Fiskekonger tjente 109 millioner på eiendom

Rolf Domstein
Rolf Domstein Foto: Iván Kverme, Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den tradisjonsrike fiskebedriften Domstein solgte eiendommer til fiskekjempen Pelagia for 278 millioner kroner i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig kjøpte det Måløy-baserte selskapet eiendommer for 90 millioner kroner, og tok over gjeld for nærmere 80 millioner.

I tirsdagens utgave av Finansavisen kan vi lese at selskapet satt igjen med 109 millioner kroner i fortjeneste fra transaksjonen.

- Vi eide totalt fem eiendommer sammen med Pelagia i Domstein Eiendom. Gjennom selskapet ble eiendommene Selje, Trollebø og Kalvår leid til Pelagia, mens vi leide Måløy og Raudeberg. Som følge av transaksjonen sitter vi kun igjen med eierskap i Åløy og Raudeberg, mens Pelagia eier de resterende tre eiendommene, forteller konsernsjef og eier Rolf Domstein til Finansavisen.

Les også: Suppe truer haibestanden

Solid overskudd

At salget ble gjennomført gjorde at Domstein kunne skilte med et overskudd for selskapet på nærmere 64 millioner kroner for fjoråret.

- Hvordan skal dere bruke gevinsten fra salget?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har brukt pengene til å styrke arbeidskapitalen. På sikt ønsker vi å bruke pengene til å vokse. Primært skal kjernevirksomheten vår i Norge utvikles videre. Vi ser imidlertid også på andre ting, men det blir for tidlig å kommentere foreløpig, sier Domstein til Finansavisen.

Selv om det har blitt lavere etterspørsel etter laks, er nordmenn fortsatt opptatt av høy kvalitet. Det gjør at Domstein er svært opptatt av å ha god kontakt med lokale fiskerier, slik at kundene vet hvor fisken kommer fra.

- Vi merker også at kundene legger stadig mer vekt på at fisken er lokal. Kundene våre i Bergen får eksempelvis det meste av fisken fra Hordaland eller Sogn og Fjordane. De setter pris på at de vet hvor fisken kommer fra, slik at de kan fortelle en historie når de videreselger fisken, avslutter Domstein.

Denne saken ble først publisert på hegnar.no