avgjørende for videre resultatutviklingen i Moods of Norway.

– Vi har stor tro på at den norske kronen skal styrke seg fremover, og valutabevegelser i riktig retning legger seg rett på bunnlinjen hos oss. Vi har aldri brukt valutasikring, men kommer dollaren ned til 6 kroner igjen så skal jeg love deg at vi vil sikre oss, sier Flo til Finansavisen.

Les også: Sterkere krone gir billigere utenlandsferie

Saken ble først publisert i Finansavisen onsdag 26. juli.