Knut (56) tjente over 200 mill. på ull og aksjer

PENGER I KASSA: Knut Flakk kan se tilbake på et godt 2016. Foto: Andreas Klemsdal.
PENGER I KASSA: Knut Flakk kan se tilbake på et godt 2016. Foto: Andreas Klemsdal.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pengene ruller inn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Industribygger Knut Flakk (56) mangedoblet resultatet i sitt Flakk Gruppen etter sterke tall på flere fronter, skriver Finansavisen.

– Vi fikk meget god respons på produktkolleksjonen til Devold i 2016 som følge av økt satsning på produktutvikling og markedsføring, sier Knut Flakk (56), daglig leder og eier av Flakk Gruppen til Finansavisen.

Nedsalget av deler av aksjene i gasstankproduksenten Hexagon Composites sørget for ekstraordinære gevinster på over 195 millioner kroner og et rekordår for Flakk-konsernet i fjor. De resterende gasstankaksjene skal imidlertid forbli i gruppen lenge, understreker investoren.

Les også: MINI Countryman med ledning kan bli storselger

Økte salget

Parallelt med industrivirksomheten, er sundmøringen engasjert i alt fra hotelldrift og ullklær til helikoptertransport og opplevelsesaktiviteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For tekstilvirksomheten, som først og fremst består av undertøyprodusenten Devold of Norway og er det klart største segmentet i gruppen, økte salget med nær 30 prosent i fjor.

Veksten sørget for at Flakk i fjor solgte ullklær til over en kvart milliard kroner.

Les også: Hegnar: Hest og kjerre i Oslo

Trappet opp produksjonen

Selskapet var i flere år et problembarn for investoren, men både salget og resultatene har bedret seg i fjor.

– Ferdigstillelsen av et stort, nytt produksjonsanlegg i 2015 har også gitt betydelig større produksjonskapasitet og legger et godt grunnlag for videre vekst, sier Flakk til Finansavisen.

Selskapet startet byggingen av et nytt produksjons- og lageranlegg i Litauen i 2013 for å kunne konkurrere bedre på kostnadssiden.

Devold hadde alene en omsetning på 220 millioner kroner i fjor. På toppen kommer fabrikkutsalg og outletvirksomhet gjennom Devoldfabrikken.

I årsberetningen til ullprodusenten skriver styret at markedet bærer preg av økt konkurranse.

«Selskapet har en sterk merkevare og er markedsmessig godt posisjonert. Omsetningen i 2017 forventes å ligge på nivå med 2016», går det frem.

Saken ble først publisert på Hegnar.no

Les også: Disse selskapene slipper tall